De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het bosdecreet van 13 juni 1990, zoals gewijzigd;
Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 op het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, zoals gewijzigd (verder natuurdecreet genoemd);
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende de verblijven en verenigingen die een werking uitoefenen in het kader van ‘Toerisme voor Allen’, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 28 mei 2004 betreffende de erkenning en de financiële ondersteuning van verenigingen in het kader van « Toerisme voor Allen » , gewijzigd bij besluit van 18 april 2008.
Gelet op het decreet van 5 februari 2016 betreffende het toeristische logies, zoals gewijzigd (verder logiesdecreet genoemd);
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 maart 2017 tot vaststelling van de specifieke brandveiligheidsnormen waaraan het toeristische logies moet voldoen, zoals gewijzigd;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 6 juni 2016 houdende de goedkeuring van het politiereglement betreffende de tijdelijke kampeerinrichtingen, niet-vergunningsplichtige kampeerterreinen en bivakplaatsen;
Gelet op artikel 3 van het decreet van 5 februari 2016 betreffende de toeristische logies, dat stelt dat dit decreet niet van toepassing op de volgende toeristische logiezen:
Overwegende dat aldus kampeerterreinen en jeugdverblijfcentra, die ook gebouwen kunnen omvatten, die traditioneel aangewend worden als tijdelijke verblijfsaccommodatie gedurende hoofdzakelijk weekends en schoolvakanties door jeugdbewegingen en andere al dan niet georganiseerde groepen en onder toezicht van één of meerdere begeleiders, niet altijd onderworpen zijn aan voornoemd logiesdecreet en bijhorende uitvoeringsbesluiten;
Overwegende dat in het belang van de openbare orde, veiligheid en gezondheid ook het kamperen op deze terreinen en inrichtingen dient gereglementeerd te worden;
Overwegende dat dergelijke reglementering goede afspraken betreffen die ook het jeugdtoerisme in de stad ten goede komt;
Overwegende dat het stadsbestuur het kampeerseizoen zo aangenaam mogelijk wil maken voor zowel kampeergroepen, uitbaters van bivakplaatsen, buurtbewoners als andere belanghebbenden;
Gelet op de zonale richtlijnen van de Hulpverleningszone Noord-Limburg m.b.t. de tijdelijke kampeerinrichtingen en niet-vergunningsplichtige kampeerterreinen;
Gelet op de zonale richtlijnen van de Hulpverleningszone Noord-Limburg m.b.t. het gebruik van open vuur op publiek toegankelijke plaatsen;
Overwegende de vraag van de lokale politie CARMA tot uniformisering van de reglementering mbt kamperen in de steden en gemeenten binnen haar werkingsgebied;
Gelet op het voorstel van Kampreglement 2023 van de lokale politie CARMA, zoals goedgekeurd door het Zonecollege;
Art. 1: Het onderstaande 'Kampreglement CARMA' integraal goed te keuren.
Art. 2: Afschrift van dit besluit over te maken aan de Politiezone CARMA, de Hulpverleningszone Noord-Limburg en de gekende vast kampplaatsuitbaters van Bree.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
HOOFDSTUK I – ALGEMENE BEPALINGEN
HOOFDSTUK II – VERPLICHTINGEN KAMPEERDERS
Artikel 4 – Melding deelnemers
Artikel 6 – (Nacht)activiteiten
HOOFDSTUK III – VERPLICHTINGEN UITBATER
Artikel 7 – Huishoudelijk reglement
Artikel 9 - Verplichtingen inzake veiligheid
Artikel 10 – Verplichtingen inzake volksgezondheid en hygiëne
Artikel 13 - Bekendmaking - toezicht
Artikel 15 - Opheffingsbepaling
Deze politieverordening is van toepassing op kampeerterreinen en jeugdverblijfcentra op het grondgebied van de stad Bree.
