De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), inzonderheid op artikel 5.1.1 en volgende;
Gelet op het feit dat LIMBURG.NET een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet op het lidmaatschap van de stad bij LIMBURG.NET;
Gelet op de statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de stad als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET;
Gelet de Convenant dd. 2 december 2013 zoals gesloten tussen de stad en LIMBURG.NET, waarbij de stad zich geëngageerd heeft om binnen de stad het uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking van afval zoals door de raad van bestuur van LIMBURG.NET wordt uitgewerkt, toe te passen;
Gelet dat conform de afspraken zoals opgenomen in voormelde Convenant, LIMBURG.NET ook gemachtigd werd de afvalbelasting te innen. Deze inning wordt algemeen aangeduid met de term ‘directe inning’;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 6 december 2021 houdende goedkeuring van de wijziging het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 7 december 2020 houdende goedkeuring van de verlenging en de wijziging van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op de vraag van Limburg.net van 15 oktober 2021 tot wijziging van het huidige belastingsreglement;
Overwegende de volgende verduidelijking / motivering van Limburg.net:
Er dient een beperkte wijziging doorgevoerd in het belastingreglement in het hoofdstuk van de contantbelasting:
Introductie van de rollen textiel
Verdwijnen van de PMD rollen van 120 L
Overwegende dat er in samenspraak met Limburg.net gerichte communicatie wordt gevoerd naar de inwoners;
Overwegende dat dit budget (ontvangsten + uitgaven) voorzien is onder actie AC001002 van het meerjarenprogramma; dat Limburg.net conform de afgesloten convenant instaat voor de inning van deze belasting;
Met ingang van 1 januari 2022 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025, wordt in de gemeente volgens de bepaling van dit reglement een belasting gevestigd op het inzamelen en verwerken van diverse fracties huishoudelijke afvalstoffen.
Dit reglement stelt twee verschillende belastingen vast:
In alle gemeenten in het bedieningsgebied van LIMBURG.NET waar een gelijk reglement als dit reglement is goedgekeurd, geldt als beginsel voor de toepassing van dit reglement, dat de inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen ingericht door LIMBURG.NET uniform verloopt en inwisselbaar is voor alle belastingplichtigen van deze gemeenten.
Dit houdt in:
Voor de toepassing van dit besluit wordt verstaan onder:
1° huishoudelijke afvalstoffen: de afvalstoffen zoals gedefinieerd in artikel 3, 17° van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
2° huisvuil: alle afvalstoffen die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding en de gelijkgestelde afvalstoffen die ongesorteerd en conform het afvalreglement in de voorgeschreven recipiënten voor huisvuilophaling worden aangeboden, met uitzondering van de selectief ingezamelde afvalstoffen zoals papier en karton, textiel, glas, klein gevaarlijk afval, groente-, fruit- en tuinafval of groenafval, plasticverpakkingen, metalen verpakkingen en drankkartons.
3° LIMBURG.NET: de opdrachthoudende vereniging met maatschappelijke zetel te 3500 Hasselt, Gouverneur Verwilghensingel nr. 32, ingeschreven in de kruispuntenbank der ondernemingen onder het nummer 0214.533.712 en waarvan de gemeente aandeelhouder is.
LIMBURG.NET heeft als opdrachthoudende vereniging tot doel de bevoegdheden van de gemeente uit te oefenen die betrekking hebben op het afvalbeheer, de afvalverwijdering en afvalverwerking in de gemeente met uitsluiting van de bevoegdheid tot het vaststellen van retributies of het uitvaardigen van fiscale en politionele maatregelen. LIMBURG.NET treedt in deze bevoegdheden op in plaats van de gemeente.
LIMBURG.NET wordt in dit reglement belast met de inning en de invordering van de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting en contantbelastingen.
4° het bedieningsgebied: het geografische gebied van de gemeentes die hun bevoegdheden inzake afvalbeheer, afvalverwijdering en afvalverwerking aan LIMBURG.NET hebben overgedragen.
5° afvalreglement: de gemeentelijke politieverordening waarin het beheer en de inzamelwijze van de diverse fracties aan huishoudelijke afvalstoffen in de gemeente wordt gereglementeerd.
