De voorzitter opent de zitting op 17/04/2025 om 20:00.
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 20 maart 2025, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 20 maart 2025, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt zowel het jaarverslag met bijlagen als de jaarrekening 2024 van het I.G.S. Handhaving RO Midlim goed De gemeenteraad duidt schepen Dries Tyskens (stemgerechtigd en vast lid), burgemeester Sietse Wils (stemgerechtigd en plaatsvervangend lid) en afdelingshoofd Ruimte Tom Brusten (deskundige en niet-stemgerechtigd lid) aan als vertegenwoordigers in het Beheerscomité van de I.G.S. voor Bree.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement;
Artikels 6, 8 en 15 uit de oprichtingsovereenkomst van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM, goedgekeurd door de gemeenteraad van 30-06-2016 (gemeenteraad wijst aan na verkiezingen, keurt goed en neemt kennis);
Aanleiding en context
Na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2024, moet in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst, een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van de I.G.S. Handhaving RO MidLIM in dat jaar opgemaakt worden.
Dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator RO (zie bijlagen). Het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en -rekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen.
Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 13 maart 2025. Uiterlijk 20 maart 2025 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening.
In toepassing van artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten.
Artikel 6 van de overeenkomst legt op dat na gemeenteraadsverkiezingen de gemeenteraad opnieuw de stemgerechtigde leden voor het Beheerscomité van de I.G.S. moet aanduiden.
Als laatste zal ook aan de gemeenteraad worden meegedeeld dat de derde uitbreiding van de I.G.S. inmiddels in de finale realisatie is.
Argumentatie
De leden van het Beheerscomité hebben op 20 maart 2025 hun digitale goedkeuring gegeven en daarom vraagt de Afdeling Omgeving en Handhaving nu aan het college van burgemeester en schepenen om het jaarverslag (met bijlagen) én de jaarrekening 2024 ter goedkeuring/vaststelling te agenderen en voor te leggen aan de gemeenteraad.
Bijkomend moet door de nieuwe gemeenteraad na de verkiezingen telkens ook de aanstelling van de vertegenwoordigers voor Bree in het Beheerscomité van de IGS gebeuren en bevestigd worden.
Als mandataris zal schepen Dries Tyskens dit waarnemen als vast, stemgerechtigd lid. Burgemeester Sietse Wils is plaatsvervangend, stemgerechtigd lid.
Afdelingshoofd ruimte, Tom Brusten, wordt opnieuw aangesteld als technisch lid voor Bree in het Beheerscomité. De handhavingscoördinator Hugo De Cuyper van Genk is permanent secretaris.
Aangaande de stand van zaken van de derde uitbreiding van de I.G.S. en dus toetreding van Diepenbeek en Maaseik kan het volgende meegedeeld worden:
Art. 1: De gemeenteraad keurt zowel het jaarverslag met bijlagen als de jaarrekening 2024 van het I.G.S. Handhaving RO Midlim goed, in toepassing van artikel 8 en 15 van de oprichtingsovereenkomst van het I.G.S.
Art. 2: De gemeenteraad duidt schepen Dries Tyskens (stemgerechtigd en vast lid), burgemeester Sietse Wils (stemgerechtigd en plaatsvervangend lid) en afdelingshoofd Ruimte Tom Brusten (deskundige en niet-stemgerechtigd lid) aan als vertegenwoordigers in het Beheerscomité van de I.G.S. voor Bree.