In deze politieverordening wordt begrepen onder:
· Groepsverantwoordelijke: de meerderjarige persoon die deel uitmaakt van de groep en aangeduid en bevoegd is om voor de groep beslissingen te nemen;
· Jeugdverblijfcentrum (JVC): inrichting die ter beschikking gesteld wordt en/of gebruikt wordt voor het recreatief verblijf door kampeerders, ongeacht of de inrichting erkend is in het kader van het Vlaams logiesdecreet 2023;
· Kampeerders: alle deelnemers van een groep aan een kamp die verblijven op een kampeerterrein-of in een jeugdverblijfcentrum;
· Kampeerterrein: openluchtrecreatief verblijf waar, (jeugd)groepen tijdelijk in tenten overnachten;
· Kamp: de aaneengesloten periode dat kampeerders overnachten, ongeacht het aantal leeftijdsgroepen;
· Nachtactiviteit: alle (buiten)activiteiten van een groep of deel van een groep kampeerders die plaatsvinden tussen 22.00 en 07.00 uur op en/of buiten het domein van het kampeerterrein of het jeugdverblijfcentrum.
· Uitbater: iedere eigenaar, huurder, concessiehouder, vruchtgebruiker of pachter van een kampeerterrein of jeugdverblijfcentrum die optreedt als verhuurder aan een groep;
· Verantwoordelijk beheerder: diegene die in naam van de uitbater het dagdagelijks beheer heeft over het kampeerterrein of jeugdverblijfcentrum en richtlijnen geeft over het gebruik van de locatie;
· Bos: een grondoppervlakte zoals vermeld in artikel 3, § 1 en § 2, van het Bosdecreet van 13 juni 1990, met uitsluiting van de grondoppervlakten, vermeld in artikel 3, § 3, van het voormelde decreet;
· Natuurdomein: een terrein in beheer van het agentschap voor Natuur en Bos.
· Speelzone: stukken natuurreservaat of bos waar kinderen, jongeren en hun begeleiders vrij kunnen spelen en daarbij de paden mogen verlaten.
Artikel 3 – Verwerking persoonsgegevens
De verwerking van persoonsgegevens worden voor interne doeleinden gevraagd in het kader van de veiligheid van alle deelnemers. In elke noodsituatie moet zowel de politie als de burgemeester op de hoogte zijn van het aantal personen dat in de regio verblijft. De persoonsgegevens worden niet doorgegeven aan andere organisaties, behalve om te voldoen aan wettelijke verplichtingen en in geval van uitdrukkelijk verzoek van de gerechtelijke autoriteiten of politiediensten.
Elke kampgroep dient voor hun aankomst de volgende gegevens te bezorgen aan:
1) Uitbaters kampeerterrein/jeugdverblijfcentrum:
*Vanaf de leeftijd van 18 jaar zijn volgende gegevens nodig: naam, voornaam, geboorteplaats, geboortedatum, nationaliteit en nummer identiteitskaart. Voor Belgische deelnemers volstaan naam, voornaam en rijksregisternummer.
Voor kinderen tot de leeftijd van 17 jaar volstaan naam en voornaam.
2) het stadsbestuur:
Deze gegevens worden genoteerd op een daarvoor bestemd formulier dat ter beschikking wordt gesteld door het stadsbestuur.
De groepsverantwoordelijke kan op elk moment tijdens calamiteiten digitaal de actuele lijst bezorgen aan de daarvoor bestemde overheid.
3) de politie (zie website):
Wijzigingen tijdens het verblijf dienen zo snel mogelijk doorgegeven te worden.
*Bron: Wbsite CJT (https://cjt.be/gdpr)
De bepalingen in deze politieverordening doen geen afbreuk aan de voor het organiseren van een kampvuur van toepassing zijnde wettelijke bepalingen, waaronder:
Voor het houden van een kampvuur dient op voorhand een toelating bekomen te worden conform de richtlijnen van het stadsbestuur en de uitbater.
De zonale richtlijnen van de Hulpverleningszone Noord-Limburg m.b.t. het gebruik van open vuur op publiek toegankelijke plaatsen zijn onverminderd van toepassing.
