Mon 09/10/2023 - 19:30 Kim Clijsterszaal
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De voorgedragen kandidaat-voorzitter, gemeenteraadslid Rudi Cober, wordt verkozen verklaard als voorzitter van de gemeenteraad met ingang van heden 9 oktober 2023.
De gemeenteraad neemt kennis van de mail van de Gouverneur van Limburg d.d. 12/06/2023, inzake 'Regioraad Limburg - Reflectiedag'.
De raad neemt kennis van het rapport van beleidsopvolging van 30 juni 2023 van de Welzijnsregio Noord-Limburg.
Het protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur, het Agentschap Wonen in Vlaanderen, de stad Bree en het OCMW Bree wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad gaat principieel akkoord tot de verkoop van 3 percelen industriegrond aan het bedrijf AVM op IT Kanaal Noord.
Goedkeuring te verlenen inzake de verkoop door naamloze vennootschap Groenbrugge aan de besloten vennootschap MARITS CONSULT van een perceel industriegrond met eropstaand bedrijfsgebouw, gelegen Industrieterrein Kanaal-Noord 1428. Het recht van terugkoop wordt niet uitgeoefend.
De opname bij het openbaar domein van inname, vrij, onbelast en gratis af te staan aan de stad Bree, zoals vervat in de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend op 30/06/2023 voor het bouwen van een woning met carport en tuinberging, te Bree Schoolstraat 13, op de percelen met kadastrale omschrijving 2e afd. Sie. A nrs.: 267L en 267M, OMV_2023090201, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad keurt de beslissing over de zaak der wegen zoals vervat in de aanvraag tot omgevingsvergunning voor het bouwen van sport-en zwemcomplex met sociale woningen ingediend namens Autonoom Gemeentebedrijf Bree en namens De woonmaatschappij Wonen in Limburg (BV) goed.
Het bestek voor het aangaan van een lening voor een totaalbedrag van 8.000.000,00 euro, wordt door ons goedgekeurd.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/089/TD/NG en de raming voor de opdracht “Hof van de Deken - aanleg riolering en heraanleg paden en wegenis.”, opgesteld door de ontwerper, GEOTEC BVBA, Riemsterweg 117 te 3742 Martenslinde. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 359.358,01 excl. btw of € 395.354,07 incl. btw (€ 35.996,06 btw medecontractant).
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2023/153/TD/WP en de raming voor de opdracht “Aankoop en leveren van signalisatieborden en aanverwante producten - 2024-2026”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. Het maximale bestelbedrag per jaar bedraagt 30.000,00 € incl. btw.
Het 'Kampreglement CARMA' wordt integraal goedgekeurd.
Er wordt vanaf heden, en voor de periode die eindigt op 31/12/2023, een tussenkomst in schoolfacturen i.v.m. laptops / e-inclusie voorzien.
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Limburg.net van 20 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Sinds geruime tijd zijn de toegangspoorten tot de begraafplaatsen van Tongerlo en Bree Centrum defect. Dit heeft tot gevolg dat de begraafplaatsen dag en nacht toegankelijk zijn en niet meer worden afgesloten.
De dag en nacht toegankelijkheid van de begraafplaatsen heeft helaas ook een aantal nadelige gevolgen. Zo worden op de begraafplaatsen, in het bijzonder op die van Tongerlo, regelmatig diefstallen van bloemen, kaarsen en andere grafversieringen vastgesteld. Uiteraard kan dit niet door de beugel.
Daarnaast is er ook sprake van vandalisme en overlast, bijvoorbeeld op de begraafplaats van Bree Centrum onder de vorm van rondslingerend afval zoals lege drankblikjes. Ook dit kan natuurlijk niet door de beugel.
De herstelling (en wanneer een herstelling niet mogelijk, haalbaar of betaalbaar zou blijken, de vervanging) van de toegangspoorten is bijgevolg noodzakelijk, zodat de begraafplaatsen ’s avonds en ’s nachts opnieuw afgesloten zullen worden van het publiek.
Met de herfst- en wintermaanden en Allerheiligen en Allerzielen in het verschiet is het noodzakelijk dat de nodige werkzaamheden dringend worden uitgevoerd.
Onze stad telt heel wat goed werkende verenigingen en organisaties in het Breese middenveld (bv. sportclubs, seniorenverenigingen, organisaties die kansarmoede bestrijden, jeugdverenigingen…) die zich dag in dag uit inzetten en prachtig werk leveren. Veelal beschikken deze verenigingen zelf niet over een overschot aan geldelijke middelen, laat staan over een eigen accommodatie om hun activiteiten in te huisvesten. Bovendien steunt hun werking dikwijls op de tomeloze inzet van vrijwilligers.
Helaas moet Verjonging vaststellen dat een aantal van deze verenigingen en organisaties hetzij hun huidige huisvesting dreigen te verliezen, hetzij moeilijk (zonder financiële tussenkomst van de stad in bv. de huurprijs) een (nieuwe) huisvesting vinden of hun huidige huisvesting naar moderne maatstaven kunnen inrichten.
Als voorbeeld halen we aan (deze lijst is niet limitatief): vzw Wiebe en het Rode Kruis die weldra de restanten van het oude ziekenhuis moeten verlaten, de dansverenigingen (o.a. Gerdak) die gebruik maken van het Sociaal Centrum dat binnenkort zal worden afgebroken, de petanqueclub die de huidige locatie aan de Opitterpoort moet verlaten.
We stellen vast dat het stadsbestuur dikwijls beloftes aan verenigingen en organisaties doet, die later niet worden waargemaakt. Anderzijds moeten verenigingen en organisaties vaststellen dat andere verenigingen en organisaties hetzij wel gemakkelijk(er) een accommodatie van de stad aangeboden krijgen, hetzij gemakkelijk(er) een financiële tussenkomst daarvoor van de stad ontvangen. Dit moet uiteraard vermeden worden.