Art. 3: De gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken en praktische realisatie van de derde uitbreiding van de I.G.S. door middel van de toetreding van Diepenbeek en Maaseik.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing
De gemeenteraad vraagt aan de PZ Carma om bij hun plannen tot de bouw van een nieuw politiehuis zeer bewust om te springen met de toekomstige bouw- en inrichtingskosten van het nieuwe politiehuis, dit moet functioneel zijn, zonder meer en zonder minder; in elke overweging in deze nieuwbouw ermee rekening te houden dat de politionele werking/exploitatie, hoe nodig en nuttig ook, de belastingbetaler elk jaar aanzienlijk meer en meer geld kost, hetgeen ook duidelijk werd bij de uiteenzetting door de zonechef van PZ Carma in deze gemeenteraad; te onderzoeken of er voor deze nieuwbouw extra financiering mogelijk is via Vlaamse of federale middelen; erover te waken dat de aanzienlijke verhoging in de jaarlijkse dotatie in elk geval bijdraagt tot een verhoogde dienstverlening op veiligheidsvlak op het grondgebied van de stad Bree.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Overwegende de uiteenzetting over de werking en de financiering, door de zonechef, van PZ Carma, in deze gemeenteraad op 20 maart 2025;
Overwegende dat PZ Carma zich voorneemt om een nieuw politiehuis te bouwen in Genk, ter hoogte van het PLOT in Waterschei;
Overwegende dat de netto te financieren kost hiervan op 20 miljoen euro wordt geraamd door het politiecollege, te verdelen onder de leden gemeenten van PZ Carma, via hun aandeelhouderschap en een objectieve verdeelsleutel;
Overwegende dat deze geplande investering tot gevolg heeft dat de jaarlijkse dotatie van de stad Bree aan PZ Carma vanaf 2026 met minstens 200.000,00 euro zal stijgen;
Overwegende dat deze de kost, als gevolg van het geplande nieuwbouwproject, en de impact ervan op de jaarlijkse dotatie van de stad Bree aan de PZ Carma door het vorige stadsbestuur einde legislatuur niet werd opgenomen in de financiële meerjarenplanning van de stad Bree;
Overwegende dat het vorige stadsbestuur in de laatste aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 nochtans reeds een inschatting voor de jaren 2026 en 2027 heeft voorzien, maar de voorgenomen nieuwbouw van de PZ Carma en daaruit volgende verhoogde dotatie van de stad Bree daarin niet werd verrekend;
Dat door het politiecollege deze extra kost via de dotatie aan PZ Carma wordt geraamd op:
In 2026:
Dotatie: 1.537.523,530 euro
Buitengewone dotatie: 64.055,20 euro;
In 2027:
Dotatie: 1.571.503,80 euro;
Buitengewone dotatie: 70.707,10 euro;
In 2028:
Dotatie: 1.617.763,54 euro;
Buitengewone dotatie: 84.283,54 euro;
Buitengewone dotatie nieuwbouw: 290.000,00 euro;
Overwegende de onzekere maatschappelijke en financiële evoluties zowel op mondiaal, op federaal, op Vlaams, op Limburgs en op lokaal beleidsniveau;
Overwegende dat deze extra investeringsuitgaven van PZ Carma de begroting en het meerjarenplan van de stad Bree aanzienlijk extra belasten;
Overwegende dat er nog geen concrete bouwplannen / omgevingsvergunning zijn goedgekeurd, het nieuwbouwproject bevindt zich nog in een voorbereidende fase;
Art. 1: De gemeenteraad vraagt aan de PZ Carma om bij hun plannen tot de bouw van een nieuw politiehuis:
Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de stad Brugge als aankoopcentrale. De stad treedt toe tot de raamovereenkomst die de stad Brugge in uitvoering hiervan heeft afgesloten met:
- Inetum Realdolmen Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen – 02 Licenties
De gemeenteraad:
Gelet op artikel 56 §3 4° en 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 38 §1 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales), artikel 57 en artikel 43 (raamovereenkomsten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Stad Brugge heeft reeds een viertal opeenvolgende raamcontracten in de markt gezet wat betreft ICT. Het huidige contract (bestaande uit 12 percelen) loopt af, afhankelijk van het perceel, tussen november 2024 en maart 2025.
Op 18 november 2024 heeft het college van stad Brugge de nieuwe raamovereenkomst voor het ter beschikking stellen van software “2025-2031 02 Licenties” gegund aan Inetum Realdolmen Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen, Ondernemingsnummer: BE0429037235. Dit voor een looptijd van 3 jaar met 3 maal 1 jaar verlengbaar via stilzwijgende verlenging.
De stad Bree kan de aangeboden diensten en producten aan dezelfde raamovereenkomst voorwaarden krijgen als de stad Brugge. In dat geval worden contracten rechtstreeks tussen de dienstverlener en de desbetreffende overheid afgesloten, zonder tussenkomst van de stad Brugge.
Overwegende dat dit raamcontract een gestructureerde en kostenefficiënte manier biedt om ICT-diensten in te kopen;
Overwegende dat de stad Bree wenst toe te treden tot deze raamovereenkomst;
Deze toetreding brengt geen kosten met zich mee. We zijn ook niet verplicht om afnames te doen via deze raamovereenkomst.
Art. 1: De gemeenteraad beslist een beroep te doen op de stad Brugge als aankoopcentrale in de zin van artikel 2, 4° van Wet van 15 juni 2006, dat een aankoopcentrale omschrijft als “een aanbestedende overheid (…) die (…) overheidsopdrachten of raamovereenkomsten plaatst met betrekking tot werken, leveringen of diensten die bestemd zijn voor aanbestedende overheden (…)”; en artikel 15, dat luidt als volgt: “Een aanbestedende overheid die een beroep doet op een aankoop- of opdrachtencentrale als bedoeld in artikel 2, 4°, is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren.”