6° gezin: voor de toepassing van dit reglement worden beschouwd als een gezin:
Deze collectieve leefgemeenschappen worden voor de toepassing van dit reglement niet als een gezin beschouwd wanneer hun afval voor een belangrijk deel bestaat uit ander afval dan huisvuil.
7° onderneming: elke afzonderlijke activiteitskern of bedrijfsvestiging op het grondgebied van de gemeente van enige natuurlijke persoon, rechtspersoon, feitelijke vereniging of inrichting, die als hoofd en/of bijkomende activiteit een zelfstandig of een vrij beroep uitoefent of een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent dan wel een gemeenschapstaak vervult.
8° ophaalpunt: elk gebouw met een huisnummer of een busnummer waar een gezin of een onderneming is gevestigd of een bijkomend verblijf heeft en waar in opdracht van LIMBURG.NET huishoudelijke afvalstoffen huis-aan-huis worden opgehaald voor zover ze worden aangeboden op de in het afvalreglement gereglementeerde wijze.
9° basisdienst: het geheel van diensten verleend door LIMBURG.NET waarop de gezinnen gevestigd in de gemeente recht hebben in het bedieningsgebied. De basisdienst omvat:
Overdracht van resterende kilo’s naar het jaar nadien kan maar gebeuren indien minimum 1 lediging in het dienstjaar is uitgevoerd en is geplafonneerd tot maximum 20 openingen.
Tarief |
Fracties |
Quotum (vrijstelling) |
€ 0,00/kg |
alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), gemengde kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, … |
|
€ 0,025/kg |
zuiver bouwpuin |
1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg |
tuinafval |
tuinafval: 400 kg/gezin |
€ 0,08 /kg
|
asbest (verpakt), gemengd bouwpuin, gipsplaten
|
asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin en gipsplaten |
€ 0,11 /kg |
hout |
nihil |
€ 0,18 /kg |
grofvuil, roofing |
nihil |
De pmd-fractie wordt steeds aangeleverd in de voorgeschreven blauwe zak.
De vermelde basisdiensten omvatten telkens de inzameling en de verwerking van de vermelde huishoudelijke afvalstoffen.
10° CARDS: de databank waarin LIMBURG.NET per gezin of per onderneming registreert:
11° referentiepersoon: de meerderjarige persoon die in de CARDS-databank als referentiepersoon voor het gezin of de onderneming wordt vermeld. Als de registratie gebeurt:
12° rekenstaat: de rekenstaat is de individuele rekening die per gezin of per onderneming in de CARDS-databank wordt bijgehouden en waarop afzonderlijk worden ingeschreven:
De rekenstaat geeft op elk ogenblik getrouw weer wat de schuld, het voorschot en/- of het tegoed is van het gezin of de onderneming.
Om gebruik te kunnen maken van de dienstverlening voor de inzameling en verwijdering van de aangeboden huishoudelijke afvalstoffen moeten de gezinnen of de ondernemingen op het grondgebied van de gemeente zich laten registreren in de LIMBURG.NET CARDS-databank. De registratie kan gebeuren bij de bevoegde gemeentedienst. Voor zover de gegevens van het gezin zijn opgenomen in het rijksregister (via het bevolkings- of vreemdelingenregister) is er geen afzonderlijke registratie vereist, maar voert LIMBURG.NET de registratie uit op basis van deze gegevens.
Voor elk gezin of elke onderneming zoals omschreven in dit reglement is een registratie verplicht en is er maximaal één registratie mogelijk.
Per gezin of per onderneming in het bedieningsgebied wordt er in de databank een CARDS-formulier aangemaakt. Het formulier omvat voor het gezin of de onderneming de vermelding van de referentiepersoon, het adres, een bankrekeningnummer, een detail van de diensten waarvan gebruik kan gemaakt worden, een rekenstaat, het rijksregisternummer of nummer van het vreemdelingenregister van de referentiepersoon, het ondernemingsnummer, het nummer van de E-identiteitskaart en het LIMBURG.NET-klantennummer. Er wordt geregistreerd of het CARDS-formulier wordt aangemaakt voor een gezin of voor een onderneming. Indien de referentiepersoon bereid is deze gegevens te verstrekken, vermeldt het formulier ook één telefoonnummer en een e-mailadres van het gezin of de onderneming.
