De voorzitter opent de zitting op 09/01/2023 om 19:30.
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 12 december 2022, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 12 december 2022, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van Agentschap Binnenlands Bestuur d.d. 6/12/2022, inzake 'besluit houdende erkenning van de samenvoeging van de parochie “Sint-Michiel Bree" met de parochie “O.L.V. van het Heilig Hart Vostert”'.
Stad Bree voorziet een werkingstoelage van € 8.000,00 voor Parochiecentrum Tongerlo vzw.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018
Overwegende dat Parochiecentrum Tongerlo vzw (OR 0414.661.340) in staat voor de uitbating van de zalen van het Parochiecentrum Bosstraat 107 en deze als goed huisvader beheert ten dienste van inwoners en verenigingen van Bree;
Overwegende dat Parochiecentrum Tongerlo vzw een volledige inkijk bezorgde in hun staat van kost en opbrengst;
Overwegende dat Parochiecentrum Tongerlo vzw in 2020 en 2021 genoot van een toelage ten bedrage van telkens € 5.000,00 als bijdrage in de werkingskosten;
Overwegende dat Parochiecentrum Tongerlo vzw het hoofd moet bieden aan een aanzienlijke stijging in de energiekosten en haar inkomsten (verhuur zaal) ontoereikend zijn om de uitbatingskosten te dekken;
Overwegende dat het billijk is dat het stadsbestuur hierin tussenkomt, de vzw kan deze forse kostenverhogingen op geen enkele wijze compenseren;
Art.1: Stad Bree voorziet een werkingstoelage 2023 ten bedrage van € 8.000;
Art.2: Deze werkingstoelage is éénmalig;
Art.3: Deze toelage zal worden ingeschreven bij de eerstvolgende aanpassing van het meerjarenplan 2023-2026 op kredietraming MJP001224 - 6493000/0050;
Art. 4: Afschrift van dit besluit zal bij het betalingsbevel gevoegd worden;
Art.5: De bepalingen van Deel2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Goedkeuring nieuwe tarieven buitenschoolse kinderopvang en vakantieopvang vanaf 1 september 2023.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering d.d. 09/07/2021 over het lokaal beleid, de samenwerking en de subsidie voor buitenschoolse opvang en activiteiten;
Overwegende het besluit van 2 mei 2022 van de Gemeenteraad ter kennisneming van de voorbereiding en de uitrol van het BAO-decreet ‘buitenschoolse kinderopvang’ in Bree, waarin werd bepaald dat de bestaande vzw BBK zal ophouden te bestaan en de buitenschoolse kinderopvang vanaf 1 september 2022 onder de regie van de stad Bree zal georganiseerd worden;
Overwegende het besluit van 2 mei 2022 waarin eveneens werd bepaald dat indien dat noodzakelijk is de raad in een latere fase één of meerdere beslissingen zal nemen om het BAO-decreet in Bree te formaliseren, en dit wordt voorbereid door het managementteam in samenspraak met het college van burgemeester en schepenen/vast bureau;
Overwegende het besluit van de Gemeenteraad van 5 september 2022 ter goedkeuring van het huishoudelijk reglement van de verschillende locaties van de buitenschoolse opvang die vanaf 1 september 2022 vanuit Stad Bree worden georganiseerd;
Overwegende de aanpassing van de minimum- en maximumtarieven van Kind en Gezin voor de tarieven (ouderbijdragen) van de buitenschoolse kinderopvang;
Art. 1: De Gemeenteraad keurt de nieuwe tarieven goed voor de buitenschoolse kinderopvang en vakantieopvang vanaf 1 september 2023.
Tarieven op schooldagen
|
Gezin met 1 kind in opvang |
Gezin met meerdere kinderen in opvang |
Voor – en naschools en woensdagnamiddag |
€ 1.50 voor eerste half uur € 1.10 voor volgende halve uren |
25% korting op totaalfactuur indien meerdere kinderen aanwezig tijdens facturatieperiode |
Tarieven op schoolvrije dagen en vakantiedagen
|
Gezin met 1 kind in opvang |
Gezin met meerdere kinderen in opvang |
> 6u |
€ 15 |
25% korting op totaalfactuur indien meerdere kinderen aanwezig tijdens facturatieperiode |
3u – 6u |
€ 8.30 |
|
< 3u |
€ 5.50 |
|
De raad neemt kennis van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst/engagementsverklaring met het Family Justice Center.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 84-85 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
In 2017 Is op initiatief van stad/OCMW Hasselt en stad/OCMW Genk het Limburgs Family Justice Center (FJC) van start gegaan op de Welzijnscampus in Hasselt. Er werd toen ook een samenwerkingsovereenkomst ondertekend (in bijlage). Het uitgangspunt van het FJC Limburg is een cliëntcentrale en gezinsgerichte aanpak in dossiers van intrafamiliaal geweld, waarbij nauwer, efficiënter en sneller wordt (samen)gewerkt tussen politie, justitie en hulpverlening. Het FJC Limburg biedt vanop één centrale locatie hulp aan cliënten/cliëntsystemen. De verschillende professionele partners werken in het FJC intensief samen in de dossiers die daar om vragen, met als doel het geweld te doen stoppen en herhaling te voorkomen. Ze doen dat zo veel mogelijk vanuit een gemeenschappelijke backoffice, onder één dak. Momenteel is het FJC gehuisvest in het Provinciehuis in Hasselt met een uitvalsbasis op de Welzijnscampus Portavida.