Art. 2: De stad treedt toe tot de raamovereenkomst die de stad Brugge in uitvoering hiervan heeft afgesloten met:
- Inetum Realdolmen Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen – 02 Licenties
Art. 3: De stad zal haar bestellingen in uitvoering van deze raamovereenkomst rechtstreeks kunnen plaatsen bij:
- Inetum Realdolmen Belgium, Vaucampslaan 42, 1654 Huizingen – 02 Licenties
Art. 4: De gemeenteraad machtigt het college van burgemeester en schepenen tot de uitvoering van deze beslissing en tot het stellen van de nodige rechtshandelingen in dit verband.
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De opdracht "Vernieuwing client computers" wordt gegund aan Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte met het type DELL Latitude 5550 voor een totale waarde van 71.263,27€ excl. btw of 86.228,56€ incl. btw, via de raamovereenkomst C-Smart.
Indien dit type toestel niet meer voorradig is o.w.v. einde reeks, zal de opdracht "Vernieuwing client computers" worden gegund aan Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte met het type DELL Pro Plus voor een totale waarde van 80.332,68€ excl. btw of 97.202,54€ incl. btw, via de raamovereenkomst C-Smart.
De gemeenteraad:
Gelet op artikel 56 §3 4° en 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 38 §1 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales), artikel 57 en artikel 43 (raamovereenkomsten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Het merendeel van onze client computers (desktops & laptops) is aan vervanging toe. De toestellen zijn ondertussen 5 jaar of ouder en zijn al een hele tijd niet meer in garantie.
Het voorbije jaar heeft de ICT dienst verschillende leveranciers en fabrikanten gesproken en het aanbod op de markt vergeleken op basis van volgende criteria:
Rekening houdend met dit onderzoek en met het feit dat we zeer tevreden zijn van de huidige kwaliteit en de ondersteuning van DELL, willen we de oude Latitude systemen opnieuw vervangen door de recentere versies hiervan.
DELL is momenteel wel bezig met een volledige "rebranding" van hun computer aanbod. Hierdoor zal de naam Latitude verdwijnen en vervangen worden door DELL Pro Plus. Zolang de Latitude nog voorradig is, kunnen we deze uiteraard nog afnemen en dit tegen een lagere prijs dan de nieuwere DELL Pro Plus.
De totale kostprijs voor het vernieuwen van onze client computers het type DELL Latitude 5550 zal 86.228,56€ incl. BTW zijn.
Indien de Latitude reeks niet meer voorradig is bij het ingaan van de bestelling, zal de totale kostprijs voor het vernieuwen met de DELL Pro Plus neer komen op 97.202,54€ incl. BTW.
De nodige hardware kan aangekocht worden bij de firma Dustin, via de raamovereenkomst C-Smart (CSMRTINFRA23) waarbij de stad Bree is aangesloten.
De ICT-dienst stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.
Overwegende de nood aan performante, veilige en betrouwbare client computers;
Overwegende dat het vereiste visum is aangevraagd en is toegekend door de financieel directeur op 08/04/2025;
Gelet op de offertes vanwege de firma Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar via de raamovereenkomst C-Smart (CSMRTINFRA23), houdende de prijs voor de aankoop van de nodige hardware inclusief 5 jaar ondersteuning en garantie.
Gelet op de kans dat het type DELL Latitude niet meer voorradig is tegen de tijd van bestelling o.w.v. einde reeks, zal er een meerkost voor de nieuwe versie DELL Pro Plus zijn van 10.973,98€ incl BTW. Deze extra kost kan indien nodig binnen het bestaande ICT investeringsbudget opgevangen worden.
Art. 1: De opdracht "Vernieuwing client computers" wordt gegund aan Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van de inschrijver met het type DELL Latitude 5550 voor een totale waarde van 71.263,27€ excl. btw of 86.228,56€ incl. btw, via de raamovereenkomst C-Smart.
Indien dit type toestel niet meer voorradig is o.w.v. einde reeks, zal de opdracht "Vernieuwing client computers" worden gegund aan Dustin, Wingepark 5a te 3110 Rotselaar, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van de inschrijver met het type DELL Pro Plus voor een totale waarde van 80.332,68€ excl. btw of 97.202,54€ incl. btw, via de raamovereenkomst C-Smart.