In de CARDS databank worden tevens geregistreerd:
Op basis van het bedrag van de rekenstaat in de CARDS-databank en in functie van de beschikbare diensten wordt bepaald of er aan de belastingplichtige betalingsuitnodigingen verstuurd worden en of de belastingplichtige in de voorwaarden verkeert om dienstverlening inzake ophaling, inzameling en verwerking van huishoudelijke afvalstoffen te ontvangen.
Wanneer er niet langer beroep wordt gedaan op enige dienst inzake huishoudelijke afvalstoffen en dit gemeld wordt aan LIMBURG.NET sluit LIMBURG.NET de CARDS-registratie voor het gezin of de onderneming. LIMBURG.NET vereffent de rekenstaat van het gezin of de onderneming door invordering van de nog openstaande schulden aan belastingen of door betaling van het onbestede voorschot op het rekeningnummer van de referentiepersoon, indien van toepassing. De aansluiting van de referentiepersoon wordt afgesloten.
De containers te gebruiken als recipiënt voor gft-afval worden ter beschikking gesteld op basis van volgende bepalingen:
Zelfstandige ondernemers hebben geen recht op een bijkomende container voor het afval uit hun zelfstandige activiteit.
De containers zijn verbonden aan het ophaalpunt. Ingeval van verhuis moeten de afvalcontainers in goede en gereinigde staat in een overdekt lokaal aan het ophaalpunt achtergelaten worden.
Op specifieke adressen met meerdere woongelegenheden worden aangepaste inzamelrecipiënten voorzien:
Indien gewenst kan een hangslot worden voorzien op de container. Hiervoor wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot.
Een container (met slot) wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De verschuldigde kohierbelasting omvat, verrekend per belastingplichtige, alle kosten nodig voor de inzameling en verwerking van de huishoudelijke afvalstoffen die aangeboden worden in het kader van de basisdienst, voor zover de afvalstoffen worden aangeboden volgens de bepalingen van het afvalreglement. Deze kosten worden berekend door LIMBURG.NET. LIMBURG.NET brengt deze kostenberekening ter kennis aan de gemeente.
Zonder afbreuk te doen aan onderhavig reglement en de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, zijn op de in dit reglement vastgestelde kohierbelasting volgende bepalingen nog van toepassing:
De kohierbelasting is verschuldigd door elk gezin dat op 1 januari van het belastingjaar volgens de opgave van het rijksregister is ingeschreven in het bevolkingsregister of het vreemdelingenregister van de gemeente of dat zonder in een register te zijn ingeschreven op 1 januari van het belastingjaar effectief en duurzaam verblijft op het grondgebied van de gemeente, daaronder niet begrepen het gezin dat op het grondgebied van de gemeente een tweede verblijfplaats heeft.
De kohierbelasting wordt geheven per gezin en is hoofdelijk verschuldigd door alle meerderjarige leden van het gezin.
Het bedrag van de kohierbelasting wordt berekend in functie van het aantal personen die deel uitmaken van het gezin op 1 januari:
De kohierbelasting is niet verschuldigd indien:
Wanneer de kohierbelasting niet betaald is binnen de gestelde termijn worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten uit artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
De kohierbelasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. Met uitzondering van de hieronder uitdrukkelijk voorziene situaties zal het overlijden of het verhuizen uit de gemeente in de loop van het belastingjaar geen aanleiding geven tot enige belastingvermindering of -teruggave.
Volgende verhuissituaties worden uitdrukkelijk geregeld:
Daarbij zal gelden:
Indien het gezin op 1 januari woonachtig was op een adres waar de inzameling gebeurde met een gezamenlijke container met gesolidariseerd quotum, kan het individueel verbruik niet meer achterhaald worden en zijn de bijzondere verhuissituaties niet van toepassing.
De kohierbelasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier, dat jaarlijks wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen, ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het aanslagjaar. Het kohier bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De ingekohierde belasting wordt in naam en voor rekening van de gemeente geïnd door LIMBURG.NET, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan LIMBURG.NET, die onverwijld instaat voor het opmaken en het versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.