Verder gelden er volgende verplichtingen:
· De politie- en brandweerdiensten, het gemeentebestuur of het Agentschap voor Natuur en Bos kunnen in het kader van wettelijke bevoegdheden ten alle tijde beslissen om geen kampvuur te mogen aanleggen of per direct het kampvuur te doven. Deze beslissing dient nageleefd te worden.
Losstaande barbecues op hout of houtskool vallen niet onder de regeling van kookvuur en zijn niet toegelaten bij gevarencode oranje of rood.
De verwarmings- en kooktoestellen moeten beantwoorden aan de reglementeringen en normen. De elementaire veiligheidsvoorzieningen voor de kook- en verwarmingstoestellen dienen genomen te worden in functie van de opstelling, de goede staat van de leidingen en het materiaal en het gebruik.
Gasflessen worden beschermd tegen zonnestraling en omvallen. Op de gasleidingen bevindt zich voor elk toestel een goed bereikbare afsluitkraan.
Verwarmingstoestellen met open vlam en verplaatsbare verwarmingstoestellen met vloeibare brandstof zijn verboden.
Kookvuren worden zo aangelegd dat het vuur geen uitbreiding kan nemen. Eenmaal aangestoken staan ze onder permanent toezicht. Er zijn steeds brandbestrijdingsmiddelen aanwezig.
§1. Indien men nachtactiviteiten wenst te organiseren moet deze op voorhand gemeld worden aan de politie:
In het bos en natuurdomein mogen er geen nachtactiviteiten plaatsvinden tussen zonsondergang en zonsopgang, met uitzondering van het speelbos en de kampplaats.
Conform het besluit van de administrateur-generaal houdende goedkeuring van de toegankelijkheidsregeling voor de domeinbossen, openbare bossen en Vlaamse natuurreservaten gelegen in Nationaal Park Hoge Kempen grondgebied gemeente As, Genk, Oudsbergen, Zutendaal en Bree dd 2014, art. 3; 3.3 is het gebied, behoudens onder begeleiding door beheerder of gemachtigde, enkel toegankelijk een half uur voor zonsopgang tot een half uur na zonsondergang. Het betreden na deze tijden onder begeleiding door een beheerder of gemachtigde is op eigen risico, zodat beheerder niet kan worden aangesproken voor vergoeding van deze schade.
Bij de melding dient er een precieze omschrijving gegeven te worden van de activiteit(en), het aantal deelnemers, de vermoedelijke duur en de situering waar de activiteit(en) zich zal afspelen. Ook dienen de gsm-nummers van de groepsverantwoordelijken vermeld te worden.
§2. Bij elke nachtactiviteit, buiten de kampplaats, dient er veiligheidshalve voldoende verlichting gebruikt te worden en dient men reflecterende kledij of attributen te dragen.
§3. De burgemeester kan in het kader van de openbare orde, veiligheid en rust bijzondere voorwaarden opleggen of de betreffende activiteit verbieden.
§4. Kampeerders en recreanten mogen zich enkel begeven op de toegankelijk gestelde wegen en paden in het bos en de natuurgebieden. Enkel in speelzones is het toegelaten om af te gaan van paden en wegen en mag in het hele speelbos gespeeld worden.
§5. Het gebruik van radio’s, televisietoestellen, jukeboxen, grammofonen, registreerapparaten, luidsprekers en in het algemeen alle soorten ontvang- en zendtoestellen, binnenshuis, op de kampeerdomeinen mag geen overlast veroorzaken in de buurt, onverminderd de geldende voorschriften van VLAREM II voor muziekactiviteiten.
§6. Het kampeerterrein mag enkel met kleine pijltjes worden aangeduid langs de openbare weg. Deze dienen voor het beëindigen van de kampperiode allemaal verwijderd te worden.
Zowel op als in de omgeving van het kampeerterrein zal de natuur en het openbaar en privaat domein met de nodige eerbied behandeld worden.