Art. 2: De betaling van 71.263,27€ excl. btw (86.228,56€ incl. btw) of 80.332,68€ excl. btw (97.202,54€ incl. btw), zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het investeringsbudget MJP000490 2025/2410000/DOM 1/0119/01.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad verleent de goedkeuring om in te stappen in de raamovereenkomst van de Vlaamse Overheid met Edenred Belgium NV, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische social vouchers
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de artikelen 40 en 41, 2de lid, 10°;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6°, artikel 43, §1, 2e lid en artikel 47;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 40, §3.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 29 mei 2019 betreffende de goedkeuring van de Rechtspositieregeling;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Overwegende dat de Vlaamse overheid een raamovereenkomst beschikbaar stelt aan de lokale overheden met Edenred Belgium NV, Vorstlaan 465, bus 9, 1160 Brussel lopende van 1 augustus 2025 tot en met 31 augustus 2029;
Overwegende dat Edenred de hiernavolgende redenen biedt ten opzichte van de huidige leverancier Monizze:
Overwegende dat er geen kosten aan Edenred te betalen zijn voor de dienstverwerking;
Overwegende dat de raamovereenkomst met Monizze NV, Roger Vandendriesschelaan 18 te 1150 Brussel voor het leveren van elektronische maaltijdcheques, ecocheques en cadeau cheques loopt voor een duurtijd van vijf jaar beginnend op 7 augustus 2020. Het contract wordt stilzwijgend verlengd, telkens voor een periode van één jaar tenzij één van de partijen het contract opzegt met een opzeggingstermijn via aangetekend schrijven van minstens twee maanden voor de vernieuwing;
Art. 1: Goedkeuring te verlenen om in te stappen in de raamovereenkomst van de Vlaamse Overheid met Edenred Belgium NV, Vorstlaan 165 bus 9, 1160 Brussel voor het aanmaken, verdelen en beheren van elektronische social vouchers
Art. 2: De personeelsdienst is verantwoordelijk om de Vlaamse Overheid op de hoogte te brengen van dit besluit zodat kan worden overgegaan tot het plaatsen van de opdracht bij de firma Edenred Belgium NV conform de modaliteiten vermeld op de site van het Facilitair bedrijf.
Art. 3: De personeelsdienst is verantwoordelijk om de huidige raamovereenkomst met Monizze NV tijdig stop te zetten.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad verleent de goedkeuring voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid op de artikelen 40 en 41, 2de lid, 10°;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6°, artikel 43, §1, 2e lid en artikel 47;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 januari 2023 tot vaststelling van de minimale voorwaarden van de rechtspositieregeling van het personeel van lokale en provinciale besturen, inzonderheid artikel 40, §3.
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 29 mei 2019 betreffende de goedkeuring van de Rechtspositieregeling;
Gelet op het visum van de financieel directeur;
Overwegende dat lokale besturen verplicht zijn om een hospitalisatieverzekering aan hun personeelsleden aan te bieden;
Overwegende dat alle lokale besturen en aanverwante instellingen in het verleden gebruik konden maken van de raamovereenkomst collectieve hospitalisatieverzekering, maar dat de huidige raamovereenkomst afgesloten tussen de FPD-GSD en Ethias, eind 2025 ophoudt te bestaan;
Overwegende de beslissing van de federale GSD dat de Vlaamse lokale en provinciale besturen niet kunnen intekenen op de overheidsopdracht aangezien deze enkel toegankelijk is voor de Waalse en Brusselse lokale en provinciale besturen die aangesloten zijn bij de federale GSD;
Overwegende het belang van een kwalitatieve hospitalisatieverzekering voor de personeelsleden en de voordelen verbonden aan een collectieve polis, heeft de GSD-V zelf het initiatief genomen om een eigen overheidsopdracht uit te schrijven ten gunste van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen;
Art. 1: Goedkeuring te verlenen voor deelname aan de raamovereenkomst “Collectieve hospitalisatieverzekering ten behoeve van de (gepensioneerde) personeelsleden van de bij de GSD-V aangesloten besturen en instellingen, alsook hun naast verwanten” van de GSD-V vanaf 1 januari 2026.
Art. 2: De GSD-V te machtigen om in het kader van deze overheidsopdracht, in naam en voor rekening van stad Bree, de plaatsingsprocedure en de bijhorende aanbestedingsdocumenten alsook alle voorwaarden ervan vast te stellen, de plaatsingsprocedure te voeren en een beslissing te nemen over de gunning.
Art. 3: De administratie heeft het aansluitingsformulier ingevuld en bezorgd aan de GSD-V vóór 31 maart 2025, dit raadsbesluit bezorgen we vóór eind april 2025 aan de GSD-V.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering (inhoudelijk en financieel) van de uitvoering van het Klimaatactieplan en het Lokaal Energie en KlimaatPact.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op de internationale conferentie 'Conference Of the Parties' (COP) die sinds 1995 (COP 1 - Berlijn) jaarlijks in wisselend gastland gehouden wordt en de belangrijkste vergadering is in internationale klimaatonderhandelingen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Het stadsbestuur dient jaarlijks te rapporteren over de voortgang van haar genomen acties in het kader van het Lokaal Energie- en KlimaatPact. Voorliggend ter kennisneming zijn de inhoudelijke rapportering van het LEKP aangaande realisaties 2024 en de financiële rapportering van het LEKP aangaande uitgaven 2023 en 2024 (uitzonderlijk wegens wijziging rapporteringswijze).