Het aanslagbiljet wordt nauwkeurig in overeenstemming met het vastgestelde kohier opgesteld en bevat de vermeldingen uit artikel 4, § 3 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
De kohierbelasting is betaalbaar binnen twee maanden na de toezending van het aanslagbiljet door LIMBURG.NET.
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan tegen een aanslag, een belastingtoeslag of een administratieve geldboete een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn wordt vermeld.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het bezwaar heeft geen schorsende werking voor het verschuldigd zijn van de ingekohierde belasting.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding aan de belastingplichtige en verwittigt onmiddellijk LIMBURG.NET via de CARDS databank.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Dit reglement is van toepassing vanaf 1 januari 2022.
In de gemeente is een contantbelasting verschuldigd op het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen via de huis-aan-huisinzameling georganiseerd door LIMBURG.NET, op het aanbieden van afvalstoffen op het gemeentelijke containerpark of het aankopen van recipiënten om deze huishoudelijke afvalstoffen aan te bieden, voor zover het inzamelen van deze afvalstoffen niet begrepen is in de basisdienst.
De toegang tot het gemeentelijk containerpark is enkel mogelijk mits voorleggen van een identificatiebewijs / gebruik van een toegangsbadge (gemeentekaart).
De contantbelasting wordt vastgelegd rekening houdend met het principe ‘de vervuiler betaalt’. Het bedrag van de belasting wordt vastgesteld rekening houdende met volgende beginselen:
Voor zover de aangeboden fractie huishoudelijke afvalstoffen niet valt onder de toepassing van de basisdienst, is er een contantbelasting verschuldigd door elk gezin of onderneming die in de gemeente één van de volgende fracties huishoudelijke afvalstoffen aanbiedt:
Voor de inzameling en verwerking van de aan huis opgehaalde huishoudelijk afvalstoffen, die aan het ophaalpunt worden aangeboden volgens het afvalreglement in het aangepaste recipiënt en voor zover ze niet vallen onder de basisdienst, is de volgende contantbelasting verschuldigd:
Het gft wordt opgehaald door middel van respectievelijk een groene container van 120l of 40l.
Het gft jaarabonnement is geldig voor één kalenderjaar en dient jaarlijks vernieuwd te worden.
Indien een gezin met een actief gft jaarabonnement tijdens het lopende jaar verhuist binnen dezelfde gemeente, dan kan het gft abonnement verdergezet worden op het nieuwe adres:
Op specifieke adressen moet het huisvuil gedeponeerd worden in de ondergrondse container van Limburg.net.
De contantbelasting bedraagt:
Type container |
Afvalsoort |
EUR per aanbieding |
EUR per kg |
1.100 liter |
Huisvuil |
3,21 |
0,18 |
Container met gezamenlijk quotum (tarief van toepassing van zodra quotumkilo’s opgebruikt zijn) |
huisvuil |
0,00 |
0,18 |
Gezamenlijk ondergronds inzamelsysteem van Limburg.net |
huisvuil |
0,63 (per opening van de trommel) |
0,00 |
De contantbelasting bedraagt:
Fractie |
Eenheid |
Contantbelasting |
pmd |
1 rol van 20 zakken van 60 L |
€ 3,00 per rol |
textiel- en lederwaren |
1 rol van 10 zakken van 50 L |
€ 1,00 per rol |
papier en karton |
|
€ 0,00 |
hol glas |
|
€ 0,00 |
metaal |
|
€ 0,00 |
Voor het ophalen van het grofvuil op afroep wordt de contantbelasting vastgesteld op € 20,00 per ophaalbeurt.
De toegang tot het containerpark gebeurt op basis van de elektronische identiteitskaart (eID).
Zelfstandige ondernemers, kmo’s, verenigingen of instellingen moeten beschikken over een toegangsbadge voor zelfstandige ondernemers. Deze toegangsbadge is aan te vragen bij de gemeente aan 15 EUR/badge, verschuldigd vanaf de eerste badge.
Het gebruik van de toegangsbadge (of eID) heeft als gevolg dat de bezoeker geregistreerd wordt.