De kernpartners in 2017 waren: OCMW Genk en OCMW Hasselt, Stad Genk en Stad Hasselt, CAW Limburg, Parket Limburg, Justitiehuis Hasselt en Tongeren, Jongerenwelzijn, provincie Limburg, University Colleges Leuven-Limburg (UCLL), Vertrouwenscentrum Kindermishandeling, PZ Limburg Hoofdstad en Midlim, Vereniging Geestelijke Gezondheidszorg (VGGZ) en det centra voor alcohol- en andere drugproblemen (CAD). Alle partners hebben in 2017 een samenwerkingsovereenkomst ondertekend. Intussen zijn er echter zoveel nieuwe partners bijgekomen dat het tijd is om een nieuwe overeenkomst te ondertekenen. Er werd vanuit het FJC een kadernota opgemaakt met een bijhorende engagementsverklaring die ter ondertekening wordt voorgelegd aan alle partners.
Stad en OCMW Genk engageren zich voor de inzet van minstens 3 bestaande VTE voor de functies van onthaalbegeleider FJC Limburg en bruggenhoofd voor het lokaal bestuur/OCMW, alsook een backup in het kader van informatiedeling. Daarnaast stelt stad/OCMW Genk gratis een werklocatie voor het FJC Limburg ter beschikking op Portavida, Welzijnscampus 11 te Genk, die bestaat uit minstens 1 cliëntlokaal en 1 werkplek.
Art. 1: De raad neemt kennis van de nieuwe samenwerkingsovereenkomst/engagementsverklaring met het Family Justice Center.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Aan de gemeenteraad wordt de rapportering van de uitvoering van het Klimaatactieplan van Bree toegelicht.
De raad beslist om dit agendapunt uit te stellen tot de volgende gemeenteraad van februari.
De gemeenteraad geeft goedkeuring aan het ontwerp van notariële akte betreffende de verkoop van 8 bouwloten aan B.V. SARA J.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de besluiten van de gemeenteraad d.d. 04/02/2019, 09/11/2020 en 07/06/2021;
Gelet op het geactualiseerde schattingsverslag van Landmeters & Vastgoedexperten d.d. 12/12/2022;
Overwegende dat sinds enige tijd (2019) de loten van de verkaveling aan de Vinkstraat te koop worden aangeboden;
Dat na overleg met de stad Bree, de B.V. SARA J. interesse had om deze grond te verwerven op voorwaarde dat de verkaveling kon worden bijgesteld tot 8 loten met andere bouwvoorschriften en dat in die zin een aankoopoptie met betaald voorschot (15.000 euro) werd afgesloten;
Dat bij besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 30 mei 2022 de gevraagde omgevingsvergunning voor het bijstellen van een verkaveling ter hoogte van de Vinkstraat werd verleend;
Overwegende dat de nutsmaatschappijen en de stedelijke technische dienst extra kosten moesten maken om de 8 percelen bouwrijp en verkoopbaar te maken;
Dat deze kosten werden meegenomen bij de redactie van het schattingsverslag dd. 12/12/2022 en de waardebepaling van de verschillende loten;
Overwegende dat een eigenaar/verkavelaar, vooraleer een verkoopbaarheidsattest m.b.t. de percelen door de stad Bree wordt afgeleverd, aan de voorwaarden opgelegd in de verkavelingsvergunning moet hebben voldaan, in dit geval moet B.V. SARA J dit voldoen en hebben betaald (aan: De Watergroep, Fluvius, Technische dienst stad Bree, landmeterskosten, ...) voorafgaandelijk en alvorens eigenaar te worden bij het verlijden van de notariële akte;
Gelet op het ontwerp van notariële akte van geassocieerde notarissen Fransman-Daelemens & Schotsmans te 3960 Bree betreffende de verkoop, door stad Bree, van 8 bouwpercelen gelegen in een goedgekeurde bijgestelde verkaveling in de Vinkstraat te Bree, aan de Besloten vennootschap SARA J, met zetel te 3960 Bree, Veeweidestraat 52, rechtspersonenregister Antwerpen afdeling Tongeren, ondernemingsnummer 0875.331.859 en Belasting over de Toegevoegde Waardenummer BE 875.331.859;
Dat de akte voormelde voorwaarden bevat en de loten zullen worden verkocht aan de waarde zoals bepaald in het schattingsverslag dd. 12/12/2022;
Overwegende dat voormeld voorwerp van notariële akte dan ook kan worden goedgekeurd;
Art. 1: Goedkeuring te verlenen aan hoger vermeld ontwerp van notariële akte betreffende de verkoop van 8 bouwloten aan B.V. SARA J;
Art. 2: Een afschrift van dit besluit te bezorgen aan notariskantoor Fransman-Daelemens & Schotsmans;
Art. 3: De toekomstige eigenaar van deze verkaveling, B.V. SARA J., dient aan de voorwaarden van de omgevingsvergunning d.d. 30/05/2022 te hebben voldaan alvorens kan overgegaan worden tot het verlijden van de notariële akte en eigenaar te worden van de verkavelde bouwloten (8).
Art. 4: De Burgemeester, mevrouw Liesbeth Van der Auwera en de algemeen directeur, de heer Stefan Goclon worden gemachtigd tot het ondertekenen van de authentieke akte.
