Mon 13/06/2022 - 20:00 Kim Clijsterszaal
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Dit agendapunt wordt verdaagd naar de volgende gemeenteraad.
De jaarrekening 2021 van onze stad wordt vastgesteld. Deze jaarrekening wordt samen met dit goedkeuringsbesluit via digitale rapportering ter goedkeuring aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Bree hebben op 13 juni 2022 de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar |
-€ 4.539.629 |
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar |
€ 2.947.178 |
beschikbaar budgettair resultaat |
€ 1.441.849 |
balanstotaal |
€ 120.318.910 |
overschot van het boekjaar |
€ 2.658.677 |
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Bree hebben op 13 juni 2022 de jaarrekening 2021 vastgesteld met de volgende saldi:
budgettair resultaat boekjaar |
-€ 4.539.629 |
gecumuleerd budgettair resultaat boekjaar |
€ 2.947.178 |
beschikbaar budgettair resultaat |
€ 1.441.849 |
balanstotaal |
€ 120.318.910 |
overschot van het boekjaar |
€ 2.658.677 |
De gemeenteraad keurt de jaarrekening NBB 2021 voor AGB Bree goed. De gemeenteraad verleent kwijting aan de bestuurders.
De gemeenteraad keurt het definitief Handhavingsplan RO Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimtelijke Ordening MIDLIM - VERSIE BREE goed.
De provincie Limburg is ertoe gehouden om jaarlijks de jaarrekening en het jaarverslag van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg
De gemeenteraad geeft een positief advies met betrekking tot samenvoeging van lokale geloofsgemeenschappen Sint Michiel Bree met O.L.V. van het Heilig Hart Vostert.
De gemeenteraad keurt de opname bij het openbaar domein, vrij, onbelast en gratis af te staan aan de stad Bree, met een oppervlakte van 12 ca75 dm² zoals weergegeven op het opmetingsplan dd. 12/03/2021 en het verdelingsplan van 03/05/2022, opgesteld door landmeter-expert Mathieu Rutten, vervat in het omgevingsvergunningsdossier ingediend op 02/05/2022 voor het verbouwen van een eengezinswoning en het bouwen van een eengezinswoning met tuinberging, te 3960 Bree goed.
De gemeenteraad keurt de nieuwe aangepaste avenant goed.
Er wordt goedkeuring verleend inzake de verkoop door besloten vennootschap H Bouchet-Nouwen, met zetel te Bree, Industrieterrein Kanaal- Noord 1413 aan de besloten vennootschap REPPEL-INVEST, met zetel te 3950 Bocholt, Grote Baan 5, ingeschreven in het rechtspersonenregister te Antwerpen, afdeling Tongeren onder het nummer BTW BE 0459.000.535 van volgend onroerend goed: industrieel pand, magazijn volgens kadaster, gelegen ter plaatse genaamd “Rome Heide” aan Industrieterrein Kanaal-Noord nummer 1413, kadastraal bekend sectie A nummer 574/P P0000, met een oppervlakte volgens huidig kadaster van 46 are 70 centiare. De aangepaste/geactualiseerde bijzondere voorwaarden, zoals in bijlage van dit besluit, die er onlosmakelijk deel van uitmaken, dienen te worden opgenomen in de akte tot verkoop, met dien verstande dat er akkoord wordt gegaan met de verhuur van het pand door de koper i.h.k.v. diens bedrijfsactiviteit. Er wordt geen gebruik gemaakt van het recht van terugkoop zoals voorzien in de eigendomtitels.
Goedkeuring wordt verleend aan de geplande doorverkoop van een KMO-Unit, in een bedrijfsgebouw op en met grond, gestaan en gelegen volgens kadaster Bedrijfsweg 19, en in feite Bedrijfsweg 17 C door NV Heidevink Bree aan BV GP Interieurbouw.
Goedkeuring wordt verleend aan de geplande doorverkoop van een KMO-Unit, in een bedrijfsgebouw op en met grond, gestaan en gelegen volgens kadaster Bedrijfsweg 19, en in feite Bedrijfsweg 17 B door NV Heidevink Bree aan BV HSM Interieur.
De doorverkoop van loten industriegrond IT Kanaal Noord door Antos BV, aan BV Aendekerk René wordt goedgekeurd en er wordt verzaakt aan het recht van terugkoop.
Burgemeester Liesbeth Van der Auwera (CD&V) geeft toelichting bij de voorliggende motie.