De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd met ingang van 01/01/2021 door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van onderstaande fracties op het containerpark.
Voor bepaalde fracties geldt voor particuliere gezinnen een vrijstelling van contantbelasting tot aan een bepaald gewicht (quotum). Deze vrijstelling geldt per kalenderjaar en per gezin en is niet overdraagbaar op het einde van het kalenderjaar of aan een ander gezin.
Kmo’s, bedrijven, instellingen en verenigingen genieten deze quota niet.
De pmd-fractie wordt steeds aangeleverd in de blauwe pmd-zak.
Vanaf 30/3/2020 moet asbest steeds verplicht verpakt worden aangeleverd in één van onderstaande verpakkingen:
Een set beschermingsmateriaal voor 2 personen kan aangekocht worden aan € 10/stuk.
Dit kan enkel aangekocht worden ingeval van aankoop buisfolie of mini-bag en er wordt maximaal 1 set beschermingsmateriaal per aankoop van buisfolie of mini-bag verkocht.
Contantbelasting |
Fracties |
Quotum (vrijstelling) |
€ 0,00/kg |
alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), gemengde kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, … |
|
€ 0,025/kg |
zuiver bouwpuin |
1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg |
tuinafval |
tuinafval: 400 kg/gezin |
€ 0,08 /kg
|
asbest (verpakt), gemengd bouwpuin en gipsplaten
|
asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin en gipsplaten |
€ 0,11 /kg |
houtafval |
nihil |
€ 0,18 /kg |
grofvuil en roofing |
nihil |
Wanneer het afval wordt aangeboden in een daartoe bestemde zak of met de daartoe bestemde sticker, dan is de contantbelasting verschuldigd bij de aankoop van de afvalzak of de sticker.
Wanneer het afval voor ophaling wordt aangeboden in een gft-container met gft jaarabonnement dan is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik van het ledigen van de container. Het gft jaarabonnement moet jaarlijks vernieuwd worden.
Voor het grofvuil (ophaling op afroep) is de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de grofvuilaanvraag via de website wordt geplaatst en betaald (of de overschrijving wordt betaald in de gevallen dat niet online kan worden besteld).
Wanneer het afval wordt aangeleverd op het containerpark wordt dit steeds geregistreerd en gewogen op een daartoe bestemde weegbrug. De aanvoerder moet zich, alvorens het afval te storten, aanmelden bij de parkwachter. Een eerste weging met de lading afval wordt uitgevoerd (brutoweging). Na het storten van het afval van één bepaalde prijscategorie op de daartoe bestemde plaats op het containerpark, wordt een tweede weging uitgevoerd (tarraweging). Het bekomen nettogewicht, met een minimum van 5 kg, wordt bepaald en op basis hiervan wordt het verschuldigde bedrag vastgesteld.
De weegcyclus wordt herhaald per prijscategorie. Wordt de weegcyclus niet herhaald, wordt het hoogste tarief van de afvalfractie voor de totale aanvoer genomen.
Het is verboden uit het voertuig te stappen tijdens de weging. Het aantal personen in het voertuig dient bij de bruto- en de tarraweging steeds hetzelfde te zijn.
De persoon die afvalstoffen aanvoert zoals hierboven vastgesteld, is na overschrijding van de vastgelegde quota, de contantbelasting verschuldigd na de laatste tarraweging van de aanvoer.
Hij/zij ontvangt een ticket en de contantbelasting wordt in mindering gebracht van het vooraf betaalde bedrag via de voorschottenregeling.
Bij een toevallige storing of een buitendienststelling van het automatische weegsysteem op het containerpark, maakt de parkwachter een schatting van de aangeleverde hoeveelheden.
De parkwachters noteren het badgenummer of het eID nummer, tezamen met het verschuldigde bedrag. Na herstelling van het defect worden de genoteerde gegevens ingegeven onder het identificatiebestand van de desbetreffende bezoeker.
De gebruikers verklaren zich, vanaf het moment dat zij het containerpark verlaten, automatisch akkoord met de aangerekende contantbelasting.
Indien het afval wordt aangeboden voor een gezin dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon van het gezin en alle meerderjarige leden van het gezin die in de woongelegenheid van de referentiepersoon verblijven.