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Bij geheime stemming wordt een sanctionerend ambtenaar verkozen en aangesteld. Hij wordt belast met o.a. het opleggen van administratieve geldboetes i.h.k.v. de gemeentelijke administratieve sanctieregeling.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke sancties;
Overwegende dat door de recente uitbreiding van het toepassingsgebied van het GAS-reglement en de goedkeuring van de bijkomende Politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen, er een toename zal zijn in het volume aan dossiers;
Dat er bovendien voor de sanctionering korte termijnen worden opgelegd;
Dat het dan ook noodzakelijk is dat er een bijkomende sanctionerende ambtenaar wordt aangesteld;
Overwegende dat Saverio Cagliostro voldoet aan alle voorwaarden om aangesteld te worden als sanctionerend ambtenaar, die belast wordt met het opleggen van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes;
Overwegende dat er een positief advies van de procureur des konings m.b.t. de aanstelling voorligt;
Met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Bij geheime stemming wordt de heer Saverio Cagliostro, aangesteld als sanctionerend ambtenaar. Hij wordt belast met o.a. het opleggen van administratieve geldboetes i.h.k.v. de gemeentelijke administratieve sanctieregeling.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Met ingang van 1 mei 2023 wordt aan Jean Gielen ontslag verleend omwille van pensionering voor zijn functie als financieel directeur bij het stadsbestuur van Bree.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen d.d. 29 mei 2019 betreffende de goedkeuring van de Rechtspositieregeling voor het gemeentepersoneel, houdende artikel 36 dat bepaalt dat de aanstellingen gebeuren door de aanstellende overheid en aldus eveneens de beëindiging;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 23 april 1992 houdende de vaste benoeming van Jean Gielen als gemeenteontvanger en latere besluiten i.v.m. zijn aanstelling;
Overwegende dat de federale pensioendienst een schrijven heeft overhandigd aan de werkgever d.d. 23 augustus 2022 waarin wordt bevestigd dat dhr. Jean Gielen met pensioen kan vanaf 1 mei 2023;
Art. 1: Met ingang van 1 mei 2023 wordt aan Jean Gielen ontslag verleend omwille van pensionering voor zijn functie als financieel directeur bij het stadsbestuur van Bree. De functie wordt opengesteld en de aanwervingsprocedure wordt opgestart via de personeelsdienst.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing
Naar aanleiding van de beslissing van de Raad van Bestuur m.b.t. de gewijzigde tarieven en aankoopbeperking van compostvaten en -bakken en enkele tekstuele aanpassingen m.b.t. het aanmaningsproces dient de stad Bree de wijziging aan het geldende tarievenreglement goed te keuren.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid op de artikelen 10 en 26;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), inzonderheid op artikel 5.1.1 en volgende;
Gelet op het besluit van de Raad van Bestuur van Limburg.net van 26 oktober 2022 om naar aanleiding van de gestegen kosten, de dalende subsidies en in sommige gevallen oneigenlijk gebruik van compostvaten en compostbakken, het tarief dat wordt aangerekend aan de burger te verhogen:
Overwegende dat er ook een begrenzing wordt opgenomen van het aantal compostvaten of compostbakken dat een gezin op een periode van 5 jaar kan aankopen om een eerlijke verdeling van de subsidies te bekomen;
Tevens worden ook enkele tekstuele aanpassingen doorgevoerd m.b.t. de aangetekende herinnering naar aanleiding van ons aangepast aanmaningenproces;
Overwegende dat derhalve het tarievenreglement door Limburg.net werd aangepast en dat de gemeenteraad dit dient te bekrachtigen;
Gelet op het feit dat LIMBURG.NET een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een opdrachthoudende vereniging zoals bedoeld in Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 houdende de Intergemeentelijke Samenwerking;
Gelet op het lidmaatschap van de stad bij LIMBURG.NET;
Gelet op de statuten van LIMBURG.NET en in het bijzonder artikel 3 waaruit blijkt dat de stad als deelnemer van Limburg.net, afstand heeft gedaan aan Limburg.net van haar beheers- en reglementeringrechten inzake het afvalbeheer, de afvalverwijdering en –verwerking en dit binnen het maatschappelijk doel van LIMBURG.NET;
Gelet de Convenant dd. 2 december 2013 zoals gesloten tussen de stad en LIMBURG.NET, waarbij de stad zich geëngageerd heeft om binnen de stad het uniform stelsel van heffingen voor de ophaling en verwerking van afval zoals door de raad van bestuur van LIMBURG.NET wordt uitgewerkt, toe te passen;
Gelet dat conform de afspraken zoals opgenomen in voormelde Convenant, LIMBURG.NET ook gemachtigd werd de afvalbelasting te innen. Deze inning wordt algemeen aangeduid met de term ‘directe inning’;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van het reglement betreffende de tarieven op aanvoer van afvalstoffen aan de geautomatiseerde recyclageparken van Limburg.net (tarievenreglement);
Overwegende dat dit budget (ontvangsten + uitgaven) voorzien is onder actie AC001002 van het meerjarenprogramma; dat Limburg.net conform de afgesloten convenant instaat voor de inning van deze belasting / tarieven;
Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar de door Limburg.net beheerde recyclageparken rekent Limburg.net een rechtstreekse vergoeding (tarief) aan de bezoeker van het recyclagepark.
Een tarief kan enkel aangerekend worden voor de huishoudelijke afvalstoffen die niet vallen onder de belaste basisdienst en de contantbelastingen zoals vastgesteld in het Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
De tarieven die de bezoeker aan Limburg.net betaalt, zijn een rechtstreekse vergoeding ten behoeve van Limburg.net en geen belasting ten behoeve van de gemeente.
Huidig reglement bepaalt ook wie toegang heeft tot de Limburg.net parken, evenals de wijze van aanrekening van de toegangsbadge en van de geldende tarieven.
Elk gezin gedomicilieerd in een gemeente van het bedieningsgebied waar het recyclagepark door Limburg.net wordt uitgebaat heeft toegang tot elk Limburg.net recyclagepark. Elk gezinslid vanaf 16 jaar kan zich aanmelden door gebruik te maken van de elektronische identiteitskaart (eID) of van de elektronische vreemdelingenkaart.
Gezinnen die dit wensen, kunnen een toegangsbadge aanvragen bij Limburg.net voor een bedrag van € 15,00.
