Thu 23/01/2025 - 20:00 Kim Clijsterszaal
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Marijke Evens wordt aangesteld als waarnemend algemeen directeur in situaties van afwezigheid of verhindering van de algemeen directeur, de waarnemend directeur oefent alle bevoegdheden van de algemeen directeur uit.
Ter kennisgeving: Op de raad van bestuur van het AGB Bree d.d. 19.12.2024 werd besloten dat overeenkomstig de statuten van het AGB Bree alle leden van de gemeenteraad, de Raad van Bestuur van het autonoom gemeentebedrijf Bree vormen en dat de leden van het college van burgemeester en schepenen worden aangesteld als leden van het directiecomité van het Autonoom Gemeentebedrijf Bree. In diezelfde vergadering werd besloten dat dhr. Sietse Wils wordt aangesteld als voorzitter AGB en dhr. Jo Leenders als ondervoorzitter AGB en dat de algemeen directeur van de stad en het OCMW Bree vanaf 01/03/2025 als secretaris van het Autonoom Gemeentebedrijf Bree wordt aangeduid.
De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het voorstel van evaluatieverslag 2019-2024, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit.
De gemeenteraad geeft toelating aan de bv “JOSCHE” om lot 1 met een oppervlakte van 16 ca gelegen Industrieterrein Vostert te verkopen aan de BVBA Auto Blinkt.
Het erfpachtrecht d.d. 18 september 2003, toegekend aan VZW Katholiek basisonderwijs Tongerlo-Bree met zetel te Bree, Bosstraat 27, met een duur van 40 jaar vanaf 1 januari 2004 wordt verlengd tot 1 januari 2080 (1 januari twee duizend tachtig)
Er wordt definitief goedkeuring verleend aan de onderhandse verkoop van een deel van een perceel aan Fluvius, zoals weergegeven op de plannen aldus opgemeten en in plan gebracht door Marc Hennau, landmeter-expert, op 27/11/2024 tegen de in het schattingsverslag vermelde bedragen en overeenkomstig de bepalingen zoals voorzien in het voorstel tot verkoopovereenkomst.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Kuilenstraat: rioleringswerken UITVOERING (Deel Aquafin project 23.300)”, opgesteld door de ontwerper, Evolta Engineers NV, Havenlaan 86C bus 103a te 1000 Brussel. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 2.234.525,33 excl. btw of € 2.267.455,43 incl. btw ( 21% btw medecontractant op het aandeel van Stad Bree van € 156.810,00)
De schepen met bevoegdheid mobiliteit is de politieke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de Vervoerregio Limburg.
De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregio Limburg. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Het agendapunt van de Algemene vergadering van DISV Regio Noord-Limburg van 11 februari 2025, zoals opgenomen in de uitnodiging van van 9 januari 2025, wordt op basis van de bekomen documenten goedgekeurd. Schepen Edith Vanaken, tevens voorzitter van het BCSD, wordt namens het stadsbestuur afgevaardigd in de algemene vergadering van DISV regio Noord Limburg en burgemeester Sietse Wils wordt voorgedragen in de Raad van Bestuur van het DISV regio Noord Limburg.
Zich akkoord te verklaren met de deelname van de gemeente in het Maasbekken onder voorzitterschap van de gouverneur van de provincie Limburg. Hiertoe worden volgende gemeentelijke mandatarissen aangeduid. Effectief lid: Burgemeester Sietse Wils (bevoegd voor Milieu). Plaatsvervanger: Schepen Dries Tyskens (bevoegd voor Omgeving, Ruimtelijke ordening).
Marie-Jeanne Savelkoul, Jan Spaas en Lambert Neyens worden aangeduid als stemgerechtigd vertegenwoordiger in de algemene vergadering van VZW Welzijnscampus Gerkenberg.
Bjorn Verlinden wordt voorgedragen als bestuurder van de VZW.