Indien het afval wordt aangeboden voor een onderneming of vereniging dan is de contantbelasting hoofdelijk verschuldigd door de referentiepersoon en de onderneming zijnde iedere natuurlijke – of rechtspersoon die de onderneming uitmaakt of de leden van de vereniging, indien deze geen rechtspersoonlijkheid heeft.
§ 1 De contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, wordt aangerekend bij wijze van voorschotten volgens de in dit artikel opgenomen bepalingen.
De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat.
De contantbelasting verschuldigd voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, worden op de rekenstaat in mindering gebracht op de betaalde voorschotten.
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelastingen wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat. De kohierbelasting uit HOOFDSTUK 2 wordt nooit op de voorschotten aangerekend of vermengd met de verschuldigde contantbelastingen.
De voorschotten worden uitsluitend aangerekend in volgorde van de afname van de dienst. De rekenstaat vermeldt uitdrukkelijk op welke datum en voor welke dienstverlening (huis-aan-huisophaaldiensten of aanlevering van niet vrijgestelde fracties aan de recyclageparken).
De eerste betalingsuitnodiging kan verstuurd worden naar aanleiding van de opname van het gezin / onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd quotum in de CARDS-databank.
Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen aan de betalingsuitnodigingen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
§ 2 Voor elk gezin / onderneming / verantwoordelijke van een wooncomplex met gesolidariseerd quotum wordt een voorschot aangerekend op basis van de aantallen en type containers die aan de referentiepersoon ter beschikking zijn gesteld:
§ 3 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan een positief bedrag op de rekenstaat, drempelbedrag genoemd, wordt aan de referentiepersoon een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Het drempelbedrag wordt als volgt vastgesteld:
Wanneer het gezin / onderneming / wooncomplex met gesolidariseerd quotum meerdere containers ter beschikking heeft is het drempelbedrag de opstelsom van alle containers die het gezin of de onderneming ter beschikking heeft.
Het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging zal gelijk zijn aan het voorschot uit § 2 behalve wanneer het saldo van de rekenstaat negatief is. In dit laatste geval zal het bedrag van de betalingsuitnodiging gelijk zijn met het voorschot uit § 2 vermeerderd met het bedrag nodig om het negatief saldo aan te zuiveren.
§ 4 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.
§ 5 Een voor de huis-aan-huisinzameling aangeboden afvalcontainer zal enkel geledigd worden, voor zover het op de rekenstaat beschikbare voorschot niet lager is dan onderstaande bedragen:
Het aanrekenen van de dienstverlening op de beschikbare voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst. Onder de datum van afname van de dienst wordt begrepen:
§ 6 De afname van de dienst, de aard en de datum ervan worden geregistreerd en vermeld in de rekenstaat. De rekenstaat vermeldt het bedrag dat voor de dienst werd aangerekend op het voorschot.
§ 7 Door de betaling van een voorschot verklaart de belastingplichtige zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.
Op elke nieuwe voorschotbetalingsuitnodiging zal aan het gezin of de onderneming een overzicht gegeven worden voor de periode verstreken sedert de laatste betalingsuitnodiging, van de betaalde voorschotten, de bij het bezoek van een recyclagepark of voor de huis-aan-huisinzameling aangerekende contantbelastingen.
Indien de inzameling gebeurt op een adres met een gezamenlijke container met een gesolidariseerd quotum worden de betalingsuitnodigingen voor de huis aan huis inzameling gestuurd aan de verantwoordelijke die hiervoor in CARDS geregistreerd werd (bv. een syndicus).
De toerekening van de voorschotten wegens verschuldigde contantbelasting wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat.
De toerekening van de voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de afname van de dienst zoals geregistreerd op de rekenstaat.
De afvalzakken waarvoor een contantbelasting verschuldigd is kunnen aangekocht worden op het stadhuis of op andere door het stadsbestuur en/of door LIMBURG.NET gecommuniceerde plaatsen.
LIMBURG.NET wordt gemachtigd om een verkoopnet te organiseren voor afvalzakken via de kleinhandelaars. De verplichte verkoopprijs voor de afvalzak is gelijk aan de contantbelasting.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van een geleverde container wordt voor de vervanging volgende contantbelasting aangerekend:
Indien bij beschadiging de gegevenschip kan worden herbruikt, wordt het bedrag van de container aangerekend minus het bedrag van de gegevenschip.