Ondernemingen en gelijkgestelde categorieën kunnen een toegangsbadge aanvragen bij Limburg.net voor een bedrag van € 15,00.
De ondernemingen en gelijkgestelden hebben geen recht op quota zoals vermeld in artikel 5,1°.
De algemene en specifieke voorwaarden van aanlevering van de afvalsoorten zijn vastgelegd in het afvalreglement en in het huishoudelijk reglement van Limburg.net en dienen door alle categorieën strikt te worden nageleefd.
De inrichting van of omstandigheden op een recyclagepark kunnen er toe leiden dat op permanente of tijdelijke basis niet alle afvalsoorten (kunnen) aanvaard worden. In dat geval wordt via de gebruikelijk kanalen gecommuniceerd welke afvalsoorten op het betrokken park ingezameld worden en kan de burger met de overige afvalsoorten terecht op de andere Limburg.net recyclageparken.
Alle categorieën hebben toegang tot elk recyclagepark gelegen in een gemeente van het bedieningsgebied waar het recyclagepark door Limburg.net wordt uitgebaat op voorwaarde dat het beschikbare bedrag op de rekenstaat gelijk is aan of hoger is dan € 0,00. Het gezin, de onderneming of gelijkgestelde categorie krijgt geen toegang tot het recyclagepark indien er een openstaand bedrag verschuldigd is, zoals meegedeeld op het ticket, naar aanleiding van een eerder bezoek aan het recyclagepark.
In afwijking van het voorgaande zal het gezin, de onderneming of gelijkgestelde categorie die gebruik maakt van de voorschotregeling, van de toegang tot het park verzekerd blijven tijdens de betalingstermijn van de betalingsuitnodiging, tenzij de rekenstaat een negatief bedrag van € 50,00 of meer vertoont.
Limburg.net is verantwoordelijk en staat in voor:
Behoudens andersluidende bepalingen in het Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen, gebeurt de aanrekening van de tarieven volgens de bepalingen van dit hoofdstuk.
De hieronder vermelde tarieven zijn verschuldigd door eenieder die gebruik maakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van onderstaande fracties op het recyclagepark.
Voor bepaalde fracties geldt voor de categorie gezinnen een vrijstelling tot aan een bepaald gewicht (quotum). Deze vrijstellingen zijn begrepen in de basisdienst van de kohierbelasting. De vrijgestelde quota gelden per kalenderjaar en zijn niet overdraagbaar op het einde van het kalenderjaar.
De categorie ondernemingen en gelijkgestelden genieten deze quota niet, met uitzondering van de fracties waarvoor het 0-tarief geldt.
De pmd-fractie, wordt steeds verplicht aangeleverd in de blauwe pmd-zak.
1° De tarieven, fracties en quotum:
Tarief |
Fracties |
Quotum (vrijstelling) |
€ 0,00/kg |
alle recycleerbare fracties + fracties met aanvaardingsplicht: papier/karton, glas (vlak + hol), pmd, kga, aeea, autobanden (4 autobanden per gezin/jaar), kunststoffen, kaars- en kurkresten, metalen, textiel, eps, kringloopgoederen, … |
|
€ 0,025/kg |
zuiver bouwpuin |
1000 kg/gezin |
€ 0,05/kg
|
tuinafval |
tuinafval: 400 kg/gezin |
€ 0,08 /kg
|
asbest, gemengd bouwpuin, gipsplaten
|
asbest: 600 kg/gezin geen quotum voor gemengd bouwpuin, gipsplaten |
€ 0,11 /kg
|
Houtafval |
nihil |
€ 0,18 /kg |
grofvuil, roofing en treinbielzen (C-hout) |
nihil |
2° Tarieven compost en compostrecipiënten:
Compostvat |
€ 30,00 / stuk |
Compostbak in kunststof |
€ 60,00 / stuk |
Compost in bulk |
€ 0,01 / kg |
Compost 50 L zak |
€ 2,50 / stuk |
De aankoop van compostvaten en compostbakken is per gezin gelimiteerd tot maximaal 3 compostbakken of 3 compostvaten per periode van 5 jaar.
3° Tarief eps-zakken: € 1,00 / zak.
Er kunnen maximum 5 eps-zakken per keer worden aangekocht.
4° In de periode van medio juni tot medio september (juiste data worden jaarlijks vastgelegd) mag huisvuil in de officiële huisvuilzak, keukenafval in de officiële keukenafvalzak en tuinafval in de officiële tuinafvalzak worden aangeleverd op het recyclagepark. Voor het aanleveren op het recyclageparken gelden dezelfde aanvoerregels (maxima) als bij de huis-aan-huisinzameling.
5° Asbest wordt steeds verplicht verpakt aangeleverd in een van onderstaande verpakkingen die vooraf moeten worden aangekocht op het recyclagepark :
Een set beschermingsmateriaal voor 2 personen kan aangekocht worden aan € 10/stuk. Dit kan enkel aangekocht worden ingeval van aankoop buisfolie of mini-bag en er worden maximaal 2 sets beschermingsmateriaal per gezin of onderneming/ per jaar verkocht.
6° Afwijkende tarieven voor pilootprojecten of acties:
Tijdens pilootprojecten of acties (bv. actiemaand ‘compost, taxusinzameling voor een goed doel…) beslist door de raad van bestuur van Limburg.net kan tijdelijk een afwijkend (lager) tarief gelden.
Hierover wordt apart gecommuniceerd.
7° Gratis aanleveren van bladafval afkomstig van laanbomen, uitsluitend voor de categorie gezinnen:
In de periode van 1 november tot 31 januari mag het bladafval afkomstig van laanbomen gratis worden aangeleverd op het recyclagepark.