§1. Het kampeerterrein of jeugdverblijfcentrum dient te beschikken over een huishoudelijk reglement. De uitbater zorgt ervoor dat de tekst van het huishoudelijk reglement, alsook van deze politieverordening, alsook eventuele richtlijnen van de hulpverleningszone, ten laatste bij aankomst overhandigd te worden aan de groepsverantwoordelijke, die tekent voor ontvangst hiervan.
§2. Dit huishoudelijk reglement mag niet in strijd zijn met deze politieverordening en moet minstens de volgende elementen bevatten:
Elke uitbater legt, conform de richtlijnen van het stadsbestuur, aldaar een lijst neer die het aantal deelnemers en contactgegevens groepsverantwoordelijke omvat die van zijn/haar voorzieningen gebruik zullen maken.
Wijzigingen zullen zo snel mogelijk ter kennis gebracht worden aan het stadsbestuur.
De zonale richtlijnen van de Hulpverleningszone Noord-Limburg m.b.t. de tijdelijke kampeerinrichtingen en niet-vergunningsplichtige kampeerterreinen zijn onverminderd van toepassing;
1° Voor gebouwen en/of vaste installaties
·
Volgende periodieke keuringen en/of onderhoudsbeurten dienen periodiek uitgevoerd te worden:
VOORWERP |
UITVOERDER |
PERIODICITEIT |
Goederen- en keukenlift |
EDTC |
Driemaandelijks |
Personenlift |
EDTC |
Drie- of zesmaandelijks |
Elektrische hoogspanningsinstallatie |
EDTC |
Jaarlijks |
Elektrische laagspanningsinstallatie en veiligheidsverlichting |
EDTC |
Vijfjaarlijks |
Veiligheidsverlichting |
BP |
Jaarlijks |
Centrale verwarming (stookolie) |
BT |
Jaarlijks |
Centrale gasverwarming |
BT |
Tweejaarlijks |
Dichtheidscontrole gasleidingen- en toestellen, vaste gastanks |
EDTC of BT |
Vijfjaarlijks, bij in dienststelling of bij wijzigingen |
Automatische gasdetectie/brandstofafsluiters |
EDTC |
Jaarlijks |
Schoorstenen en rookkanalen (toestellen op vaste/vloeibare brandstof) |
BT |
Jaarlijks |
Melding-, waarschuwing- en alarminstallatie.
Algemene automatische branddetectie |
BT (autonomie, goede werking, onderhoud) |
Jaarlijks |
EDTC (keuring) |
Vijfjaarlijks |
|
Autonome branddetectoren |
BP |
Driemaandelijks |
Draagbare brandblustoestellen |
BT |
Jaarlijks |
Blusmiddelen, evacuatiewegen, trappen, ladders, enz. (goede staat, bruikbaarheid) |
BP |
Tijdens de uitbating |
EDTC : externe dienst voor technische controles
BP : bevoegde persoon: persoon die al dan niet tot het eigen personeel behoort (zie artikel 28 van het ARAB) of de exploitant zelf, op voorwaarde dat hij voldoende kennis van de toestellen heeft
BT : bevoegde technicus: persoon of organisatie met de nodige kennis, het nodige materiaal, de nodige erkenning enzovoort om dergelijke controles te doen (bijvoorbeeld gasdichtheid: gehabiliteerde installateur; verwarming: erkende technicus enzovoort)
· In de inrichting dient een veiligheidsregister ter inzage te liggen voor de bevoegde personen. Dit register bevat informatie over veiligheidsvoorschriften en vergunningen:
· De uitbater zorgt ervoor dat de nodige keuringen, onderzoeken en controles uitgevoerd worden.
2° Specifieke voorschriften voor kampeerterreinen met tenten
· De elektrische installatie dient de nodige veiligheidswaarborgen te bieden.
· Drinkwaterinstallaties moeten voldoen aan de vereiste normen.
