Terug
Gepubliceerd op 19/11/2021

Besluit  Besluit burgemeester

wo 17/11/2021 - 11:00

Besluit van de burgemeester houdende de verplichting tot digitaal vergaderen van bestuursorganen en stedelijke diensten in Bree

Aanwezig: Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
Stefan Goclon, Algemeen directeur
Afwezig: Sven Meermans, Algemeen directeur waarnemend
Mario Knippenberg, Burgemeester waarnemend
Regelgeving

De Burgemeester:

 

Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

 

Gelet op de Nieuwe Gemeentewet en inzonderheid op de artikelen 134 §1 en 135 §2  van die wet op basis waarvan de burgemeester in onvoorziene omstandigheden, maatregelen kan uitvaardigen;

 

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

 

Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

 

Gelet op het Koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie, zoals gewijzigd;

 

Gelet op het Koninklijk besluit houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken, zoals gewijzigd

Voorwerp en motivering

Ingevolgde de stijgende Coronabesmettingen in Bree, de omliggende gemeenten en België in het algemeen besluit de burgemeester dat vanaf heden alle vergaderingen van bestuursorganen en de eigen diensten enkel maar digitaal mogen plaatsvinden.

Overwegende

Overwegende de ongunstige evolutie van de Coronacijfers in de afgelopen dagen en weken;

 

Gelet op de berichten van het Agentschap voor Zorg en Gezondheid van 24 oktober en 9 november 2021 waaruit blijkt dat wegens het verhoogd aantal besmettingen in Bree het vooralarm wordt afgekondigd conform het ‘Draaiboek lokale uitbraak Covid-19’;

 

Overwegende dat de besmettingscijfers van de afgelopen week te Bree het hoogste niveau sinds de start van de registratie bereikt hebben;

 

Overwegende de noodzaak om gepaste aanvullende maatregelen te nemen die een verdere verspreiding van het Coronavirus kunnen beperken;

 

Overwegende dat artikel 25 van vermeld Koninklijk Besluit voorziet dat de burgemeester preventieve aanvullende of bijkomende maatregelen bovenop de federale richtlijnen kan opleggen;

 

Overwegende dat in het belang van duidelijkheid en uniformiteit een algemene maatregel hierover noodzakelijk is;

 

Overwegende dat omwille van de federale maatregelen met betrekking tot Covid-19, met name social distancing en de afstandsnorm van 1,5 meter, dat fysieke bijeenkomsten in het algemeen af te raden zijn;

 

Overwegende dat het stadsbestuur van Bree reeds eerder in deze pandemie, uit voorzorgsmaatregel en ter bescherming van de gezondheid van mandatarissen en publiek tegen het besmettingsgevaar van Covid-19 en dus in functie van de volksgezondheid in het algemeen, heeft besloten om alle vergaderingen van het college van burgemeester en schepenen, van het vast bureau van het OCMW, van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn, het BCSD en het AGB digitaal te laten verlopen via e-mail en/of via het digitale e-notulensysteem;

 

Dat hierdoor het inzagerecht en het debat via digitale weg (vraag en antwoord van mandatarissen) en stemming per agendapunt mogelijk blijft;

 

Overwegende dat overeenkomstig de algemene principes van het decreet over het lokaal bestuur en van het bestuursdecreet, het nodige wordt gedaan om onder meer de openbaarheid van bestuur te garanderen;

 

Dat op de webstek van de stad Bree maximaal wordt ingezet om onze bevolking de mogelijkheid te bieden om inzage te nemen in allerlei bestuursdocumenten en beslissingen, tevens om de vergaderingen van de gemeenteraad via live-streaming van thuis uit te kunnen volgen;

 

Besluit

Art. 1: Ten gevolge van de federale en Vlaamse richtlijnen die gelden om de gevolgen en verspreiding van Covid-19 te beperken en om besmettingsgevaar voor de inwoners en onze eigen medewerkers maximaal te beperken worden vergaderingen van bestuursorganen en alle stedelijke diensten tot nader order niet fysiek maar wel digitaal georganiseerd.

De rechten van de raadsleden wat onder meer tijdige inzage van documenten betreft, stemming en verantwoording van stemgedrag en mogelijkheid tot debat (vraag en antwoord) bij agendapunten zullen via digitale weg worden nageleefd;

 

Art. 2: Dit besluit treedt in werking vanaf heden en geldt zo lang fysieke bijeenkomsten van bestuursorganen afgeraden blijven door de federale regering en/of door de Vlaamse regering;

 

Art. 3: Een afschrift van dit besluit wordt onverwijld per e-mail bezorgd aan de voorzitters van de raden van bestuursorganen;

 

Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.