De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen, inzonderheid afdeling 3 huishoudelijke afvalstoffen, artikel 26 tot en met artikel 28;
Gelet op het besluit van 17 februari 2012 van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materialenkringlopen en afvalstoffen (Vlarema), gewijzigd bij het besluit van 4 mei 2012;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 september 2016 tot vaststelling van het Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval;
Overwegende de vraag en verduidelijking van Limburg.net:
Het huidige tarievenreglement voor de bronophaling asbest loopt af op 31 december 2022. Limburg.net ontving intussen de goedkeuring van OVAM voor een nieuw asbestdossier zodat we deze dienstverlening kunnen verderzetten vanaf 2023. Limburg.net voorziet een nieuw tarievenreglement voor de bronophaling asbest. Er zijn geen aanpassingen voorzien aan de tarieven die de burger betaalt voor een bronophaling, enkel de aanvraagregels worden licht versoepeld. Voor de nieuwe projectperiode kan een aanvrager - gespreid (dus 1 aanvraag per keer) - 2 aanvragen plaatsen (in plaats van één aanvraag per aanvrager en per ophaaladres in de vorige projectperiode 2020-2022).
Gelet op de beheersoverdracht die de stad Bree heeft verleend aan het intergemeentelijk samenwerkingsverband Limburg.net;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging het afvalreglement betreffende het beheer van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 5 september 2022 houdende goedkeuring van de wijziging van het reglement betreffende de belasting voor het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 17 februari 2020 houdende goedkeuring van het reglement betreffende het tarief voor het inzamelen van asbestafval aan huis via (platen)zakken, bigbags of via asbestcontainers;
Overwegende dat de wijziging aan dit tarievenreglement ter bekrachtiging wordt voorgelegd aan de gemeenteraad;
Artikel 1 : Omschrijving tarief
Met ingang van 1 januari 2023 wordt een tarief geheven voor natuurlijke personen, gemeenten en/of verenigingen die erom verzoeken voor:
De organisatie van de dienstverlening kadert in het versneld asbestafbouwbeleid zoals uitgewerkt door de OVAM dat streeft naar een versnelling in de afbouw van alle risicovolle asbesthoudende materialen uit onze leefomgeving binnen het Vlaamse Gewest.
De organisatie van de aanvraag en de inzameling van de asbestcontainers – en platenzakken of bigbags gebeurt door Limburg.net waarbij de aanvraag- en aanbiedingsvoorwaarden zoals vastgelegd door Limburg.net dienen nageleefd te worden.
Artikel 2 : Bedragen tarieven
Artikel 3 : Schuldenaar en moment van betaling
Het tarief is verschuldigd door elke natuurlijke persoon, gemeente of vereniging die gedomicilieerd of gevestigd is in het werkingsgebied van Limburg.net en een bestelling plaatst voor de inzameling aan huis van asbest via platenzak(ken) of bigbags of asbestcontainer.
Het tarief is verschuldigd op het moment van de bestelling op de website van Limburg.net via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net, tenzij artikel 5 van huidig reglement van toepassing is.
Artikel 4 : Bestel- en afhandelproces voor platenzakken of bigbags en asbestcontainer
4.1 Aanvraag en betaling via de website van Limburg.net
Bij aanvraag van (een) platenzak(ken) of bigbag(s) of asbestcontainer is de aanvrager verplicht een opgave te doen van zijn naam, telefoonnummer en adres ingeval hij een natuurlijke persoon is. Hiertoe zal de aanvrager zich registreren op de beveiligde website van Limburg.net.
De vereniging of gemeente geeft minimaal een contactpersoon, telefoonnummer en adres op. Ook de vereniging of gemeente registreert zich op de beveiligde website van Limburg.net door voorafgaandelijk een token aan te vragen.
Bij de elektronische aanvraag van asbestinzameling zal de aanvrager gevraagd worden om de voorwaarden grondig door te lezen. De aanvaarding houdt in dat de aanvrager bevestigt dat hij kennis heeft genomen van de voorwaarden en zich daarmee akkoord verklaart.
Op het moment van de bestelling zal het verschuldigde tarief aan de aanvrager aangerekend worden via online betaling op het rekeningnummer van Limburg.net.
De container zal maar geplaatst worden en de ophaling zal maar plaats vinden, op voorwaarde dat de betaling werd uitgevoerd.
De aanvrager ontvangt een bevestiging van de bestelling met onder meer:
- het aantal bestelde container en het adres en data waarop de container moet(en) geleverd en opgehaald worden.
- Het aantal bestelde platenzak(ken) of bigbag(s) en het adres en datum waarop deze moeten opgehaald worden
De gekozen hoeveelheid platenzakken of bigbags of container kan niet meer worden aange-past nadat de bestelling bevestigd werd.
4.2 Afhalen van platenzakken of bigbags
De aanvrager kan na ontvangst van de bevestigingsmail zijn betaalde platenzakken of big-bags afhalen op de verdeelpunten asbest gecommuniceerd via www.limburg.net. Voor de afhaling dient de aanvrager zijn e-ID (voor particulieren) of zijn bevestigingsmail (voor verenigingen of gemeenten) voor te leggen aan het verdeelpunt asbest.
De platenzakken of bigbags moeten uiterlijk 5 dagen voor de geplande ophaaldatum worden opgehaald op het verdeelpunt. Bij niet-afhaling zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken.