De gemeenteraad van Bree verklaart zich enkel akkoord met een definitieve PAS wanneer aan volgende vragen is voldaan:
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/053/TD/PER en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst voor het individueel leasen van fietsen ten behoeve van het personeel 2023 - 2026”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 94.214,88 excl. btw of € 114.000,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met AWV en Fluvius betreffende "N73 Rode Kruislaan aanleg ontbrekende stukken fietspaden Bree - werken" goed.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/050/TD/NG en de raming voor de opdracht “Sportcampus: ontwerp van de omgevingsaanleg (infrastructuur, riolering en groenaanleg)”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 195.250,00 excl. btw of € 236.252,50 incl. 21% btw.
De bepalingen van het Bijzonder bestek voor de overheidsopdracht voor diensten met als voorwerp "Architectuurodpracht sportcomplex" (ref. 2022/021/) dat dd. 02 mei 2022 werd goedgekeurd, worden als volgt aangevuld:
I. 9. Gunningscriteria
Nr.1 Ereloonpercentage (zie I.4 Prijsvaststelling)
Men dient volgens de inventaris 3 verschillende ereloonpercentages op te geven, alsook een prijs uurtarief vacaties. Alle 4 deze prijsopgaves zullen apart worden afgewogen, telkens op 10 punten, daarna worden de aparte resultaten samengeteld, zodoende dat een resultaat op 40 punten wordt bekomen
Voor de afweging wordt telkens de regel van drie gehanteerd: Score offerte = (prijs laagste offerte / prijs offerte) * gewicht van het criterium prijs
Dit gemeenteraadsbesluit dient als aanvulling op het bestek en zal er onlosmakelijk deel van uitmaken.
Toelichting door schepen Katja Verheyen (N-VA).
Het reglement leegstand woningen en gebouwen, met inbegrepen een leegstandsbelasting van 2023 t.e.m. 2025, wordt goedgekeurd. Dit reglement zal het reglement van 08 november 2021 vervangen.
Toelichting door schepen Michel Theunissen.
De gemeenteraad keurt het reglement infrastructuur stad Bree en AGB - Algemene deel goed.
Toelichting door schepen Michel Theunissen.
Het reglement infrastructuur stad Bree en AGB - Tarieven, dat in bijlage van dit besluit wordt gevoegd om er onlosmakelijk deel van uit te maken, wordt goedgekeurd. Het reglement infrastructuur stad Bree en AGB - Tarieven vervangt alle op heden geldende tarieven / tarieflijsten en besluiten m.b.t. de verhuur en het gebruik van de gebouwen in beheer van stad Bree en het AGB. De tarieven zullen worden toegepast vanaf 01 september 2022, ook op reeds afgesloten contracten.
De raad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering d.d. 14/06/2022 van DISV Regio Noord-Limburg.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 23 juni 2022 goedgekeurd.
De agendapunten van de algemene vergadering van woensdag 22 juni 2022 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Bree en de deelkernen kennen tal van kleuter-, lagere- en secundaire scholen. Wij dragen verkeersveiligheid op de schoolroutes en in schoolomgevingen zeer hoog in het vaandel. Het is van belang dat de Breese leerlingen op een veilige manier van en naar school kunnen gaan.
Al heel wat Limburgse steden en gemeenten vroegen een subsidie voor veilige schoolomgevingen en veilig schoolverkeer aan. Op 13 mei 2022 was dat voor Bree echter nog niet het geval. Onze stad mag de subsidies die door de Vlaamse Overheid ter zake worden aangereikt niet laten liggen. Werden deze subsidies inmiddels aangevraagd?
Indien dit nog niet is gebeurd, beslist de gemeenteraad dat (i) onverwijld wordt nagegaan welke schoolomgevingen en gemeentewegen waarover schoolroutes lopen voor subsidies in aanmerking komen, (ii) welke ingrepen in functie van de veiligheid van het schoolverkeer wenselijk, minstens noodzakelijk zijn en (iii) hiervoor de nodige subsidies in de zin van het Besluit van de Vlaamse Regering van 29 maart 2019 houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolomgevingen (subsidies voor veilige schoolomgevingen) en van het Besluit van de Vlaamse Regering van 19 maart 2021 houdende de regeling van subsidies aan gemeenten in het kader van veilige schoolroutes op gemeentewegen (subsidies voor veilige schoolroutes) worden aangevraagd.