Om die reden is het essentieel dat de bevoegdheid, om beslissingen te nemen tot ondersteuning van Breese verenigingen en organisaties voor hun huisvesting, van het schepencollege naar de gemeenteraad wordt overgedragen. Dit moet de gemeenteraad toelaten om nadien een algemeen kader uit te werken dat de nodige garanties op vlak van transparantie en gelijke behandeling garandeert.
(Waterwinning gelegen in de Houterstraat).
Artikel 26bis.
Extra Versies.
§ 1
De overheid mag geen toestemming of vergunning verlenen voor een activiteit die onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in het VEN kan veroorzaken.
§ 2
De in § 1 bedoelde overheid vraagt in de gevallen bedoeld in § 1 advies aan de dienst bevoegd voor het natuurbehoud over de vraag of de betrokken activiteit onvermijdbare en onherstelbare schade aan de natuur in het VEN kan veroorzaken.
• De waterwinning in de is reeds jaren in gebruik. Verwijzend in het vooronderzoek naar de “mooie habitat” gelegen in de nabije omgeving van deze waterwinning is voldoende bewijs dat er geen negatieve gevolgen zijn of waren in de voorbije dertig jaar die onherstelbare schade veroorzaakt voor natuur en het ven gebied.
• De metingen van het gebied voor mogelijke schade aan de omliggende natuur zijn met foutieve intekeningen genomen.
De locatie van de waterwinning moet zich in het centrum van een ronde cirkel bevinden waarvan de doormeter afhankelijk is van de diepte van de waterput. Dus niet in een ovale cirkel.
• Er werd een schriftelijk bezwaar meegenomen voor de besluitvorming op 5/12/2022 door het college van burgemeester en schepenen. In dit bezwaar tegen deze waterwinning staat dat ANB samen met deze dit bezwaar onderschrijft. ANB is een adviesorgaan voor de de stad maar speelt hierdoor een dubbele rol als bezwaarindiener.
• Er is er geen advies van VMM meegeleverd. Er staat geschreven; “Het advies van de VMM-afdeling advies grondwater Limburg is afwezig, bijgevolg mogen we dus uitgaan dat de VMM zich aansluit bij het advies ANB.”
Er vanuit gaan dat dat VMM zich aansluit bij het advies van ANB is op geen enkele manier te staven en moet dan ook als niet bestaand beschouwd worden.
• Ook willen we er op wijzen dat in de nabije omgeving vlak voor deze aanvraag een vergunning werd afgeleverd. Het gaat over een waterwinning waarvan plannen aantonen dat deze nog korter gelegen is tegen het natuur en VEN gebied.
- Het is noodzakelijk voor onze landbouwers en hun bedrijfsvoering dat deze en andere waterwinningen blijven bestaan.
Besluit:
- We mogen niet akkoord gaan met de weigering van een waterwinning. Besluiten genomen zonder enig bewijs, met foutieve informatie en insinuaties opgeworpen door ANB en andere belangen organisaties.
Meer dan een jaar geleden werd een mail gestuurd door een bewoner van Opitter ivm overlast van overhangende takken en uitstekende klinkers. De persoon kreeg al snel te horen dat “de klacht zou behandeld worden”.
Meer dan zes maanden later bij een algemene snoeiende werd enkel de boom een beetje bijgewerkt. Maar zijn grootste probleem zoals in de mail omschreven waren vooral uitstekende klinkers waar hij moeilijk over kon geraken met zijn rolstoel. Hieraan is tot op heten nog geen gevolg gegeven.
- Gelieve geen loze beloftes te maken. Dus niet enkel woorden maar ook daden.
- Hoe komt het dat er geen opvolging is van onze klachtendienst?
Reeds enkele maanden is de trajectcontrole op de Opitterkiezel een feit. Maar wat blijkt nu dat de voordelen niet opwegen tegen de nadelen die nu ontstaan in de Rorenweg. De Rorenweg is een straat waar veel fietsers komen. Het probleem is dat meer en meer automobilisten deze staat kiezen als verbindingsweg om alzo boetes te vermeiden. Ook in de Wolstraat zijn de werken gestart voor een trajectcontrole. Ook hier zal het probleem zich verplaatsen naar de parallelweg, Graverstraat. Zoals het er nu naar uitziet hebben deze trajectcontroles weinig zin en verplaatsen ze het probleem.
- Is de keuze voor het plaatsen van trajectcontroles genomen voor meer inkomsten te genereren?
- Was er geen betere keuze voor het plaatsen van een trajectcontrole zoals de Gruitroderkiezel?
Meermaals agendeerden we dit probleem met de vraag wanneer zal de verdere afwerking van de talud industrieterrein Kanaal-Noord gebeuren…
Er werden enkel beloftes gemaakt voor deze inplanting, maar heden nog zonder enig resultaat.
Ook op de vorige gemeenteraad kwam dit onderwerp eventjes ter spraken. De “bevoegde schepen” Knippenberg duwde dit punt opnieuw voor zich uit. Ook onthield ik uit de gemeenteraad van 13/06/2022 (nu meer dan een jaar geleden) de belofte dat in het najaar de bufferzones zouden afgewerkt worden, aangeplant en dit zowel aan de kant van de Kuilenstraat alsook de verdere aanplanting en het herstel van de aanplanting aan de Jennenstraat.
Vandaag zien we dat er nog geen aanplanting is gebeurd. Wel zien we een mooie aanplanting rond het nieuwe zuiveringsstation die als een voorbeeld kan dienen voor de verdere afwerking van Kanaal-Noord.
Geen woorden maar daden aub.