Bij beschadiging door oneigenlijk gebruik of bij verlies van de toegangspas voor de ondergrondse container wordt een bedrag van € 15 aangerekend voor de verzending van een nieuwe toegangspas. Bij beschadiging door normaal gebruik wordt kosteloos een nieuwe pas opgestuurd, nadat de beschadigde pas werd ingeleverd.
Voor het aanleggen van een hangslot op een container wordt een bedrag aangerekend van € 36,25 per slot. Een container met slot wordt toegekend aan een adres en kan niet worden meegenomen ingeval van verhuis.
De verschuldigde bedragen worden in mindering gebracht van de voorschottenrekening.
Indien gedurende een periode van meer dan één jaar geen lediging voor een afvalcontainer geregistreerd werd, kan LIMBURG.NET of de gemeente de betrokken afvalcontainer terugvorderen.
De voorschotten op de contantbelasting en de contantbelastingen kunnen in naam en voor rekening van de gemeente geïnd worden door LIMBURG.NET, die daartoe wordt gemachtigd overeenkomstig artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen.
De inning van de contantbelasting door LIMBURG.NET verloopt volgens de verdere bepalingen.
De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen de aangerekende contantbelasting een bezwaarschrift indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk, ondertekend en gemotiveerd worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag vanaf de kennisgeving van een afrekening van een geheven contantbelasting.
Indien de belastingplichtige wenst gehoord te worden, moet dit uitdrukkelijk vermeld worden in het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een personeelslid van het gemeentepersoneel dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding enerzijds aan de referentiepersoon of, in voorkomend geval, zijn vertegenwoordiger en anderzijds aan LIMBURG.NET.
Het bezwaar wordt behandeld volgens de bepalingen van artikel 9, § 4 en 5 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen. De kennisgeving van de beslissing zal de instantie vermelden waarbij, en de termijn waarbinnen, er tegen de beslissing beroep kan aangetekend worden conform artikel 10 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Een afschrift van de beslissing zal meegedeeld worden aan LIMBURG.NET.
Wanneer de rekenstaat een negatief saldo aan contantbelasting(en) vertoont wordt het volledige negatief saldo van contantbelasting(en) op de rekenstaat conform artikel 4, §7 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen omgezet in een kohierbelasting.
De contantbelasting krachtens dit reglement is van toepassing voor het afval dat buiten de basisdienst wordt aangeboden vanaf 1 januari 2022.
LIMBURG.NET is verantwoordelijk en staat in voor:
Behoudens afwijkende bepalingen in de eerdere hoofdstukken, gebeurt de aanrekening van de belastingen volgens de bepalingen van dit hoofdstuk:
§ 1 Alle betaaldocumenten bevatten minstens volgende vermeldingen: de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, het bedrag dat moet worden betaald, de rekening waarop kan worden betaald, de referte die bij de betaling moet worden vermeld, de termijn waarbinnen bezwaar kan worden ingediend, de benaming, het adres en de contactgegevens van de instantie die bevoegd is om het bezwaarschrift te ontvangen, evenals de vermelding dat de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger die wenst gehoord te worden, zulks uitdrukkelijk moet vragen in het bezwaarschrift.
Als bijlage aan de betalingsdocumenten voor belastingen wordt een beknopte samenvatting van het belastingreglement toegevoegd.
§ 2 Alle betaaldocumenten m.b.t. de kohierbelasting vermelden op de achterzijde de volgende tekst:
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
De aangerekende belasting is betaalbaar binnen een termijn van twee maanden na de verzending van dit document. Klachten of bezwaren moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het College van Burgemeester en Schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document. Het bezwaar heeft geen opschortende werking.
‘ Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekende belasting niet binnen de vastgestelde termijn van twee maanden is betaald, zal Limburg.net per gewone brief de belastingplichtige aan de betaling herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer de aangerekende belasting niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt Limburg.net een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien de belasting niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zullen de belasting met een dwangbevel ingevorderd worden.