Tijdens de gemeenteraad van 4 oktober 2021 stelde onze fractie aan de gemeenteraad voor om voor de beoefenaars van medische beroepen parkeerplaatsen in het stadscentrum voor te behouden. Het probleem is immers algemeen bekend dat deze hulpverleners (vooral op vrijdag tijdens de wekelijkse markt) (grote) moeilijkheden ondervinden om in Bree-centrum kortbij de woning van hun patiënten een parkeerplaats te vinden. Vaak gebeurt het dat zij aan de andere kant van het centrum moeten parkeren om de nodige zorgverlening bij hun patiënten te gaan verstrekken, waardoor zij niet de nodige tijd aan hun patiënten kunnen besteden en hun planning van afspraken met andere patiënten in het gedrang komt als gevolg van de aanzienlijke vertragingen die zij vaak oplopen doordat zij ver weg van hun patiënten moeten parkeren.
De meerderheidspartijen en de fractie Vooruit stemden dit voorstel echter weg. Onze verbazing was dan ook groot bij het lezen van het verslag van het college van burgemeester en schepenen van 11 mei 2022, waaruit blijkt dat het college ons voorstel alsnog genegen blijkt te zijn, het overneemt en het verder laat onderzoeken.
Om welke reden stemde de bestuursmeerderheid eerst ons voorstel weg om het vervolgens zelf over te nemen? Graag ontvangen wij eveneens een stand van zaken in dit dossier.
Tijdens de gemeenteraad van 2 mei 2022 vroegen we naar de stand van zaken met betrekking tot de raadpleging van de bevolking voor de herinrichting van Tongerlo. Inmiddels had op 8 juni 2022 een nieuwe informatiesessie plaats. Welke opmerkingen van de bevolking werden in de definitieve plannen meegenomen? Graag een gedetailleerd overzicht.
Dat het begin van deze werken reeds een half jaar vertraging opliepen weten we intussen maar nu blijkt dat deze werken volledig zijn stilgevallen.
We weten ook dat de grond die tot dus ver aangeleverd werd afkomstig is van de “tijdelijke” grondopslagplaats aan het kanaal. Ook daar zijn de werken niet voltooid.
Waarom wordt deze talud niet verder afgewerkt? Graag geen schatting maar een concrete datum voor wanneer de bufferzones klaar zijn alsook de aanplanting ter hoogte van de Kuilenstraat en de resterende aanplanting aan de Jennenstraat?
Op 9 mei 2022 is er op de N73 op het verkeersplein aan de Bosstraat weeral een zwaar ongeval gebeurd. Ook is er deze dag een verkeersbord aangereden op het andere verkeersplein. Ook vorige week lagen er nieuwe brokstukken van meerdere voertuigen op deze verkeerspleinen. Het is denk ik meer dan bewezen dat deze verkeerspleinen niet het gewenste resultaat behalen.
- Naar aanleiding van onze vraag in een vorig agendapunt zou ik nu concreet willen weten welke stappen er zijn ondernomen om deze verraderlijke verkeerssituatie aan te pakken?
Er zijn momenteel meerdere klachten over te weinig parkeerplaatsen vlak aan onze kerk in Bree centrum.
Door de herinrichting van Bree centrum zijn er verschillende parkeerplaatsen verdwenen vlak voor het oude stadhuis gelegen aan de kerk van Bree. Het is nu bijna onmogelijk voor oudere personen die de kerk willen bezoeken om nog in de nabije omgeving een parkeerplaats te vinden. Veelal zijn dit personen die zich nog met de auto kunnen verplaatsen maar geen langere afstanden kunnen lopen.
Is het mogelijk om alsnog enkele parkeerplaatsen aan te leggen in de nabije omgeving van de kerk?
Reeds jaren worden onze velden voorzien van extra water dat opgepompt kan worden wanneer de gewassen door droogte dreigen verloren te gaan. Het gaat hier over tijdelijke beregening van gewassen die ons grondwater niet in gevaar brengt.