Gelet op het Klimaatactieplan 2020 Bree, goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 maart 2014;
Gelet op het Klimaatactieplan 2030 Bree, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 september 2020;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 1.0 ondertekende op 04/10/2021;
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.0 ondertekende op 07/11/2022;
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.1 ondertekende op 05/06/2023;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden uiterlijk op 1 mei;
Overwegende dat vanaf rapportering 2025 (over realisaties van 2024) er ook een financiële rapportering dient te gebeuren bij wijze van door ABB aangeleverd Excel-sjabloon;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Pactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Gelet op bijgevoegde presentatie met overzicht van de gerapporteerde inhoudelijke gegevens;
Gelet op bijgevoegd overzichtsdocument met gerapporteerde financiële gegevens;
Overwegende dat de Vlaamse Regering een subsidie toekent aan lokale besturen die de Lokaal Energie- en Klimaatpact(en) ondertekenden ten behoeve van de realisatie van lokale klimaatacties;
Overwegende dat de trekkingsrechten voor deze subsidie berusten op principe van co-financiering (van 50%);
Overwegende dat voor de subsidieronde van 2024 voor het LEKP 1.0 de stad € 65.911,74 ontving;
Overwegende dat voor de subsidieronde van 2024 voor het LEKP 2.0 de stad € 22.556,36 ontving;
Overwegende dat voor de subsidieronde van 2024 voor het LEKP 2.1 de stad € 29.389,63 ontving;
Art. 1: Kennis te nemen van de rapportering (inhoudelijk en financieel) in verband met het Lokaal Energie- en KlimaatPact aangaande realisaties 2024.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking.
Er wordt goedkeuring aan het bestek en de raming voor de opdracht “Overlagingen, bestrijkingen en plaatselijke herstellingen asfalt 2025”. De raming bedraagt € 428.128,03 excl. btw of € 518.034,92 incl. 21% btw (€ 89.906,89 btw medecontractant).
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Overlagingen, bestrijkingen en plaatselijke herstellingen asfalt 2025” een bestek met nr. 2025/067/TD/KS werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 428.128,03 excl. btw of € 518.034,92 incl. 21% btw (€ 89.906,89 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2241007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000039/MJP001089);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/067/TD/KS en de raming voor de opdracht “Overlagingen, bestrijkingen en plaatselijke herstellingen asfalt 2025”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 428.128,03 excl. btw of € 518.034,92 incl. 21% btw (€ 89.906,89 btw medecontractant).
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 4: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2241007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000039/MJP001089).
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/066/TD/KS en de raming voor de opdracht “Ontruiming, ontgraving en herbegravingen kerhoven Bree centrum, Gerdingen en De Kluis”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 35.435,00 excl. btw of € 42.876,35 incl. 21% btw (€ 7.441,35 btw medecontractant). Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- AAG Nys, Zandbergen 3 te 2480 Dessel;
- NAUWELAERTS, Vaatjesstraat 30A te 2580 Putte;
- AANNEMERSBEDRIJF BUYTAERT, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke;
- VANDEBOSCH, Schuttersboomstraat 3 te 3900 Pelt;
- Hoolants Beton, Holstraat 3-5 te 1831 Diegem.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Ontruiming, ontgraving en herbegravingen kerhoven Bree centrum, Gerdingen en De Kluis” een bestek met nr. 2025/066/TD/KS werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 35.435,00 excl. btw of € 42.876,35 incl. 21% btw (€ 7.441,35 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat 20 mei 2025 om 11.00 uur wordt voorgesteld als limietdatum voor het indienen van de offertes;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2220000/DOM 1/0680 (actie / raming AC000041/MJP000590);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2025/066/TD/KS en de raming voor de opdracht “Ontruiming, ontgraving en herbegravingen kerhoven Bree centrum, Gerdingen en De Kluis”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 35.435,00 excl. btw of € 42.876,35 incl. 21% btw (€ 7.441,35 btw medecontractant).
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: Volgende ondernemers worden uitgenodigd om deel te nemen aan de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking:
- AAG Nys, Zandbergen 3 te 2480 Dessel;
- NAUWELAERTS, Vaatjesstraat 30A te 2580 Putte;
- AANNEMERSBEDRIJF BUYTAERT, Moortelstraat 25 te 9150 Kruibeke;
- VANDEBOSCH, Schuttersboomstraat 3 te 3900 Pelt;
- Hoolants Beton, Holstraat 3-5 te 1831 Diegem.
Art. 4: De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 20 mei 2025 om 11.00 uur.
Art. 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2220000/DOM 1/0680 (actie / raming AC000041/MJP000590).
Art. 6: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt het reglement in verband met bomen die (dodelijk) toxisch zijn voor paarden en vee goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 20 maart 2025 houdende de principiële goedkeuring tot opmaak van een reglement in verband met bomen die (dodelijk) toxisch zijn voor paarden en vee.