De aanvoer van de afvalfracties wordt geregistreerd en gewogen op een daartoe bestemde weegbrug. De bezoeker moet zich registreren aan de ingangszuil alvorens het afval te deponeren in de voorziene containers. Een eerste weging met de lading afval wordt uitgevoerd (bruto weging). Na het storten van het afval van één bepaalde prijscategorie op de daartoe bestemde plaats op het recyclagepark, wordt een tweede weging uitgevoerd (tarra weging). Het bekomen nettogewicht, met een minimum van 5 kg, wordt bepaald en op basis hiervan wordt het verschuldigde bedrag vastgesteld.
De weegcyclus wordt herhaald per prijscategorie. Ieder gewicht per prijscategorie vanaf 5 kg wordt afgerond volgens de gangbare afrondingsregels. Indien de bezoeker de weegcyclus niet herhaalt en verscheidene afvalstromen tegelijkertijd aanbiedt, dan geldt het tarief van de duurste afvalfractie voor de totale aanvoer.
Bij een defect van het gewichtsregistratiesysteem zullen de gewichten van de aangeboden fracties op basis van schatting worden bepaald door de parkwachter.
Het is verboden uit het voertuig te stappen tijdens de weging. Het aantal personen in het voertuig dient bij bruto en tarra weging steeds hetzelfde te zijn.
De bezoeker die de afvalstoffen aanvoert, zoals hierboven vastgesteld, is na overschrijding van de vastgelegde quota het tarief verschuldigd na de laatste tarra weging van zijn aanvoer.
In geval van de vaststelling van een foutieve registratie en/of de toepassing van een verkeerd tarief door de bezoeker, kan de parkwachter manueel een tariefrechtzetting doorvoeren.
§ 1 Voor het brengen van huishoudelijke afvalstoffen naar de door Limburg.net beheerde recyclageparken rekent Limburg.net een tarief aan voor zover de huishoudelijke afvalstoffen niet vallen onder de belaste basisdienst of de contantbelasting.
De tarieven zijn verschuldigd bij het verlaten van het recyclagepark of op het moment van aankoop van een product vermeld in artikel 4, 2° en verder. Op basis van de registraties omschreven in artikel 5 worden de verschuldigde, en in artikel 4 bepaalde tarieven voor de aangevoerde fracties berekend.
Het aldus bekomen tarief wordt afgehouden van de betaalde voorschotten. Indien geen voorafbetaling werd gedaan, betaalt de bezoeker bij het verlaten van het park aan de elektronisch betalingsautomaat of, uitzonderlijk, door overschrijving van het bedrag op het vermelde rekeningnummer.
Na de betaling (aan de zuil) ontvangt de bezoeker een ticket dat geldt als officiële factuur.
Bij een storing of buitendienststelling van het automatische weegsysteem, maakt de parkwachter een schatting van de aangeleverde gewichten. Hij/zij noteert het badgenummer of het eID nummer, tezamen met het verschuldigde bedrag. Na herstelling van het defect worden de genoteerde gegevens ingegeven onder het identificatiebestand van de desbetreffende bezoeker.
In geval van een vermoeden van een foutieve registratie en/of de toepassing van een verkeerd tarief, kan de bezoeker een rechtzetting aanvragen tot 14 dagen na het parkbezoek.
§ 2 De tarieven worden aangerekend inclusief btw.
§ 1 De krachtens dit tarievenreglement verschuldigde tarieven op de Limburg.net recyclageparken kunnen in mindering gebracht worden met de betaalde voorschotten.
Indien het Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen voorziet in een systeem van voorschottenaanrekening voor de contantbelasting voor de huishoudelijke afvalstoffen, die niet aangeboden worden in een daartoe bestemde zak of met een daartoe bestemde sticker, kan de aanrekening voor de tarieven eveneens gebeuren op de voorschotten betaald op grond van dat belastingreglement.
De voorschotten betaald op grond van dit reglement kunnen anderszins worden aangewend tot betaling van de contantbelasting verschuldigd op grond van het Reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.
§ 2 De aanrekening van de voorschotten verloopt uitsluitend in volgorde van de datum van de afname van de dienst.
Onder de datum van afname van de dienst wordt enkel begrepen:
§ 3 De afname van de dienst wordt geregistreerd in de rekenstaat. De rekenstaten vermelden op welke datum de dienst werd afgenomen en welk voorschot werd ingehouden in functie van de betaling van oftewel de contantbelasting oftewel de tarieven.
§ 4 Er is geen verplichting tot betaling van een voorschot.
§ 5 Door de betaling van een voorschot verklaart de bezoeker van het recyclagepark zich akkoord met de aanwending van de voorschotten conform dit reglement.
De voorschotten worden aangerekend met betalingsuitnodigingen verstuurd aan de in de CARDS-databank geregistreerde referentiepersoon. De betalingen van de aangerekende voorschotten worden opgenomen in de rekenstaat.
De toerekening van voorschotten wegens verschuldigde contantbelastingen / tarieven wordt nauwkeurig bijgehouden op de rekenstaat.
§ 1 Elk geregistreerd gezin, onderneming of gelijkgestelde categorie die nog geen gebruik maakt van een voorschottenregeling, kan na het eerste betalende bezoek van minimaal € 5 aan het recyclagepark worden uitgenodigd tot betaling van een voorschot bij wijze van een tarieventegoed op volgende parkbezoeken.
Het voorschot naar aanleiding van het eerste betalende bezoek bedraagt € 20,00.