Inhoud van de bluspost:
§1. Indien mogelijk, zal het kampeerterrein of jeugdverblijfcentrum uitgerust zijn met een installatie voor de afvoer van het afvalwater en fecaliën, tenzij er een aansluiting is op het openbaar rioleringsnet. Indien dit niet mogelijk is, zal de uitbater de nodige afspraken maken met de kampgroepen.
§2. Het is de plicht van de uitbater om te voorzien in een systeem van afvalverzameling en –ophalen dat voldoet aan de geldende afvalwetgeving.
Het ingezamelde afval dient regelmatig te worden afgevoerd. De uitbater dient al het nodige te doen om geurhinder ten gevolge van opslag en afvoer van afval te vermijden. De uitbater dient te voorzien in een voorhouden plaats voor de inzameling van het afval, bestaande uit voldoende ruime recipiënten die voor ongedierte ontoegankelijk dienen te zijn. Het is ook verboden afval te begraven in de grond.
De kampeerders dienen de voorschriften van de uitbater nauwgezet op te volgen.
§1. De politie, brandweer, de burgemeester of afgevaardigde ambtenaren van het stadsbestuur en eventuele andere bevoegde diensten hebben het recht om de kampeerterreinen of JVC ten alle tijde te controleren en dienen na afdoende legitimatie toegang te krijgen tot het kampeerterrein en/of de terreinen van de kampeerverblijven in het kader van wettelijke bevoegdheden.
§2. De uitbater, de beheerder en de kampeerders dienen bijkomende raadgevingen en/of opgelegde maatregelen van bovenvermelde bevoegde personen strikt op te volgen.
§3. In spoedeisende gevallen en bij ernstige tekortkomingen kan de burgemeester of diens afgevaardigde de nodige maatregelen nemen om het kampeerterrein en/of de verblijven te ontruimen. Deze maatregelen dienen onmiddellijk opgevolgd te worden.
§1. Voor zover wetten, besluiten, decreten, algemene en provinciale reglementen en verordeningen geen andere straffen voorzien, kunnen inbreuken op deze politieverordening, gepleegd door personen vanaf 16 jaar of door rechtspersonen, gesanctioneerd worden met een gemeentelijke administratieve sanctie:
§2. Als alternatief voor de administratieve geldboete, zoals voorzien in §1 zijn er volgende maatregelen mogelijk:
1° de gemeenschapsdienst, zoals voorzien in het betreffende reglement;
2° de lokale bemiddeling, zoals geregeld in het betreffende reglement.
De bemiddelingsprocedure is wettelijk verplicht voor minderjarigen.
§3. Worden eveneens bestraft met een van de hierboven voorziene administratieve sancties: inbreuken op een machtiging of een besluit van de burgemeester of een administratieve sanctie van het college van burgemeester en schepenen.
§4. De omvang van de administratieve geldboete zal proportioneel zijn in functie van de ernst van de inbreuk die de boete verantwoordt en van eventuele herhaling. De boete zal ongeacht de omstandigheden alleszins het bedrag van het wettelijk voorziene maximum niet overschrijden.
§5. Naast het opleggen van een sanctie kunnen alle mogelijke wettelijke middelen gebruikt worden om onmiddellijk een einde te maken aan een inbreuk (o.a. inbeslagname).
§1. Deze verordening zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 285 t.e.m. 288 Decreet over het Lokaal Bestuur en de wet van 24 juni 2013, meer specifiek artikel 15 m.b.t. minderjarigen.
§2. Een afschrift van deze verordening wordt bezorgd aan de bestendige deputatie van de provincieraad en aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en aan die van de politierechtbank.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari 2024.
Vanaf de datum van inwerkingtreding van deze verordening worden alle politieverordeningen, reglementen en artikelen van politieverordeningen of reglementen die strijdig zijn met deze politieverordening geacht te zijn opgeheven, in het bijzonder het besluit van de gemeenteraad van 6 juni 2016 houdende de goedkeuring van het politiereglement betreffende de tijdelijke kampeerinrichtingen, niet-vergunningsplichtige kampeerterreinen en bivakplaatsen;