Overwegende dat de problematiek van bijvoorbeeld Esdoorns (vruchten, scheuten) die dodelijk toxisch zijn voor paarden relatief recent is, maar wel realiteit;
Overwegende dat bomen in het kader van het algemeen belang aanzienlijke maatschappelijke functies vervullen zoals het beperken van de negatieve effecten van de klimaatverandering (CO2-opvang, verkoeling,...), de bijdrage aan de biodiversiteit en het filteren van schadelijke stoffen uit de lucht;
Overwegende de intentie van het stadsbestuur om in te gaan op vragen aangaande het kappen of verplaatsen van bomen die een mogelijk ernstig risico inhouden voor paarden en vee, op voorwaarde dat:
Art. 1: Toepassingsgebied
Dit reglement is van toepassing op alle bomen op openbaar domein dat onder beheer van het stadbestuur valt alsook op het privaat eigendom van de stad Bree.
Art. 2: Aanvraag
§1 Aan de verwijdering van bomen met toepassing van dit reglement gaat steeds een aanvraag vooraf.
§2 De aanvraag gaat uit van de natuurlijk persoon of rechtspersoon die om de verwijdering van de bomen verzoekt.
§3 De aanvraag dient schriftelijk gericht te worden aan het College van Burgemeester en Schepenen en dient minstens de volgende elementen te bevatten:
Art. 3: Uitvoering der werken en kosten
§1 De werken worden uitgevoerd in opdracht van het stadsbestuur conform de bepalingen van het Standaardbestek 250.
§2 De kosten van de werken worden doorgerekend aan de aanvrager.
§3 Wanneer een verplaatsing van de te verwijderen bomen mogelijk is en de kostprijs daarvan dezelfde is of minder bedraagt dan deze voor een kapping, heeft de verplaatsing voorrang op een kapping.
Art. 4: Procedure
§1 Het College van Burgemeester en Schepenen beoordeelt de aanvraag op basis van soort en omvang van de bomen, mate van toxiciteit van de bomen en effectiviteit van de mogelijk te nemen en/of reeds genomen preventieve maatregelen.
§2 Bij gunstige beoordeling van de aanvraag door het College van Burgemeester en Schepenen maakt de Technische Dienst een raming op van de werken op basis van de voorschriften uit het Standaardbestek 250.
Dit omvat o.a. het:
§3 Na principieel akkoord van de prijsraming door de aanvrager zorgt het stadsbestuur voor:
§4 Het is de aanvrager toegestaan om zelf erkende aannemers aan te bevelen voor deze prijsvraag.
§5 De prijsofferte van de meest gunstige en regelmatige bieder wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de aanvrager.
§6 Na akkoord en betaling van de kosten worden de werken uitgevoerd onder toezicht van de Technische Dienst.
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt het retributie- en algemeen reglement voor het parkeren goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op:
- Het KB 16/03/1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer;
- Het KB van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: de wegcode;
- Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald: de code van de wegbeheerder;
- Hoofdstuk II, art. 2,4°f van besluit van de Vlaamse Regering van 26/3/2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Weken;
- Het decreet van 16/5/2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens;
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3/4/2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
Gelet op het M.B. van 9 januari 2007, betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
Gelet op de Camerawet van 21 maart 2007, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit d.d. 22/10/2024 "Retributie- en algemeen reglement voor het parkeren - goedkeuring aanpassingen".
Overwegende dat het regelement, zoals goedgekeurd door deze gemeenteraad op 22 oktober 2024, aan herziening toe is omwille van voornamelijk:
Art. 1: Het aan dit besluit gehechte "Retributie- en algemeen reglement voor het parkeren" wordt goedgekeurd.
Art. 2: Dit besluit vervangt het besluit van de gemeenteraad d.d. 22/10/2024 "Retributie- en algemeen reglement voor het parkeren - goedkeuring aanpassingen".
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Schepen van mobiliteit Dries Tyskens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van De Lijn. De mobiliteitsambtenaar wordt aangeduid als plaatsvervanger.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
De bevoegdheden en werking van de algemene vergadering worden geregeld door artikel 13 en 14 van het oprichtingsdecreet van De Lijn en door artikel 2 tot 7 van de statuten van De Lijn.
De belangrijkste bevoegdheden van de algemene vergadering zijn:
de goedkeuring van het verslag van de raad van bestuur en van het college van commissarissen-revisoren,
de goedkeuring van de jaarrekening
het verlenen van kwijting aan de raad van bestuur en het college van commissarissen-revisoren.
Om de drie jaar beslist de algemene vergadering ook over de aanstelling van (een college van) commissarissen-revisoren.
In tegenstelling tot de normale bevoegdheid van een algemene vergadering, worden de leden van de raad van bestuur benoemd (en eventueel ontslagen) door de Vlaamse Regering en dus niet door de algemene vergadering van aandeelhouders.