§ 2 Bij onmiddellijke overschrijding van het tarieventegoed ten gevolge van een volgende bezoek aan het recyclagepark, of bij herhaalde betalende bezoeken aan het recyclagepark volgend op het eerste betalende bezoek, kan een verhoogd voorschot worden gevraagd ten bedrage van € 50,00 bij wijze van een tarieventegoed.
§ 3 De bezoeker van het recyclagepark heeft steeds de mogelijkheid om een betalingsuitnodiging tot een hoger voorschot te vragen.
§ 4 Wanneer het beschikbare saldo op de rekenstaat lager is dan € 5,00, drempelbedrag genoemd, wordt aan de referentiepersoon een betalingsuitnodiging voor een nieuw voorschot verstuurd. Bij het bereiken van dit drempelbedrag wordt een nieuwe betalingsuitnodiging gestuurd ten bedrage van € 20,00. Dit bedrag wordt desgevallend verhoogd met het negatief bedrag van de rekenstaat.
§ 5 Voor betalingsuitnodigingen van de voorschotten geldt een betalingstermijn van 21 dagen.
§ 6 Voor zover het saldo van de rekenstaat positief is, zullen de betalingsuitnodigingen geen aanleiding kunnen geven tot herinneringen waarvoor kosten worden aangerekend. Evenmin kunnen zij gedwongen worden ingevorderd.
§ 7 De aanrekeningen van contantbelastingen en tarieven mogen gebeuren op één document of met één verzending, doch duidelijk onderscheiden van elkaar.
Als de aanrekening van een tarief verzonden wordt, dan gebeurt dit in regel op papier onder gesloten omslag per gewone post op het adres van de bezoeker. De betalingsuitnodiging van de tarieven kan ook verzonden worden op het emailadres van de belastingplichtige indien hij zijn emailadres opgaf aan de CARDS databank.
De aanrekening van een contantbelasting of een tarief kan gebeuren door overhandiging van het betalingsdocument aan de bezoeker.
§ 1 Bij het verlaten van het recyclagepark ontvangt de bezoeker een ticket dat geldt als:
§ 2 In elk geval bevat het ticket minstens volgende vermeldingen: de datum, de uiterste betalingsdatum, het bedrag dat moet betaald worden, de rekening waarop kan worden betaald, de referte die bij de betaling moet worden vermeld.
§ 3 Het ticket m.b.t. de tarieven waarmee aan de bezoeker een verschuldigd saldo aan Limburg.net wordt meegedeeld, vermeldt volgende tekst:
Het negatief bedrag moet in elk geval betaald zijn vooraleer u terug toegang heeft tot het recyclagepark. Indien u zich niet eerder terug aanbiedt of indien u met betalingsvoorschotten werkt, moet het negatief saldo betaald worden binnen 21 dagen. Bij niet betaling worden kosten aangerekend. (Zie volledig reglement op www.limburg.net en op het recyclagepark).
Wanneer de rekenstaat meer dan 21 opeenvolgende dagen na de verzending of overhandiging van een ticket een negatief saldo vertoont, verzendt Limburg.net per gewone brief (of e-mail) een aanmaning voor het nog openstaande bedrag. De aanmaning kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de aanmaning.
Indien na termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald werd, verzendt Limburg.net per gewoon schrijven een tweede aanmaning met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de tweede aanmaning dat in een volgende fase tot gerechtelijke invordering zal worden overgegaan ingeval het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen voormelde termijn. De tweede aanmaning vermeldt bovendien dat de kosten van de inning ten laste komen van de bezoeker van het park.
De betalingen gebeuren op de rekening van Limburg.net onder vermelding van de referte vermeld in het betalingsdocument. Bij afwezigheid van een correcte referte kan Limburg.net op basis van de identiteit of het bedrag trachten te achterhalen op welk openstaand saldo van de tarieven de betaling betrekking heeft.
Gedeeltelijke betalingen waarvan redelijkerwijze niet kan worden achterhaald op welk openstaand saldo ze betrekking hebben, worden, voor zover van toepassing, eerst toegerekend op een openstaand en negatief saldo van de contantbelastingen en de inningskosten, hierna op de inningskosten voor de tarieven, volgens op een openstaand saldo van de tarieven en tenslotte op aangerekende voorschotten. Een eventuele saldo wordt op de rekenstaat geboekt als een voorschot op de contantbelasting / tarieven.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze betrekking hebben op een niet verschuldigd saldo worden teruggestort aan de betaler.
§ 1 De betaaldocumenten bevatten minstens volgende vermeldingen: de verzendingsdatum, de uiterste betalingsdatum, de rekening waarop kan worden betaald, de referte die bij de betaling moet worden vermeld, het bedrag dat moet worden betaald.
§ 2 Als bijlage aan de betalingsdocumenten wordt een beknopte samenvatting van het tarievenreglement toegevoegd.
§ 3 De betaaldocumenten m.b.t. de tarieven, waarmee de bezoeker aan een openstaand saldo van de rekenstaat wordt herinnerd, vermelden op de achterzijde volgende tekst:
‘Termijn van betaling'
Het openstaand bedrag op de rekenstaat moet in elk geval betaald zijn vooraleer een bezoeker terug toegang heeft tot het recyclagepark. Indien een bezoeker zich niet eerder terug aanbiedt of indien de bezoeker regelmatig met betalingsvoorschotten werkt, moet het negatief saldo betaald worden binnen 21 dagen.
‘Aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig binnen de vastgestelde termijn van 21 dagen is betaald, zal Limburg.net per gewone brief (of e-mail) de bezoeker aan de betaling van het negatief saldo herinneren. Voor deze aanmaning worden geen administratieve kosten aangerekend. Het verschuldigd saldo moet volledig betaald worden binnen een termijn van 14 dagen vanaf de verzending van de aanmaning.