De nieuwjaarsreceptie van de stad Bree ging dit jaar door op en rond de schaatsbaan. Het stadsbestuur deelde een vooraf vastgesteld aantal bonnetjes uit en de Breeënaren dienden zelf hun consumpties te halen in de plaatselijke horeca.
De onsBree-fractie vraagt transparantie over het toepassen en uitvoeren van deze nieuwe manier van werken en heeft daarom de volgende vragen:
1. Hoeveel mensen waren er aanwezig op de receptie volgens de meerderheid?
2. Hoeveel bonnetjes werden er uitgedeeld/gebruikt (komt dit pro rata overeen met het aantal bezoekers)?
3. Welk bedrag ontving elke van de deelnemende horecazaken hiervoor?
4. Hoeveel kostte het eten en de animatie?
5. Hoeveel heeft de nieuwjaarsreceptie vorig jaar gekost: drank, eten en bediening?
In onze huidige maatschappij wordt van iedereen verwacht mee te kunnen in het digitale tijdperk, inclusief de senioren. Het stadsbestuur richt goede initiatieven in, zoals Digipunten, om ook deze generatie wegwijs te maken in de digitale wereld. Stad Bree evolueert immers mee naar meer digitale communicatie en dienstverlening. Als onze burgers een melding willen maken van een probleem in de stad, zou dit mogelijk moeten zijn zowel via de app als via de website.
Momenteel kunnen echter bepaalde meldingen niet correct doorgegeven worden via de website van de stad Bree. Het is nochtans net dit platform (in tegenstelling tot apps) dat het meest toegankelijk is voor onze senioren.
Zo komt men bijvoorbeeld terecht op een pagina die niet meer bestaat (Pagina niet gevonden | Fluvius) wanneer men onderhoud of herstellingsnood van straatlampen wil melden via de website van de stad Bree (Wil je iets melden? | Bree).
Wanneer men een melding over waterlopen uit Bree wil doen, komt men via de website van de stad Bree (Wil je iets melden? | Bree) terecht op het meldpunt waterlopen van de provincie Antwerpen (Meldpunt waterlopen - Provincie Antwerpen).
De onsBree-fractie wil transparantie vragen over de online platformen die gebruikt worden om meldingen van burgers te faciliteren en heeft daarom volgende vragen:
1. Hoe vaak wordt de website van de stad gecontroleerd en up-to-date gehouden?
2. Wat gaat het stadsbestuur eraan doen zodat de burger vlotter toegang heeft tot de pagina’s van partners zoals Fluvius en waterlopen beheerders?
Eind 2024 maakte het Vlaams meldpunt voor grensoverschrijdend gedrag de cijfers bekend van het eerste werkingsjaar. Het aantal meldingen zit op zo’n 20 per week. Dat cijfer is absoluut een onderschatting, als je weet dat de grote meerderheid van de slachtoffers geen melding maakt.
Grensoverschrijdend gedrag is echter niet alleen een individueel probleem, maar een sociaal probleem. Het vindt plaats binnen een sociale context. Er zijn omstaanders die wegkijken, voornamelijk omdat ze niet durven om of niet weten hoe te reageren. Studies tonen aan dat getuigen angst of schroom voelen om te reageren. Velen zijn bang zelf nadelige gevolgen te ondervinden in dergelijke situaties.
Tijdens een omstaanderstraining leert men strategieën om als actieve omstaander op te treden wanneer men ongepast gedrag waarneemt. Als actieve omstaander kan men het verschil maken: steun bieden aan de persoon die wordt geconfronteerd met het gedrag en duidelijk laten zien dat grensoverschrijdend gedrag zoals bijvoorbeeld geweld, pesten, intimidatie, machtsmisbruik, racisme, of discriminatie in onze stad onaanvaardbaar is.
Ter beslissing:
De onsBree-fractie vraagt om een beslissing van de gemeenteraad om gratis omstaanderstraining aan te bieden aan inwoners, uitbaters van horeca, verenigingen, jeugdbewegingen, sportclubs, organisaties en eigen personeel (niet exhaustieve lijst).