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij De Lijn;
Gelet op het feit dat bij het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde en één plaatsvervanger moet worden aangeduid;
Gelet op hun schrijven dd. 11 maart 2025 waarin ze vragen voor een aanduiding van de vertegenwoordiger van de stad Bree en één plaatsvervanger in de Algemene Vergadering van De Lijn;
Na geheime stemming,
Dit agendapunt werd goedgekeurd met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1:Schepen van mobiliteit Dries Tyskens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van De Lijn. De mobiliteitsambtenaar wordt aangeduid als plaatsvervanger.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Schepen Edith Vanaken wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Raad van Bestuur van Watering het Grootbroek.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij Watering het Grootbroek;
Gelet op het feit dat bij het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde en eventueel een plaatsvervanger moet worden aangeduid;
Gelet op hun schrijven dd. 25 maart 2025 waarin ze vragen voor een aanduiding van de vertegenwoordiger van de stad Bree in de Raad van Bestuur van Watering het Grootbroek;
Na geheime stemming,
Dit agendapunt wordt goedgekeurd met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Schepen Edith Vanaken wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Raad van Bestuur van Watering het Grootbroek.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Schepen Edith Vanaken wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Watering het Grootbroek.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij Watering het Grootbroek;
Gelet op het feit dat bij het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde en eventueel een plaatsvervanger moet worden aangeduid;
Gelet op hun schrijven dd. 25 maart 2025 waarin ze vragen voor een aanduiding van de vertegenwoordiger van de stad Bree in de Algemene Vergadering van Watering het Grootbroek;
Na geheime stemming,
Dit agendapunt werd goedgekeurd met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Schepen Edith Vanaken wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Watering het Grootbroek.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Raadslid Sofie Nouwkens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Watering de Vreenebeek.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij Watering De Vreenebeek;
Gelet op het feit dat bij het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde en eventueel een plaatsvervanger moet worden aangeduid;
Gelet op hun schrijven dd. 25 maart 2025 waarin ze vragen voor een aanduiding van de vertegenwoordiger van de stad Bree in de Algemene Vergadering van Watering De Vreenebeek;
Na geheime stemming,
Dit agendapunt werd goedgekeurd met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Raadslid Sofie Nouwkens wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de gemeente in de Algemene Vergadering van Watering de Vreenebeek.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van s-Lim van 3 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad/gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 (‘DLB’) en in het bijzonder op artikelen 40 en 41 van het DLB inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
Gelet op het feit dat de stad/gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging s-Lim (hierna kortweg ‘s-Lim’);
Gelet op de statuten van s-Lim en in het bijzonder op artikel 26 inzake de samenstelling van de algemene vergadering;
Overwegende dat artikel 432 van het DLB bepaalt dat de vertegenwoordigers van de deelnemers op de algemene vergadering rechtstreeks door de gemeenteraden uit hun leden worden aangewezen;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van s-Lim van 3 juni 2025 met de volgende agendapunten:
Gelet op de documenten van s-Lim betreffende de agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Art. 1: AGENDA
Op basis van de bekomen documenten zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de dienstverlenende vereniging s-Lim d.d. 3 juni 2025:
Art. 2: VASTSTELLING MANDAAT VERTEGENWOORDIGER
De vertegenwoordiger van de stad/gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van s-Lim van 3 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de stad/gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan s-Lim, ter attentie van het secretariaat, (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres info@s-Lim.be.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 16 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad voor één of meerdere activiteiten aangesloten is bij de Opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg;
Gelet op het feit dat de agenda met documentatiestukken opgesteld werd door de Raad van Bestuur in zitting van 11 maart 2025;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van Fluvius Limburg die op 16 juni 2025 plaatsheeft in hotel Stiemerheide, Wiemesmeerstraat 105 te 3600 Genk;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad op digitale wijze op 3 april 2025 ter beschikking werd gesteld;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het aecreet over het lokaal oestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg d.d. 16 juni 2025:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg op 16 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Limburg, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 3 april 2025 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 3 april 2025 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 4 juni 2025 met als agendapunten:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Toelichting:
Onze fractie heeft van enkele bezorgde bewoners van residentie “Gerkenhof” de vraag gekregen of de situatie rond de verkeersveiligheid en bewegwijzering m.b.t. de bereikbaarheid van het woonerf kan worden herbekeken. Momenteel is de situatie niet optimaal omdat de zichtbaarheid bij het uitrijden van het woonerf beperkt is. Dit is enerzijds nadelig voor zowel de bewoners, maar ook voor leveranciers en hulpdiensten. Anderzijds hebben fietsers, voetgangers en andere weggebruikers weinig zicht op het uitrijdende verkeer. Vooral bij wielertoeristen en schoolgaande jeugd vormt dit een probleem omdat die soms wat sneller rijden. Verder zou de bewegwijzering naar de residentie niet optimaal zijn waardoor dokters, hulpdiensten en pakketdiensten, nodeloos blijven rondrijden op de parking van het voorgelegen rusthuis en de bewoners vaak genoodzaakt zijn om deze tegemoet te komen. Voor meer duiding bij bovenstaande problemen kan u de stukken in bijlage raadplegen. Tenslotte vragen de bewoners of er bij gevaar van ijsvorming preventief kan worden gestrooid op het woonerf. Nu zouden de stadsdiensten enkel strooien tot aan de witte privaat lijn. Vele bewoners van de residentie zijn moeilijk te been. Voor hen zou dit een welgekomen geste zijn.