‘Tweede aanmaning’
Wanneer een aangerekend negatief saldo niet volledig betaald is binnen de vastgestelde termijn van de eerste aanmaning, verstuurt LIMBURG.NET een tweede aanmaning. De tweede aanmaning verleent een betalingstermijn van 31 dagen aan de bezoeker. Indien het negatief saldo niet volledig binnen de betalingstermijn na de tweede aanmaning worden voldaan, wordt de bezoeker geacht de aangerekende tarieven en de inningskosten niet te betwisten en zal dienovereenkomstig tot gerechtelijke invordering worden overgegaan. Deze inningskosten die hiermee gepaard gaan zijn ten laste van de bezoeker.
De intresten over de niet-betaalde tarieven kunnen aangerekend worden vanaf de datum van de tweede aanmaning tot de datum van daadwerkelijke betaling.
Bij niet-betaling van de tarieven, de kosten en/of de nalatigheidsintresten worden deze gerechtelijk ingevorderd. De invorderingskosten die hiervan het gevolg zijn, zijn ten laste van de debiteur.
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 januari 2023.
Dit reglement vervangt alle vorige reglementen betreffende deze inhoud.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Een eensluidend gewaarmerkt afschrift van dit reglement zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan:
Het huidige tarievenreglement voor de bronophaling asbest loopt af op 31 december 2022. Limburg.net ontving intussen de goedkeuring van OVAM voor een nieuw asbestdossier zodat we deze dienstverlening kunnen verderzetten vanaf 2023. Limburg.net voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest. Er zijn geen aanpassingen voorzien aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling, enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid afdeling 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28;
Gelet op het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema), gewijzigd bij het besluit van 4 mei 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
Overwegende de vraag en verduidelijking van Limburg.net:
Het huidige tarievenreglement voor de bronophaling asbest loopt af op 31 december 2022. Limburg.net ontving intussen de goedkeuring van OVAM voor een nieuw asbestdossier zodat we deze dienstverlening kunnen verderzetten vanaf 2023. Limburg.net voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest. Er zijn geen aanpassingen voorzien aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling, enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld. Voor de nieuwe projectperiode kan een aanvrager - gespreid (dus 1 aanvraag per keer) - 2 aanvragen plaatsen (in plaats van één aanvraag per aanvrager en per ophaaladres in de vorige projectperiode 2020-2022).
Gelet op de beheersoverdracht die de stad Bree heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Limburg.net;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 17 februari 2020 houdende goedkeuring van het reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers;
Overwegende dat de wijziging aan dit tarievenreglement ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
Artikel 1 : Omschrijving tarief
Met ingang van 1 januari 2023 wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, gemeenten en/of verenigingen die erom verzoeken voor:
De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse Gewest.
De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de asbestcontainers – en platenzakken of bigbags gebeurt door Limburg.net waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door Limburg.net dienen nageleefd te worden.
Artikel 2 : Bedragen tarieven
Artikel 3 : Schuldenaar en moment van betaling
Het tarief is verschuldigd door elke natuurlijke persoon, gemeente of vereniging die gedomicilieerd of gevestigd is in het werkingsgebied van Limburg.net en een bestelling plaatst voor de inzameling aan huis van asbest via platenzak(ken) of bigbags of asbestcontainer.
Het tarief is verschuldigd op het moment van de bestelling op de website van Limburg.net via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net, tenzij artikel 5 van huidig reglement van toepassing is.
Artikel 4 : Bestel- en afhandelproces voor platenzakken of bigbags en asbestcontainer
4.1 Aanvraag en betaling via de website van Limburg.net
Bij aanvraag van (een) platenzak(ken) of bigbag(s) of asbestcontainer is de aanvrager verplicht een opgave te doen van zijn naam, telefoonnummer en adres ingeval hij een natuurlijke persoon is. Hiertoe zal de aanvrager zich registreren op de beveiligde website van Limburg.net.
De vereniging of gemeente geeft minimaal een contactpersoon, telefoonnummer en adres op. Ook de vereniging of gemeente registreert zich op de beveiligde website van Limburg.net door voorafgaandelijk een token aan te vragen.
Bij de elektronische aanvraag van asbestinzameling zal de aanvrager gevraagd worden om de voorwaarden grondig door te lezen. De aanvaarding houdt in dat de aanvrager bevestigt dat hij kennis heeft genomen van de voorwaarden en zich daarmee akkoord verklaart.
Op het moment van de bestelling zal het verschuldigde tarief aan de aanvrager aangerekend worden via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net.
De container zal maar geplaatst worden en de ophaling zal maar plaats vinden, op voorwaarde dat de betaling werd uitgevoerd.
De aanvrager ontvangt een bevestiging van de bestelling met onder meer:
- het aantal bestelde container en het adres en data waarop de container moet(en) geleverd en opgehaald worden.
- Het aantal bestelde platenzak(ken) of bigbag(s) en het adres en datum waarop deze moeten opgehaald worden
De gekozen hoeveelheid platenzakken of bigbags of container kan niet meer worden aange-past nadat de bestelling bevestigd werd.
4.2 Afhalen van platenzakken of bigbags
De aanvrager kan na ontvangst van de bevestigingsmail zijn betaalde platenzakken of big-bags afhalen op de verdeelpunten asbest gecommuniceerd via www.limburg.net. Voor de afhaling dient de aanvrager zijn e-ID (voor particulieren) of zijn bevestigingsmail (voor verenigingen of gemeenten) voor te leggen aan het verdeelpunt asbest.
De platenzakken of bigbags moeten uiterlijk 5 dagen voor de geplande ophaaldatum worden opgehaald op het verdeelpunt. Bij niet-afhaling zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken.