Sinds deze nieuwe beleidsploeg aan zet is komen er meer en meer klachten van onze landbouwers dat ze geen goedkeuring meer krijgen voor het boren van waterputten in bepaalde gebieden van Bree. In Bree is er sinds heugenis nooit een te kort geweest aan grondwater. De landbouwers krijgen meer en meer het gevoel dat het weigeren van vergunningen in de omgeving van natuurgebieden een ander doel nastreeft. De landbouwsector heeft het nu al zwaar te voortduren met de hele heisa of onzekerheid rond het PAS dossier en meer en meer lijkt het er op dat ook het PAS verhaal, het weigeren van het boren van waterputten, de everzwijnen plaag, tot doel hebben het demotiveren om verder te werken op hun akkers gelegen in de nabije omgeving van onze natuurgebieden. We mogen ons niet blindelings door hogere politieke instanties laten beïnvloeden. Het is zelfs zo een gekte geworden dat ze bestaande putten niet meer mogen gebruiken maar enkele honderden meters verder wel naar grondwater mogen boren.
Bree is naast onze mooie natuur ook een landbouwgemeente waar we fier op mogen zijn en zeker in het huidige wereldbeeld moeten we onze voedselvoorzieningen blijven ondersteunen.
- Vandaar vraag ik aan ons college om in de toekomst op maat van Bree onze landbouwers te ondersteunen en hun te aanzien als volwaardige bedrijven.
Na de zware regenval van zondag 05/06/2022 zijn er weeral klachten van wateroverlast aan de Maaseikerbaan. Kelders lopen vol water bij woningen die voor de heraanleg nooit overlast ondervonden. Blijkbaar stoot de riolering het water terug naar de kelders. Stad Bree weet al enige tijd dat er problemen zijn met de riolering alsook met het oppervlaktewater van de Maaseikerbaan. Meerdere bewoners hebben dan ook enorme schade door deze wateroverlast en sommige hebben tot op heden nog geen terugbetaling van hun schade mogen ontvangen.
- Welke is de oorzaak van deze wateroverlast?
- Welke procedure moeten deze bewoners volgen zodat ze alsnog terugbetaald worden voor de schade die ze hebben geleden?
- Is Bree als bouwheer ook verantwoordelijk als de aannemer, architect of andere instanties de aansprakelijkheid niet op zich willen nemen?
- Dekt een rechtsbijstandsverzekering die veelal opgenomen is in de brandverzekering ook een procedure betreffende deze overlast?
Er zijn meerdere klachten van fietsers en bromfietsbestuurders die onderuitgaan door de zand en steentjes die bij de klinkerwerken zijn blijven liggen. Al zeker de steentjes die op de rijbaan of in bochten liggen zijn zeer gevaarlijk.
Is het mogelijk om deze resterende zand te verwijderen?
De gemeenteraad neemt kennis van het waarnemend financieel directeurschap van mevrouw Odette Clijsters vanaf 21 april 2022, indien de ziekte van de functiehouder langer dan 120 dagen duurt (art. 166 D.L.B.) zal Odette Clijsters waarnemend financieel directeur blijven zolang dit noodzakelijk is.
In de krant ‘Het Belang van Limburg’ van 8 juni 2022 lazen we dat het vaccinatiecentrum in de Expodroom “definitief” gesloten en is dat “ook als er in het najaar een nieuwe grootschalige vaccinatiecampagne komt, […] de Expodroom dicht [blijft]. De mensen van Bree en Oudsbergen zullen dan in Genk terecht kunnen.”
In de editie van ‘Het Belang van Limburg’ van 10 juni 2022 lazen we dan weer dat de vaccinatiecentra wordt opgeroepen zich voor een massavaccinatiecampagne in het najaar klaar te maken. Voor wat de eerstelijnszone Kemp en Duin betreft, wordt aangegeven dat “op termijn […] opnieuw naar één groot vaccinatiecentrum in de Limburghal in Genk” wordt gegaan.
Is het, gelet op bovenstaande een goede en verstandige beslissing om het vaccinatiecentrum in Bree te sluiten?
Als gevolg van deze sluiting zullen de Breeënaren die zich bijkomend tegen het coronavirus wensen te laten vaccineren verplicht zijn om zich naar Genk te verplaatsen. Dat is verre van ideaal, niet alleen voor minder mobiele inwoners, maar ook voor inwoners die werken en bijgevolg niet zonder meer verlof kunnen krijgen en in elk geval meer dan een uur tijd zullen moeten uitrekken om naar het vaccinatiecentrum in Genk te gaan. Onze indruk is dat dit mensen, die zich normaal gezien wél zouden laten vaccineren, alsnog zal tegenhouden om het vaccin te laten zetten. Hoe staat het stadsbestuur hier tegenover?