4.3 Levering van de lege asbestcontainer
Vanaf 6:00u ’s morgens, op de afgesproken datum waarop de lege asbestcontainer geplaatst wordt zorgt de aanvrager er voor dat er voldoende plaats is, zodat de containers op een goed bereikbare en niet hinderlijke plaats met stabiele ondergrond kan achtergelaten worden, aan de voorzijde van het huis.
Indien de container op het openbaar domein moet worden geplaatst, zorgt de aanvrager zelf en tijdig voor de nodige vergunningen en signalisatie bij de gemeente/stad van zijn/haar woonplaats en draagt eventuele kosten die hiermee gepaard gaan.
Indien de lege asbestcontainer om welke reden dan ook niet kan worden geplaatst op de afgesproken leverdatum, moet de aanvrager een nieuwe bestelling plaatsen. Het oorspronkelijke tarief wordt niet terugbetaald en er zal opnieuw een tarief worden aangerekend voor de nieuwe leverdatum.
4.4 Aanbieden van de platenzakken of bigbags of containers voor ophaling
De correct gevulde én dichtgebonden platenzakken of bigbags moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum worden aangeboden. De platenzakken of bigbags bevinden zich steeds samen aan de voorzijde van het huis, op een goed bereikbare plaats voor de ophaalwagen waarbij de voorziene lussen zo gebonden zijn dat de platenzak(ken) door de ophaalwagen kan/kunnen getakeld worden.
De correct gevulde container moeten uiterlijk om 6:00u ’s morgens op de afgesproken datum op dezelfde plaats van levering worden aangeboden. De liner die met de container geleverd werd, moet correct dichtgebonden zijn. De container wordt zodanig geplaatst dat deze eenvoudig door de ophaalwagen getakeld kan worden.
4.5. Verplaatsen of annuleren van de aanvraag op initiatief van de aanvrager
De aanvrager kan de gekozen ophaaldatum nog kosteloos wijzigen, zolang hij dit tijdig (minimaal 5 dagen van tevoren) aangeeft.
Indien de aanvrager de gekozen ophaaldatum later dan 5 dagen van tevoren wijzigt, blijft het oorspronkelijke tarief integraal verschuldigd. De aanvrager doet desgevallend een nieuwe aanvraag, waarvoor het tarief terug verschuldigd is.
Het is mogelijk om een geplaatste bestelling te annuleren annuleren binnen de 14 kalenderdagen na bestelling en meer dan 5 dagen voor de gekozen ophaaldatum of leverdatum. Het tarief blijft in dat geval integraal verschuldigd.
4.6 Verplaatsing op initiatief van Limburg.net
Limburg.net stelt alle mogelijke middelen in het werk om de opgegeven ophaaldatum te respecteren. Indien Limburg.net de ophaling niet kan uitvoeren op de afgesproken ophaaldatum, dan wordt de aanvrager hierover gecontacteerd en wordt een nieuwe ophaling ingepland.
Eventuele kosten die hiermee gepaard gaan, kunnen niet ten laste gelegd worden van Limburg.net.
Artikel 5: Afwijkend bestel- en betaalproces
Ingeval in uitzonderlijke omstandigheden de bestelling en betaling niet is gebeurd via het online proces, zal Limburg.net een afrekening asbest per gewone post versturen naar de aanvrager met het verzoek het tarief te betalen binnen de 7 dagen. De betalingen gebeuren op de rekening van LIMBURG.NET onder vermelding van de referte vermeld in de afrekening asbest. Indien de betaling niet tijdig wordt voldaan, zal de afgesproken plandatum terug vrijgegeven worden en zal de aanvrager initiatief moeten nemen om een nieuwe plandatum af te spreken. Het vrijgeven van de plandatum naar aanleiding van laattijdige betaling doet geen afbreuk aan het invorderingsproces.
Indien de afrekening van het tarief niet tijdig en volledig wordt betaald binnen de voorziene betalingstermijn, verzendt LIMBURG.NET per gewone brief of per e-mail een herinnering voor het nog openstaande bedrag. De herinnering kent een betaaltermijn van 14 dagen toe vanaf de verzending van de herinnering.
Indien na de termijn van de eerste herinnering het openstaande bedrag niet tijdig en volledig wordt betaald, verzendt LIMBURG.NET een tweede herinneringsbrief met een betaaltermijn van 31 dagen.
Bijkomend vermeldt de aangetekende herinnering dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaand bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.
De intresten over de niet-betaalde tarief kunnen aangerekend worden vanaf de datum van de tweede herinnering tot de datum van daadwerkelijke betaling.
Artikel 6 : Niet-conforme aanbiedingen
Elk geval waarbij de platenzakken of bigbags/containers niet kunnen opgehaald worden door toedoen van de aanvrager, wordt als een niet conforme aanbieding beschouwd.
De aanvrager moet zich ingeval van een niet conforme aanbieding in orde stellen en een nieuwe aanvraag doen waarvoor het tarief opnieuw verschuldigd is. Het tarief van de oorspronkelijke aanvraag blijft integraal verschuldigd.
Artikel 7 : Inwerkingtreding en duur
Dit reglement treedt in werking op 1 januari 2023 en loopt zolang de subsidie-enveloppe het toelaat.
Dit raadsbesluit zal worden bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet Lokaal Bestuur.