4.3 Levering van de lege asbestcontainer
Vanaf 6:00u ’s morgens, op de afgesproken datum waarop de lege asbestcontainer geplaatst wordt zorgt de aanvrager er voor dat er voldoende plaats is, zodat de containers op een goed bereikbare en niet hinderlijke plaats met stabiele ondergrond kan achtergelaten worden, aan de voorzijde van het huis.
Indien de container op het openbaar domein moet worden geplaatst, zorgt de aanvrager zelf en tijdig voor de nodige vergunningen en signalisatie bij de gemeente/stad van zijn/haar woonplaats en draagt eventuele kosten die hiermee gepaard gaan.
Indien de lege asbestcontainer om welke reden dan ook niet kan worden geplaatst op de afgesproken leverdatum, moet de aanvrager een nieuwe bestelling plaatsen. Het oorspronkelijke tarief wordt niet terugbetaald en er zal opnieuw een tarief worden aangerekend voor de nieuwe leverdatum.
4.4 Aanbieden van de platenzakken of bigbags of containers voor ophaling
De correct gevulde én dichtgebonden platenzakken of bigbags moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum worden aangeboden. De platenzakken of bigbags bevinden zich steeds samen aan de voorzijde van het huis, op een goed bereikbare plaats voor de ophaalwagen waarbij de voorziene lussen zo gebonden zijn dat de platenzak(ken) door de ophaalwagen kan/kunnen getakeld worden.
De correct gevulde container moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum op dezelfde plaats van levering worden aangeboden. De liner die met de container geleverd werd, moet correct dichtgebonden zijn. De container wordt zodanig geplaatst dat deze eenvoudig door de ophaalwagen getakeld kan worden.
4.5. Verplaatsen of annuleren van de aanvraag op initiatief van de aanvrager
De aanvrager kan de gekozen ophaaldatum nog kosteloos wijzigen, zolang hij dit tijdig (minimaal 5 dagen van tevoren) aangeeft.
Indien de aanvrager de gekozen ophaaldatum later dan 5 dagen van tevoren wijzigt, blijft het oorspronkelijke tarief integraal verschuldigd. De aanvrager doet desgevallend een nieuwe aanvraag, waarvoor het tarief terug verschuldigd is.
Het is mogelijk om een geplaatste bestelling te annuleren annuleren binnen de 14 kalenderdagen na bestelling en meer dan 5 dagen voor de gekozen ophaaldatum of leverdatum. Het tarief blijft in dat geval integraal verschuldigd.
4.6 Verplaatsing op initiatief van Limburg.net
Limburg.net stelt alle mogelijke middelen in het werk om de opgegeven ophaaldatum te respecteren. Indien Limburg.net de ophaling niet kan uitvoeren op de afgesproken ophaaldatum, dan wordt de aanvrager hierover gecontacteerd en wordt een nieuwe ophaling ingepland.
Eventuele kosten die hiermee gepaard gaan, kunnen niet ten laste gelegd worden van Limburg.net.
Artikel 5: Afwijkend bestel- en betaalproces
Ingeval in uitzonderlijke omstandigheden de bestelling en betaling niet is gebeurd via het online proces, zal Limburg.net een afrekening asbest per gewone post versturen naar de aanvrager met het verzoek het tarief te betalen binnen de 7 dagen. De betalingen gebeuren op de rekening van LIMBURG.NET onder vermelding van de referte vermeld in de afrekening asbest. Indien de betaling niet tijdig wordt voldaan, zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken. Het vrijgeven van de plandatum naar aanleiding van laattijdige betaling doet geen afbreuk aan het invorderingsproces.
Indien de afrekening van het tarief niet tijdig en volledig wordt betaald binnen de voorziene betalingstermijn, verzendt LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De herinnering kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de herinnering.
Indien na de termijn van de eerste herinnering het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald, verzendt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de aangetekende herinnering dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
De intresten over de niet-betaalde tarief kunnen aangerekend worden vanaf de datum van de tweede herinnering tot de datum van daadwerkelijke betaling.
Artikel 6 : Niet-conforme aanbiedingen
Elk geval waarbij de platenzakken of bigbags/containers niet kunnen opgehaald worden door toedoen van de aanvrager, wordt als een niet conforme aanbieding beschouwd.
De aanvrager moet zich ingeval van een niet conforme aanbieding in orde stellen en een nieuwe aanvraag doen waarvoor het tarief opnieuw verschuldigd is. Het tarief van de oorspronkelijke aanvraag blijft integraal verschuldigd.
Artikel 7 : Inwerkingtreding en duur
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Vraag tot toelichting:
Klopt het dat Breeënaren niet (langer) voorrang hebben om in het WZC Gerkenberg te gaan wonen? Welke is hiervan in bevestigend geval de reden?
Wij stellen vast dat nog steeds heel wat commerciële panden in het stadscentrum leegstaan. Onze stad heeft echter nood aan een ambitieuze en toekomstgerichte visie op de verdere ontwikkeling van het stadscentrum. Dit zowel op commercieel als op recreatief vlak. Om die reden is het essentieel dat een nieuwe centrummanager met degelijke kennis en ervaring ter zake wordt aangesteld om ons stadscentrum (nieuw) leven in te blazen. Dit is noodzakelijk om het Breese stadscentrum opnieuw (be-)leefbaar en aantrekkelijk te maken.
De gemeenteraad heeft het college van burgemeester en schepenen de opdracht om de procedure voor de aanstelling van een nieuwe centrummanager op te starten.
Er werd niet gestemd over dit agendapunt.
De voorzitter sluit de zitting op 09/01/2023 om 20:00.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Jordy Kunnen
Voorzitter