c. Voorstel tot beslissing:
Wij vragen vanuit onze fractie of er beslist kan worden om de verkeerssituatie en de bewegwijzering naar residentie “Gerkenhof” aan te passen i.f.v. de veiligheid van de bewoners en andere weggebruikers (aanpassing wegwijzers en plaatsing van een spiegel ter hoogte van de uitrit van het woonerf).En of de stadsdiensten indien nodig het woonerf willen bestrooien bij kans op ijsvorming en/of sneeuwval.
b. Toelichting:
Onze fractie wil zijn bezorgdheid uiten over de goedkeuring van een verhoogde dotatie. Enerzijds omdat er te weinig of geen afdoende argumenten zijn waarop wordt duidelijk gemaakt dat deze extra investering de belastingbetaler van Bree rechtstreeks ten goede zal komen. Er wordt gesproken over een extra budget van minstens 200.000 euro. Gezien de huidige en instabiele economische tijden waarin we leven, zal deze kost ongetwijfeld stijgen. Komt daar nog bij dat er tot heden helemaal géén concrete bouwplannen zijn en er nog geen omgevingsvergunning werd toegekend. Daardoor tasten we in het duister over het effectieve kostenplaatje van het project. Anderzijds zijn we van mening dat het belastingsgeld van de Breeënaar in de eerste plaats in onze eigen stad moet worden gespendeerd. Bovendien worden tal van openbare diensten systematisch weggehaald uit Bree? (Ziekenhuis, belastingkantoor e.d.) Met gevolg dat onze inwoners steeds verdere verplaatsingen dienen te maken die ook nog eens extra geld kosten. Nu wordt er gevraagd voor een extra financiering van een politiehuis dat zich niet in Bree bevindt. Op die manier krijgt onze stad een steeds kleinere rol van betekenis, terwijl steden als Genk een steeds grotere rol van betekenis gaan spelen.
c.Vragen tot toelichting:
Burgemeester Sietse Wils (Verjonging).
We delen voor een groot stuk uw terechte bekommernissen. Bree heeft 8% van de stemmen in de PZ Carma, Genk heeft er 55%. We leggen ons wel niet zomaar neer bij wat vooral Genk wil. Maar ze hebben wel een meerderheid en de andere gemeentebesturen in PZ Carma, met eenzelfde politieke kleur, volgen Genk in hun standpunten. Het is belangrijk en dat bewaken we, dat de dienstverlening voor onze Breeënaren optimaal blijft en ik onderhoud goede contacten met ons plaatselijke politiekorps.
Wat de eigendom betreft: het gebouw zal eigendom worden van PZ Carma.
We verwachten geen andere financiële verrassingen maar de nieuwbouw moet functioneel zijn en zonder ‘foliekes’. Daarop zullen we toezien. Meerkosten zijn op zo een groot bouwwerk wel niet te voorspellen. Daarom zullen we het bestek goed moeten volgen. Er zijn nog geen (architecten)plannen of bestek op dit ogenblik.
Raadslid Stefan Lemmens (Vlaams belang): Kan Bree het stemaandeel van 8% toekomstig verhogen? We moeten zeker een eigen politiehuis in Bree houden.
Burgemeester: Neen, die 8% is gebaseerd op parameters zoals het bevolkingsaantal en het gemiddeld inkomen per inwoner.
Raadslid Jan Spaas (OnsBree): We delen deze bezorgdheden ook. De vorige schepen van financiën kende op dat ogenblik de juiste cijfers en inbreng voor Bree niet, daarom konden die toen niet concreet worden opgenomen in het meerjarenplan. We zullen samen op dit project moeten toezien en er het beste van maken en de bouwkosten onder controle houden.
Burgemeester: In de vorige raad beweerde de vorige burgemeester nochtans dat zij toen wel over die cijfers en de financiële inbreng van Bree in deze nieuwbouw beschikte, en ze had doorgestuurd. We laten het verleden voor wat het is en we kijken vooruit.
De voorzitter sluit de zitting op 17/04/2025 om 20:50.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Marie-Jeanne Savelkoul
Voorzitter