§ 3 De betaaldocumenten m.b.t. de contantbelasting waarmee aan de belastingplichtige een negatief saldo van de rekenstaat wordt meegedeeld, vermelden op de achterzijde volgende tekst:
‘Termijn van betaling en indienen van bezwaar’
Het op de voorzijde vermelde negatief saldo is betaalbaar binnen een termijn van 21 dagen na de kennisgeving van dit document. Klachten of bezwaren omtrent de aangerekende belastingen moeten schriftelijk worden meegedeeld aan het College van burgemeester en schepenen op het adres vermeld op de voorzijde van dit document, met vermelding van het nummer van dit document en het bedrag van de betwiste belasting. Het schrijven moet verzonden worden binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van dit document.
‘Eerste aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal Limburg.net per gewone brief of per e-mail de belastingplichtige aan de betaling van het negatief saldo herinneren. De aangerekende belasting moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt Limburg.net een tweede aanmaning aan de belastingplichtige. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de belastingplichtige. Indien het negatief saldo niet volledig binnen de betalingstermijn wordt voldaan, wordt de belastingplichtige geacht de aangerekende belasting niet te betwisten en zal het negatief saldo met een dwangbevel ingevorderd worden.
§ 1 Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument, verzendt Limburg.net per gewone brief of per e-mail een eerste aanmaning voor het nog openstaande bedrag. De eerste aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werk-dag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald wordt, verzendt Limburg.net een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) aanmaningen te sturen.
§ 2 Indien de contantbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald of wanneer de reken-staat meer dan 21 opeenvolgende dagen na de verzending of overhandiging van een betalingsdocument een negatief saldo vertoont, verzendt Limburg.net per gewone brief of per e-mail een eerste aanmaning voor het nog openstaande bedrag. De eerste aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de derde werkdag na de verzending van de aanmaning.
Indien na de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald, verzendt Limburg.net een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) aanmaningen te sturen.
De kosten verbonden aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend.
De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.
Limburg.net kan te allen tijde beslissen om bijkomende (kosteloze) herinneringen te sturen.
De betalingen gebeuren op de rekening van Limburg.net onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument.
Bij afwezigheid van een correcte referte tracht Limburg.net op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft.
Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welke open-staand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op de openstaande kosten, daarna op een openstaande kohierbelasting, vervolgens op een negatief saldo van de contantbelastingen of tarieven, in functie van de ouderdom van de schuld en tenslotte op aangerekende voorschotten (indien van toepassing). Een eventuele rest wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigde belasting, worden teruggestort aan de betaler.
Betalingen die geboekt werden als voorschot, kunnen worden teruggevorderd.
De intresten over de niet-betaalde kohierbelasting of de intresten over een openstaand negatief saldo van de contantbelasting worden aangerekend conform artikel 14 van het wetboek van minnelijke en gedwongen invordering van fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen.
§ 1 Van zodra LIMBURG.NET of door de gemeente of door de belastingplichtige of door diens schuldbemiddelaar in kennis wordt gesteld dat de belastingplichtige een collectieve schuldenregeling is toegestaan teneinde zijn financiële toestand als schuldenaar te herstellen overeenkomstig de wet van 5 juli 1998 betreffende de collectieve schuldenregeling en de mogelijkheid van verkoop uit de hand van de in beslag genomen onroerende goederen én de belastingplichtige een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, draagt LIMBURG.NET het inningsdossier van de belastingplichtige terug over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
§ 2 De belastingplichtige die niet voldoet aan de voorwaarden van §1 en die desondanks een afbetaling over verschillende termijnen wenst van de verschuldigde belastingen, toeslagen, kosten en/of nalatigheidsintresten, richt zijn vraag tot de gemeente. Indien de gemeente instemt met de afbetaling in verschillende termijnen stelt de gemeente LIMBURG.NET onverwijld in kennis van die beslissing. LIMBURG.NET draagt het inningsdossier met onmiddellijke ingang over aan de gemeente die voor de verdere inning zal instaan.
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2022.
Dit reglement vervangt het besluit van 7 december 2020 – reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijk afvalstoffen – goedkeuring wijziging;
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan: