Terug
Gepubliceerd op 12/03/2024

Notulen  Gemeenteraad

ma 05/02/2024 - 19:30 Kim Clijsterszaal
Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
Stefan Goclon, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 05/02/2024 om 19:30.

  • Openbaar

    • NOTULEN EN ZITTINGSVERSLAGEN

      • Notulen gemeenteraad van 8 januari 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Overwegende

        Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;

         

        Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;

         

        Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
        Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
        Onthouders: Rik Hertogs
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 8 januari 2024, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.

         

        Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • Zittingsverslag gemeenteraad van 8 januari 2024 - Goedkeuring

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        Het zittingsverslag  opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Overwegende

        Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;

         

        Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;

         

        Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
        Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
        Onthouders: Rik Hertogs
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 8 januari 2024, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.

         

        Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

    • AGENDA

      • Herinnering: deontologische code mandatarissen - Ter kennisgeving

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        De deontologische code mandatarissen wordt jaarlijks ter herinnering aan de gemeenteraad voorgelegd.

        Regelgeving

        De gemeenteraad;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

         

        Gelet op het feit dat de gemeenteraad op 04 februari 2013 een deontologische code voor de gemeenteraad aannam, deze code is ook van toepassing voor leden van het college van burgemeester en schepenen;

        Overwegende

        Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur niet verplicht om de deontologische codes (art. 39, 55, 74) te hernemen wat gemeenteraad, schepencollege, OCMW-raad betreft, deze van kracht zijnde deontologische codes worden jaarlijks in herinnering gebracht. De code van de gemeenteraad is vanzelf ook van toepassing voor het college van burgemeester en schepenen.

         

        Overwegende dat het bijzonder comité van de sociale dienst bij apart besluit van 21 januari 2019 een deontologische code heeft aangenomen, dezelfde code werd ook goedgekeurd door het vast bureau op 27 februari 2019.

         

        Overwegende dat Audit Vlaanderen er ons op heeft gewezen dat de deontologische codes regelmatig ter herinnering moeten worden gebracht aan mandatarissen en aan personeel;

         

        Overwegende dat de personeelsdienst doet via een maandelijkse ‘deontologische tip’ voor personeel;

         

        Overwegende dat de deontologische code vanaf nu jaarlijks aan de gemeenteraadsleden ter herinnering wordt gebracht;

        Verplichte bijlage

         

        Besluit

        Art. 1: De deontologische code d.d. 04 februari 2013 voor leden van de gemeenteraad en van het college van burgemeester en schepenen wordt hierbij aan de gemeenteraad ter herinnering gebracht.

         

        Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • Herinnering: Afsprakennota tussen managementteam, algemeen directeur en Gemeenteraad, OCMW-raad, College (en burgemeester), Vast Bureau (en voorzitter), Bijzonder Comité voor Sociale Dienst (en voorzitter) - Ter kennisgeving

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        De afsprakennota tussen enerzijds het managementteam en de algemeen directeur en anderzijds de gemeenteraad, de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen (en burgemeester), het vast bureau (en voorzitter) en het bijzonder comité voor de sociale dienst (en voorzitter) wordt jaarlijks aan de gemeenteraad ter herinnering gebracht.

        Regelgeving

        De gemeenteraad;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Voorwerp en motivering

        Overwegende dat het decreet over het lokaal bestuur niet verplicht is om de afsprakennota tussen enerzijds het managementteam en de algemeen directeur en anderzijds de gemeenteraad, de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen (en burgemeester), het vast bureau (en voorzitter) en het bijzonder comité (en voorzitter) voor de sociale dienst te hernemen,

        Verplichte bijlage

        Besluit

        Art. 1: De afsprakennota tussen enerzijds het managementteam en de algemeen directeur en anderzijds de gemeenteraad, de OCMW-raad, het college van burgemeester en schepenen (en burgemeester), het vast bureau (en voorzitter) en het bijzonder comité voor de sociale dienst (en voorzitter) d.d. 1/04/2019, wordt hierbij aan de gemeenteraad ter herinnering gebracht.


        Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • Jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur inzake de klachten binnengekomen bij de stad in 2023 - Ter kennisgeving

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        De raad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur inzake de klachten binnengekomen bij de stad in 2023.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Overwegende

        Gelet op artikel 14 van het klachtenreglement goedgekeurd in de gemeenteraad en de OCMW-raad van 11 maart 2019:

         

        Minstens één keer per jaar bezorgt de klachtencoördinator een overzicht van de klachten en van de behandeling ervan aan de algemeen directeur, die dit ter kennisgeving brengt aan het managementteam en aan de gemeenteraad.

         

        Gelet op de kennisname in het managementteam van 22 januari 2024;

        Verplichte bijlage

        Besluit

        Art. 1: De raad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur inzake de klachten binnengekomen bij de stad met betrekking tot het jaar 2023.

         

        Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • GDPR -Protocollen - Protocol toegang Vlaams Handhavingsplatform i.h.k.v. kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023 en het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM)van 06 oktober 2023 – Goedkeuring

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        Goedkeuring instap in het digitaal Vlaams Handhavingsplatform en de Magda documentendienst.

        Ondertekening protocol uitwisseling persoonsgegevens i.h.k.v. gevoerde handhavingstrajecten RO en milieu.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Voorwerp en motivering

        Beknopte samenvatting

        Goedkeuring instap in het digitaal Vlaams Handhavingsplatform en de Magda documentendienst.

        Ondertekening protocol uitwisseling persoonsgegevens i.h.k.v. gevoerde handhavingstrajecten RO en milieu

        Aanleiding en context

        Op 22 november 2023 kregen alle lokale besturen een melding vanuit het kabinet van minister van omgeving Zuhal Demir, waarin de opstart werd gemeld van het Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dat platform heeft als doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, in real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties zoals bijvoorbeeld het parket, de Hoge Raad voor de Handhavingsuitvoering en de griffies van burgerlijke en strafrechtelijke rechtbanken.

        Dit gebeurt gefaseerd en brengt ook voor de lokale besturen een aantal verplichtingen met zich mee. De ondertekening van een samenwerkingsprotocol "toegang VHP en elektronische mededeling van persoonsgegevens" is er één van. 

        Er wordt gestart met de digitale invoer van alle proces-verbalen (PV's), verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren. 

        Stad Genk ontving dit schrijven omdat hier actief aan handhaving gedaan wordt i.h.k.v. de V.C.R.O. (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) én het DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu)Voor deze decreten wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.

        Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.   

        Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt uiteraard een aantal belangrijke voordelen met zich mee.

        Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het komende ontwerp-uitvoeringsbesluit van de Vlaamse regering voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.

        Verbalisanten RO en toezichthouders milieu zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie (kan een rechtbank of de gewestelijke entiteit zijn) een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling. Ze blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt. 

        Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de beboetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren.  Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.  

        Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.

        Gezien het ook een uitwisseling van persoonsgegevens betreft, dient de functionaris voor gegevensbescherming van de stad om advies gevraagd te worden met betrekking tot het ontwerp van samenwerkingsprotocol. Dit advies werd inmiddels gevraagd.

        Argumentatie

        Stad Genk kan op het platform digitaal op 2 manieren aansluiten:

        1. Het dossieropvolgingssysteem, in dit geval de module "Toezicht & Handhaving" (T&H) van OG.net, is technisch gekoppeld aan het VHP, zodat de informatie automatisch doorstroomt. Deze methode is geschikt bij een groot dossiervolume, van toepassing voor Genk en de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM, en vereist dat het dossieropvolgingssysteem technisch gekoppeld kan worden. Een dergelijke aansluiting kan pas tegen september 2024 gerealiseerd worden door de betrokken softwareleverancier en dus niet vóór de go-live datum van 25 maart 2024;
        2. Bij de tweede manier is er geen IT traject, maar voeren de verbalisanten RO en toezichthouders milieu hun dossiers rechtstreeks in in het VHP, via een ‘user interface’. Deze methode is geschikt voor de overgangsperiode vanaf 25 maart 2024 tot september 2024 (start koppeling met het VHP in T&H).

        Het Vlaams gewest gaat ervan uit dat alle lokale besturen in eerste instantie zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. Daarom wordt een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten RO en toezichthouders milieu, gebaseerd op een aansluiting via user interface, voorzien. 

        Een latere technische koppeling met het dossieropvolgingssysteem T&H blijft natuurlijk het eerste opzet. 

        Onboardingstraject voor de verbalisanten RO en toezichthouders milieu om rechtstreeks dossiers in het VHP in te voeren

        Iedere verbalisant RO en toezichthouder milieu, die PV’s of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet, zal hiervoor twee opleidingssessies volgen vóór 25 maart 2024. 

        Eerst is er een infosessie van ongeveer anderhalf uur via Microsoft Teams, waarin wordt toegelicht wat het platform inhoudt en betekent voor hen. Vervolgens is er een trainingssessie van ongeveer tweeënhalf uur via Microsoft Teams, waarin het toepassen van het platform zal aangeleerd worden om te weten hoe PV’s en verslagen van vaststelling kunnen ingevoerd worden.

        Alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM (dus ook Genk) zijn intussen ook tijdig ingeschreven voor deze opleidingssessies.

        Als stad of gemeente (ook als lid van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM) moet het volgende dus ondernomen worden om te kunnen aansluiten:

        1. het volgen van de onboardingssessies door alle verbalisanten RO en toezichthouders milieu van de Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving Ruimte MidLIM. Hier is inmiddels dus reeds gevolg aan gegeven, men is ingeschreven;  
        2. ondertekenen van een protocol ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de stad/gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP. Het protocol is toegevoegd als bijlage. De nodige velden kunnen aangevuld worden en vervolgens digitaal ondertekend worden door de burgemeester én de algemeen directeur, via Adobe Acrobat, tegen uiterlijk 15 februari 2024. De heer Van den Broeck, Administrateur-Generaal, tekent vervolgens voor het Agentschap Justitie en Handhaving. Het finale protocol wordt teruggezonden via e-mail vóór de go-live datum op 25 maart 2024; 
        3. Er dient na deze goedkeuring en ondertekening van het protocol ook een onboardingsproces doorlopen te worden bij de Magda Documentendienst.
          Dit zal tijdig kenbaar gemaakt worden door het gewest en kan daarna uitgevoerd worden. 

        Iedere aansluiter heeft tenslotte ook een rijksregister- en kruispuntbankmachtiging nodig. De Vereniging Vlaamse Steden en Gemeenten bevestigde dat de steden en gemeenten reeds beschikken over ruime, voldoende machtigingen voor alle toepassingen. Hier moet dus niets voor gedaan worden.

        Inmiddels gaf de functionaris voor gegevensbescherming van de stad op dd. 17/01/2024 een (voorwaardelijk) gunstig advies .

        Juridische grond

        Besluit van de Vlaamse regering van 06 oktober 2023 over de digitalisering van de handhaving van diverse Vlaamse regelgevingen, inzonderheid artikels 1,1°en 3°; 2 en 4; 

        Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, titel VI (handhaving), inzonderheid artikels 6.2.1. en 6.2.2.; 6.2.4. en 6.2.5.;

        Decreet Algemene Bepalingen Milieubeleid van 05 april 1995, inzonderheid artikel 16.1.1.;

        Kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023, inzonderheid artikel 38§1;

        Artikel 41, 1° (delegeren bevoegdheden gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen) van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

        Artikel 8, §1, van het decreet van 18 juli 2008 betreffende het elektronische bestuurlijke gegevensverkeer.

        Regelgeving/bevoegdheid

        De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Het college is bevoegd op basis van artikel 56 en 57 van het decreet over het lokaal bestuur, de bevoegdheden van het dagelijks bestuur zoals vastgelegd in het huishoudelijk reglement.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
        Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
        Onthouders: Rik Hertogs
        Resultaat: Met 21 stemmen voor, 1 onthouding
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad keurt het protocol, ter omkadering van de elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het agentschap Justitie en Handhaving en de stad/gemeente i.h.k.v. de toegang tot het VHP en gezien de gunstige toetsing en advisering i.h.k.v. de G.D.P.R regelgeving, goed. Dit wordt uitgevoerd ten gevolge en i.h.k.v. het kaderdecreet Vlaamse handhaving van 14 juli 2023 en  het besluit van de Vlaamse Regering over de digitalisering van  de handhaving van diverse Vlaamse regelgeving (in dit geval Vlaamse Codex RO en DABM) van 06 oktober 2023.

        Dit protocol wordt ondertekend in naam van de organisatie door de burgemeester en de algemene directeur.

         

        Art. 2: De gemeenteraad neemt kennis van het volgen van de opleidingssessies voor het gebruik en toepassen van het VHP door de verbalisanten RO en de toezichthouders milieu vóór de startdatum van 25 maart 2024.

         

        Art. 3: De gemeenteraad keurt eveneens de instap en het doorlopen van een onboardingsproces bij de Magda Documentendienst goed.

         

        Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • Borgstelling financiering nieuwbouw Gerkenberg VZW - Principieel akkoord

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        De gemeenteraad gaat principieel akkoord tot borgstelling van het aan te gaan krediet ten bedrage van 13.000.000 euro in functie van het nieuwbouwproject van vzw Welzijnscampus Gerkenberg.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

        Voorwerp en motivering

        Gelet op de plannen van vzw Welzijnscampus Gerkenberg om op de site die door de stad in erfpacht werd gegeven aan de vzw Welzijnscampus, een initiatief te nemen met betrekking tot een uitbreiding van het aanbod van kamers (40 nieuwe woongelegenheden) in het woonzorgcentrum;

         

        Gelet op de vraag van vzw Welzijnscampus Gerkenberg voor de toestemming van de stad voor de realisatie van dit project op het aan de vzw in erfpacht verleende terrein;

         

        Gelet op de vraag van kredietinstellingen om in functie van de financiering van dit nieuwbouwproject met een geraamde kostprijs van 13.000.000 euro, een borgstelling door de Stad voor te leggen;

         

        Gelet op de aanvraag voor deze waarborg, bijgevoegd aan dit agendapunt;

         

        Gelet op de tevens bijgevoegde gedetailleerde toelichtende nota, waarin vzw Welzijnscampus Gerkenberg toelichting geeft op de veel gestelde vraag rond mogelijke opportuniteiten van het ter ziele gegane Triamant;

         

        Gelet op het feit dat het in deze fase een vraag naar een principieel akkoord tot borgstelling betreft, in functie van de prijsbevraging bij de kredietinstellingen;

         

        Gelet op het feit dat in een latere fase ter gunning van het krediet een officieel akkoord tot borgstelling bekrachtigd dient te worden door de gemeenteraad; 

        Overwegende

        Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 8 januari 2024 een omgevingsvergunning verleende tot het bouwen van 40 bewonerskamers en een nieuwe aanleg van de parking, op locatie Meeuwerkiezel 90A, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie B nr. 577F, aangevraagd door vzw Welzijnscampus Gerkenberg;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
        Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
        Onthouders: Rik Hertogs, Dries Tyskens
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1: De gemeenteraad gaat principieel akkoord tot borgstelling van het aan te gaan krediet ten bedrage van 13.000.000 euro in functie van het nieuwbouwproject van vzw Welzijnscampus Gerkenberg;

         

        Art. 2: Conform artikel 7 van de erfpachtovereenkomst dd. 27.04.2006 verleent de gemeenteraad tevens de toestemming voor de realisatie van dit project op het aan de vzw in erfpacht verleende terrein.

         

        Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • Investeringstoelage De Achtknoop - vervangen buitendeuren - Goedkeuring

        Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
        Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
        Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
        Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
        Stefan Goclon, Algemeen directeur
        Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

        Het bedrag van € 6 650,00 voorzien in het goedgekeurde budget 2024 wordt als investeringstoelage toegekend aan De Achtknoop voor het vervangen van buitendeuren aan de lokalen van Scouts en Gidsen Bree.

        Regelgeving

        De gemeenteraad:

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

         

        Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

         

        Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

         

        Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

         

        Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018.

        Overwegende

        Overwegende dat het bestuur van de achtknoop een aanvraag ingediend heeft voor een tegemoetkoming voor het vervangen van buitendeuren in de lokalen van Scouts en Gidsen Bree.

         

        Overwegende dat er drie offertes werden opgevraagd bij lokale ondernemingen voor het vervangen van deze 3 buitendeuren.

         

        Overwegende dat in het goedgekeurde budget van 2024 onder MJP001641 een bedrag van € 6 650,00 voorzien is als tegemoetkoming voor De Achtknoop.

         

        Overwegende dat er wordt overgegaan tot de betaling van bovenstaande investeringstoelage en dat het resterend bedrag van de gekozen offerte door de vereniging zelf betaald zal worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
        Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1: Het bedrag van € 6 650,00 voorzien in het goedgekeurde budget 2024 onder MJP001641 wordt als investeringstoelage toegekend aan De Achtknoop.

        * De Achtknoop - BE78 7350 2079 6986 - € 6 650,00

         

        Art. 2: De begunstigde vereniging is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de tussenkomst aan te wenden voor het vernieuwen van de buitendeuren van de scouts-lokalen. De vereniging moet het gebruik van de tussenkomst rechtvaardigen met de nodige verantwoordingsstukken.

         

        Art. 3: De betaling zal gebeuren met het krediet dat voorzien werd op budgetcode 2024/6640000/MJP001641 van het goedgekeurde meerjarenplan 2024. 

         

        Art. 4: Afschrift van dit besluit bij het betalingsbevel te voegen.

         

        Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • OVERHEIDSOPDRACHTEN

        • Tongerlo centrum fase 2 riolering en wegenis werken - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Tongerlo centrum fase 2 riolering en wegenis werken”. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt  2.955.405,92 excl. btw of € 3.162.495,90 incl. btw (€ 207.089,98 btw medecontractant)

          Regelgeving

          De gemeenteraad:

           

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;

           

          Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;

           

          Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;

           

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;

           

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

          Overwegende

          Overwegende dat in het kader van de opdracht “Tongerlo centrum fase 2 riolering en wegenis werken” een bestek met nr. 2020/084/TD/NG werd opgesteld door Sweco Belgium bv;

           

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 2.955.405,92 excl. btw of € 3.162.495,90 incl. btw (€ 207.089,98 btw medecontractant);

           

          Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;

           

          Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door V.M.M. Vlaamse Milieumaatschappij, A. Van de Maelestraat 96 te 9320 Erembodegem, en dat dit deel wordt geraamd op € 1.064.508,38;

           

          Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Fluvius riolering, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, en dat dit deel wordt geraamd op € 865.012,07;

           

          Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt geprefinancierd door Fluvius, Tricherheideweg 8 te 3500 Hasselt, en dat dit deel wordt geraamd op € 39.565,48;

           

          Overwegende dat het saldo van de kostprijs betaald wordt door Stad Bree, en dat dit deel € 1.193.409,97 bedraagt;

          Financiële impact

           

          Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000032/MJP000544);

           

          Publieke stemming
          Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
          Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2020/084/TD/NG en de raming voor de opdracht “Tongerlo centrum fase 2 riolering en wegenis werken”, opgesteld door Sweco Belgium bv. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt  2.955.405,92 excl. btw of € 3.162.495,90 incl. btw (€ 207.089,98 btw medecontractant).

           

          Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

           

          Art. 3: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler V.M.M. Vlaamse Milieumaatschappij, A. Van de Maelestraat 96 te 9320 Erembodegem.

           

          Art. 4: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Fluvius riolering, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt.

           

          Art. 5: Een bijdrage zal aangevraagd worden bij de derde betaler Prefinanciering dr Fluvius, Tricherheideweg 8 te 3500 Hasselt.

           

          Art. 6: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

           

          Art. 7: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000032/MJP000544).

           

          Art. 8De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

        • Vernieuwing netwerkinfrastructuur, afname via raamovereenkomst Kampenhout - Goedkeuring gunning

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          De opdracht "Vernieuwing netwerkinfrastructuur" wordt gegund aan Group K, Pastorijstraat 30 te 3530 Houthalen-Helchteren, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van de inschrijver voor een totale waarde van 86.598,80€ excl. btw of 104.784,55€ incl. btw, via de raamovereenkomst van gemeente Kampenhout.

          Regelgeving

          De gemeenteraad:

           

          Gelet op artikel 56 §3 4° en 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;

           

          Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 38 §1 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales), artikel 57 en artikel 43 (raamovereenkomsten);

           

          Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;

           

          Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

           

          Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

          Voorwerp en motivering

          Onze bestaande netwerkinfrastructuur (switchen en wifi access points) is aan vervanging toe. De apparatuur is al geruime tijd niet meer in garantie en er worden ook geen beveiligingsupdates meer uitgebracht voor de toestellen.

           

          Het voorbije jaar heeft de ICT dienst meerdere gesprekken met verschillende leveranciers en fabrikanten gevoerd om de verschillende merken met elkaar te vergelijken op basis van volgende criteria:

          • Technische verschillen
          • Nodige functionaliteiten
          • Kostprijs
          • Bestaande kennis of nood aan opleiding/consultancy

           

          We hebben ook contact gehad met collega-gemeenten om te horen wat zij gebruiken en wat hun ervaringen zijn.

           

          Op basis van dit onderzoek stelt de ICT dienst voor om te kiezen voor switchen en access points van Fortinet. Deze toestellen zijn prijs/kwaliteit zeer goed en het beheersysteem integreert naadloos in het 'Fortinet Security ecosysteem' dat we nu al voor onze firewalls gebruiken. Op die manier kunnen we ons netwerk volledig beheren via 1 gebruiksvriendelijk beheerportaal waarmee we al vertrouwd zijn.

           

          De nodige hardware en licenties kunnen aangekocht worden bij de firma Group K, via perceel 2 van de raamovereenkomst die de gemeente Kampenhout heeft opgesteld voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software.

           

          De ICT-dienst stelt voor om, rekening houdend met het voorgaande, deze opdracht te gunnen aan Group K, Pastorijstraat 30 te 3530 Houthalen-Helchteren tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van deze inschrijver.

          Overwegende

          Overwegende de nood aan performante, veilige en betrouwbare netwerkinfrastructuur;

           

          Overwegende dat het vereiste visum is aangevraagd en is toegekend door de financieel directeur op 24/01/2024;

          Financiële impact

          Gelet op de offerte vanwege de firma Group K, Pastorijstraat 30 te 3530 Houthalen-Helchteren via de raamovereenkomst van gemeente Kampenhout "Raamovereenkomst voor de verwerving van diensten inzake cloud, cybersecurity, infrastructuur, netwerken, procesautomatisering en aankoop van bijbehorende hardware/software",  houdende de prijs voor de aankoop van de nodige hardware inclusief 5 jaar support&warranty.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
          Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1: De opdracht "Vernieuwing netwerkinfrastructuur" wordt gegund aan Group K, Pastorijstraat 30 te 3530 Houthalen-Helchteren, tegen de eenheidsprijzen vermeld in de offerte van de inschrijver voor een totale waarde van 86.598,80€ excl. btw of 104.784,55€ incl. btw, via de raamovereenkomst van gemeente Kampenhout.

           

          Art. 2: De betaling van 86.598,80€ excl. btw (104.784,55€ incl. btw), zal gebeuren met het krediet ingeschreven in het  investeringsbudget MJP000490 2024/2410000/DOM 1/0119/01.

           

          Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

      • REGLEMENTEN, BELASTINGEN EN RETRIBUTIES - GOEDKEURING

        • Belasting op het afleveren van administratieve stukken (aanpassing sommige tarieven) - Goedkeuring

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          De prijsherzieningen van de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Instellingen en bevolking hebben als gevolg dat de tarieven voor het afleveren van identiteitskaarten dienen worden aangepast. Het betreft onder meer het afleveren van identiteitskaarten, paspoorten, rijbewijzen, voornaamsveranderingen, bouwvergunningen, verkavelingsvergunningen, stedenbouwkundige inlichtingen, aanmaak kopieën e.d.m.

          Regelgeving

          De gemeenteraad:

           

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 november 2006 betreffende de inwerkingtreding van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006;

           

          Gelet op de nog geldende bepalingen van de nieuwe gemeentewet;

           

          Gelet op de wet van 29 juli 1991, en latere wijzigingen, betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

           

          Gelet op het decreet van 15 juli 2005 betreffende de regeling van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten en de autonome gemeentebedrijven;

           

          Gelet op de wet van 12 november 1997 en het decreet van 18 mei 1999, en latere wijzigingen, betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

           

          Gelet op de financiële toestand van de gemeente;

           

          Gelet op de Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit

           

          Gelet op de geldende begrotingsonderrichtingen ter zake;

           

          Overwegende dat het afleveren van allerlei administratieve stukken voor de gemeente zware lasten meebrengt en dat het aangewezen is hiervoor een gematigde belasting in te vorderen;

           

          Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 november 2006 betreffende de inwerkingtreding van sommige bepalingen van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006;

           

          Gelet op de wet van 29 juli 1991, en latere wijzigingen, betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

           

          Gelet op het gemeentedecreet van 15 juli 2005 betreffende de regeling van het algemeen bestuurlijk toezicht op de gemeenten en de autonome gemeentebedrijven;

           

          Gelet op de wet van 12 november 1997 en het decreet van 18 mei 1999, en latere wijzigingen, betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

           

          Gelet op het decreet van 28 april 1993, zoals gewijzigd;

           

          Gelet op het decreet van 30 mei 2008, betreffende de vestiging en invordering  en de geschillenbeslechting van provincie- en gemeentebelastingen

           

          Gelet op de wet van 23 maart 1999 betreffende de rechterlijke inrichting in fiscale zaken;

           

          Gelet op het Koninklijk Besluit van 12 april 1999 tot bepaling van de procedure voor de gouverneur of voor het college van burgemeester en schepenen inzake bezwaarschriften tegen een provincie- of gemeentebelasting;

           

          Gelet op de invoering van de elektronische identiteitskaart;

           

          Gelet op het Koninklijk Besluit van 31 oktober 2006 betreffende het elektronisch identiteitsdocument voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar;

           

          Gelet op het Ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het Ministerieel Besluit van 5 juli 2022 tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten voor Belgen, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, de elektronische kaarten en de elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, en de biometrische kaarten en biometrische verblijfstitels, afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen.

           

          Gelet op het KB van 13 juni 2010 tot wijziging van het KB van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs;

           

          Gelet op de omzendbrief van de Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer d.d. 20 oktober 2010 met kenmerk OBG-ID1/PC/10/1378 betreffende de invoer van het rijbewijs in bankkaartmodel;

           

          Gelet op de omzendbrief van de FOD Binnenlandse Zaken d.d. 05/11/2019 betreffende de vergoeding ten laste van de gemeenten voor het uitreiken van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen, waarbij de bijlage is gewijzigd bij ministerieel besluit van 28 oktober 2019.

           

          Gelet op de omzendbrief van de FOD Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken, Rijksregister van 6 november 2023 betreffende rijksregister - eID: het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en- documenten vanaf 1 januari 2024;

           

          Gelet op het Koninklijk Besluit van 27 oktober 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 8 oktober 1981 betreffende de toegang tot het grondgebied, het verblijf, de vestiging en de verwijdering van vreemdelingen en het koninklijk besluit van 10 december 1996 betreffende de verschillende identiteitsdocumenten voor kinderen onder de twaalf jaar, voor wat betreft de verblijfsdocumenten en verblijfstitels afgegeven aan vreemdelingen onder de twaalf jaar;

           

          Gelet op de nota van de Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Vreemdelingenzaken, Dienst Migratiewetboek van 6 november 2023 betreffende de modernisering van de verblijfsdocumenten en verblijfstitels afgegeven aan vreemdelingen onder de twaalf jaar;

           

          Gelet op de nota van de Federale overheidsdienst Binnenlandse Zaken, Algemene Directie Identiteit en Burgerzaken, dienst eID van 7 december 2023 betreffende de implementatie van elektronische verblijfsdocumenten voor vreemdelingen jonger dan twaalf jaar;

          Voorwerp en motivering

          Het ministerieel besluit van 15 maart 2013, laatst gewijzigd door het ministerieel besluit van 5 juli 2022, legt de tarieven vast die vanaf 1 januari 2020 van toepassing zijn voor de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de verschillende categorieën van elektronische identiteitskaarten en -documenten die in het besluit worden opgesomd.

          Vanaf 1 januari elk jaar worden de bedragen van deze vergoedingen automatisch herzien op basis van de schommelingen van de gezondheidsindex volgens de formule:

          nieuw tarief = (basistarief x nieuwe index)/basisindex

          De basisindex is de gezondheidsindex van toepassing voor de maand december 2018 en de nieuwe index is de gezondheidsindex van toepassing in de loop van de maand september die voorafgaat aan de herziening van het bedrag van de vergoedingen.

          De verkregen resultaten worden naar de hogere tien eurocent afgerond.

          Financiële impact

          Omwille van een stijging van de kostprijs die het stadsbestuur dient te betalen aan de FOD Binnenlandse Zaken is het bestuur genoodzaakt om over te gaan tot een stijging van de prijs voor de aanvraag van de elektronische identiteitskaarten en- documenten die aan de burger aangerekend worden.

          Publieke stemming
          Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
          Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans
          Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
          Besluit

          Art. 1: De gemeenteraad keurt het reglement dat de belasting of retributie op diverse administratieve stukken vaststelt goed. De belasting of retributie is verschuldigd door de natuurlijke of rechtspersonen aan wie het stuk wordt afgeleverd. 

           

          Art. 2: Het bedrag van de administratieve bijdrage wordt vastgesteld als volgt:

          1. De uitreiking van de elektronische identiteitskaarten en -documenten:

           Wettelijk tarief bepaald door FOD Binnenlandse Zaken, vermeerderd met onderstaande retributie en afgerond volgens de bepaling in artikel 3:

           

          A. Normale procedure

          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°: €5
          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°: €2
          • Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l): €5
          • Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n): €5
          • Elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemdelingen onder de twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven: €2
          • Attest van immatriculatie (AI) model B of duplicaat ervan: €5

           

          B. Spoedprocedure met gecentraliseerde levering van de kaart en PIN/PUK bij de Algemene Directie identiteit en burgerzaken van de FOD Binnenlandse Zaken - Brussel:

          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1°: €5
          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°: €2

           

          C. Spoedprocedure met levering van de kaart en PIN/PUK in de gemeenten:

          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgen, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 1° en 2°: €5
          • Elektronische identiteitskaarten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 3°: €2
          • Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, f) tot l): €5
          • Elektronische verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemdelingen die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven, bedoeld in artikel 1, eerste lid, 4°, a) tot e), m) en n): €5
          • Elektronische verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemdelingen onder de twaalf jaar die legaal op het grondgebied van het Rijk verblijven: €2

           

           2. De uitreiking van de rijbewijzen

          Wettelijk tarief bepaald door FOD Mobiliteit en Vervoer, vermeerderd met onderstaande retributie en afgerond volgens de bepaling in artikel 3.

          • afgifte of vervanging van een voorlopig rijbewijs: €5
          • afgifte van een duplicaat van een voorlopig rijbewijs: €5
          • afgifte van een rijbewijs: €5
          • afgifte van een rijbewijs dat geldig moet zijn voor één of meerdere categorieën of subcategorieën van motorvoertuigen dan die waarvoor het oorspronkelijk rijbewijs werd afgegeven: €5
          • afgifte duplicaat rijbewijs: €5
          • afgifte internationaal rijbewijs: €4
          • hernieuwing rijbewijs: €5

           

          3. Uitreiking paspoorten

           3.1 voor Belgen:

           Wettelijk tarief bepaald door FOD Buitenlandse Zaken, vermeerderd met onderstaande retributie en afgerond volgens de bepaling in artikel 3:

           

          • voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de normale procedure voor personen ouder dan 18 jaar: €11
          • voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de spoedprocedure 'dringend' voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de spoedprocedure 'superdringend' met levering in Brussel voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Voor elk nieuw paspoort (64 pagina's) volgens de spoedprocedure 'dringend' voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Voor elk nieuw paspoort (64 pagina's) volgens de spoedprocedure 'superdringend' met levering in Brussel voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de normale procedure voor personen jonger dan 18 jaar: €11
          • voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de spoedprocedure 'dringend' voor personen jonger dan 18 jaar: €5
          • Voor elk nieuw paspoort (32 pagina's) volgens de spoedprocedure 'superdringend' met levering in Brussel voor personen jonger dan 18 jaar: €5

           

           3.2 voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen:

           

          Wettelijk tarief bepaald door FOD Buitenlandse Zaken, vermeerderd met onderstaande retributie en afgerond volgens de bepaling in artikel 3:

          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de normale procedure voor personen ouder dan 18 jaar: €9
          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de spoedprocedure 'dringend' voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de spoedprocedure 'superdringend' met levering in Brussel voor personen ouder dan 18 jaar: €5
          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de normale procedure voor personen jonger dan 18 jaar: €9
          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de spoedprocedure 'dringend' voor personen jonger dan 18 jaar: €5
          • Reisdocumenten voor vluchtelingen, staatlozen en vreemdelingen die in aanmerking komen om in België een reisdocument aan te vragen volgens de spoedprocedure 'superdringend' met levering in Brussel voor personen jonger dan 18 jaar: €5

           

          4. Voor de procedure van voornaamsverandering:

          • Dossier voornaamsverandering: €50

           

          5. Voor de bouwvergunningen:

           

          • 5,00 EUR bij het afleveren van de bouwvergunningen;
          • De verzendkosten van de aangetekende brieven bij openbaar onderzoek van de  bouwaanvraag en toepassing van het K.B. van 6 februari 1971 bij afgifte van het ontvangstbewijs van de bouwaanvraag.
          • Het bedrag wordt bepaald door de dagprijs van de aangetekende brief vermenigvuldigd met aantal, bepaald door art. 6 par. 2 van vermeld K.B.

           

          6. Voor de verkavelingsvergunningen :

           

          • 10,00 EUR bij het afleveren van de verkavelingsvergunningen
          • De verzendkosten van de aangetekende brieven bij openbaar onderzoek van de  bouwaanvraag en toepassing van het K.B. van 6 februari 1971 bij afgifte van het ontvangstbewijs van de bouwaanvraag.

          Het bedrag wordt bepaald door de dagprijs van de aangetekende brief vermenigvuldigd met aantal, bepaald door art. 6 par. 2 van vermeld K.B.

            

          7.  Particulieren en privé-instellingen die hierom verzoeken, zullen per aanvraag voor het maken van een fotokopie, navolgende rechten betalen :

           

          • fotokopie maat quarto : 0,25 EUR per fotokopie;
          • groot formaat : 0,40 EUR per fotokopie

           

           8. Notarissen die om stedenbouwkundige inlichtingen verzoeken, zullen per aanvraag een bedrag van 100,00 EUR behandelingskosten betalen.

           

          Art. 3: voor de producten 1 tem 3 uit artikel 2 van dit besluit waarvan de administratieve bijdrage bestaat uit een wettelijk bepaalde prijs en een retributie geldt de volgende afrondingsregel:

          • Totaalprijzen die eindigen op 0,1 euro, 0,2 euro, 0,3 euro of 0,4 euro worden naar de eenheid daaronder afgerond.
          • Totaalprijzen die eindigen op 0,5 euro, 0,6 euro, 0,7 euro, 0,8 euro en 0,9 euro worden afgerond naar de eenheid daarboven.

           

          Art. 4: De belasting wordt ingevorderd bij het afleveren van het document. Het bewijs van betaling wordt vastgesteld door het aanbrengen van het stuk van een zegel of kassabon waarop het geïnd bedrag vermeld staat.

           

          Art. 5: Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de belasting toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Zij zijn eveneens verschuldigd en vooruit betaalbaar wanneer artikel 5 van toepassing is.

           

          Art. 6: Worden van de belasting vrijgesteld :

          a.     de stukken die in uitvoering van een wet of van gelijk welk reglement van de administratieve overheid door het gemeentebestuur kosteloos moeten worden afgeleverd;

           

          b.     de stukken die afgeleverd worden aan behoeftige personen; de behoeftigheid wordt door ieder overtuigend bewijsstuk gestaafd;

           

          c.     de machtigingen aangaande godsdienstige of politieke manifestaties;

           

          d.     de machtigingen aangaande activiteiten die als dusdanig reeds het voorwerp uitmaken van een belasting of retributie ten voordele van de gemeente;

           

          e.     de stukken die afgeleverd worden aan de gerechtelijke of administratieve overheden, alsook aan instellingen van openbaar nut;

           

          f.      de mededeling van inlichtingen door de politie aan verzekeringsmaatschappijen omtrent het gevolg dat gegeven werd in verband met verkeersongevallen op de openbare weg;

           

          g.     de getuigschriften van een goed zedelijk gedrag afgegeven door de gemeentebesturen om gevoegd te worden bij een aanvraag van een door de regering ingestelde eervolle onderscheiding;

           

          h.     geldigverklaring van aanvraagformulieren voor vermindering op biljetten van de NMBS, de NMVB en de openbare autobusdiensten;

           

          i.      afgifte van nationaliteitsbewijzen aan de kandidaten bij gemeenteraadsverkiezingen;

           

          j.      de al dan niet uitkeringsgerechtigde werklozen, pas afgestudeerden, laatstejaarsstudenten, leerlingen van het laatste jaar secundair onderwijs en werkzoekende personen van wie het enig inkomen het bestaansminimum is, die bescheiden nodig hebben wanneer ze voor een betrekking solliciteren. Wel is het zo dat de belanghebbenden zelf het bewijs dienen te leveren dat ze voor de vrijstelling in aanmerking komen en dat de bescheiden waarvoor ze de belastingvrijstelling vragen, bij het solliciteren nodig zijn.

             

          Art. 7: De belasting is niet toepasselijk op de afgifte van stukken, welke krachtens een wet, een koninklijk besluit of een overheidsverordening reeds aan de betaling van een recht ten behoeve van de gemeente onderworpen is. Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afgeven van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen krachtens art. 13 van de wet van 04.07.1956 en de K.B. van 20.12.1972 en 12.11.1976.

           

          Art. 8: Wanneer de contante inning niet kan worden uitgevoerd, wordt de belasting ingekohierd en is ze onmiddellijk eisbaar.

           De kohieren worden vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het College van Burgemeester en Schepenen ten laatste op 30 juni van het jaar dat volgt op het dienstjaar.

           Het kohier wordt tegen ontvangstbewijs overgezonden aan de met de invordering belaste ontvanger die onverwijld instaat voor de verzending van de aanslagbiljetten. Deze verzending gebeurt zonder kosten voor de belastingplichtigen.

             

          Art. 9: Het aanslagbiljet bevat de verzendingsdatum en de gegevens vermeld in het kohier. Als bijlage wordt een beknopte samenvatting toegevoegd van het onderhavig reglement.

          De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet. Wanneer de belasting niet betaald is binnen de gestelde termijn, worden de regels toegepast betreffende de nalatigheidsintresten inzake de rijksbelastingen op de inkomsten.

           

          Art. 10: De belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger kan tegen zijn aanslag een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen binnen zes maanden  vanaf de verzending van het aanslagbiljet of van de kennisgeving van de aanslag of vanaf de datum van de inning van de belasting indien dit op een andere wijze dan per kohier gebeurde.

          Het bezwaarschrift  moet, op straffe van nietigheid, schriftelijk bij het college van burgemeester en schepenen worden ingediend.  Het bezwaarschrift mag eveneens, tegen ontvangstbewijs, overhandigd worden aan het college van burgemeester en schepenen of aan het orgaan dat zij speciaal daarvoor aanwijst.

          Het wordt gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of zijn vertegenwoordiger en vermeldt de naam, de hoedanigheid, het adres of de zetel van de belastingplichtige alsmede het voorwerp van het bezwaarschrift en een opgave van de feiten en middelen.

          Het college van burgemeester en schepenen of het orgaan dat zij speciaal daarvoor aanwijst, bericht schriftelijk ontvangst binnen acht dagen na verzending of indiening van het bezwaarschrift.

          De belastingplichtigen  kunnen de verbetering aanvragen van materiële missingen, zoals dubbele aanslag, rekenfouten enz. zolang de gemeenterekening van het dienstjaar waarop de belasting betrekking heeft, niet goedgekeurd werd.

           

          Art. 11: Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

           

      • AGENDAPUNT VAN FRACTIE VERNIEUWING

        • Flitspaal Opitterpoort - boetes

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Langs de Opitterpoort werd er in het voorjaar 2023 een flitspaal geïnstalleerd.

          Vraag :

          * Hoeveel boetes werden er sindsdien uitgeschreven?

          * Hoeveel % van de overtreders reden trager dan 60km per uur?

          * Wat is de totale opbrengst van deze boetes?

    • AANVULLENDE AGENDA

      • VERJONGING BREE

        • Stand van zaken ‘jeugdhuis’

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Graag vernemen we een stand van zaken met betrekking tot het ‘jeugdhuis’ op de Boneput. Welke visie heeft het stadsbestuur hierrond ontwikkeld.

        • Bescherming belangen van de Breeënaren getroffen door datalek Limburg.net - Ter stemming

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Bree is één van de Limburgse gemeenten die getroffen is door het grootschalige datalek bij Limburg.net waarover de voorbije weken veel te doen was in de media. Hoeveel Breeënaren zijn het slachtoffer hiervan geworden? Een aantal Limburgse gemeenten heeft een klacht ingediend en/of Limburg.net in gebreke gesteld. Overweegt stad Bree ook om, ter bescherming van de belangen van de getroffen Breeënaren, juridische stappen te ondernemen?
          Om een datalek bij stad Bree te vermijden, welke maatregelen neemt de stad om de eigen data te beschermen?

           

          Voorstel van beslissing
          De gemeenteraad beslist dat stad Bree juridische stappen naar aanleiding van het datalek bij Limburg.net onderneemt om de belangen van de getroffen Breeënaren te beschermen wanneer stad Bree dit nog niet heeft gedaan.

           

          Dit agendapunt wordt verworpen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
          Voorstanders: Lien Ceyssens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen
          Tegenstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Mia Weltjens, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers
          Onthouders: Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mark Breemans
          Resultaat: Met 7 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 3 onthoudingen
        • Nieuw containerpark in Bree - Ter stemming

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Het containerpak aan de Peerderbaan is inmiddels, door de nalatigheid van het stadsbestuur, meer dan anderhalf jaar gesloten. Onze fractie kondigde echter al in 2021 aan dat de vergunning zou vervallen en toen het stadsbestuur al op om actie te ondernemen. Het stadsbestuur nam toen onverhoeds de beslissing om met Bocholt in zee te gaan en een gezamenlijk containerpark te bouwen.
          De realisatie van het gezamenlijk containerpark in Bocholt loopt verdere vertraging op, nu de gemeente Bocholt heeft aangekondigd om eerst een nieuw RUP op te stellen alvorens een nieuw containerpark kan worden gebouwd. De Breese bevolking kan daar echter niet op blijven wachten. Om die reden stelt Verjonging voor dat op het grondgebied van Bree een nieuw containerpark wordt gebouwd om deze essentiële dienstverlening aan de Breese inwoners te kunnen aanbieden. De gemeente Bocholt kan worden uitgenodigd om mee in dit project te stappen. We roepen het stadsbestuur alleszins op constructief met de gemeente Bocholt in gesprek te treden. We beseffen dat een nieuw containerpark er niet van vandaag op morgen staat. In afwachting van het nieuwe containerpark stellen we dan ook voor dat elke week in een andere deelkern een pop up-containerpark wordt georganiseerd zodat de inwoners tenminste hun afval kortbij huis kunnen wegbrengen.

          Voorstel tot beslissing
          De gemeenteraad beslist dat op het grondgebied van Bree een nieuw containerpark wordt gebouwd.
          In afwachting van het nieuwe containerpark, richt stad Bree elke week in een andere deelkern een pop up-containerpark te organiseren.

           

          Dit agendapunt wordt verworpen

          Publieke stemming
          Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Stefan Goclon
          Voorstanders: Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen
          Tegenstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Mathieu Kenis, Elly Langens, Mia Weltjens, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers
          Onthouders: Mark Breemans
          Resultaat: Met 9 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 1 onthouding
        • Overleg met middenstanders over plannen kleine ring

          Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter
          Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
          Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
          Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Lode Tijskens, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Mark Breemans, Gemeenteraadsleden
          Stefan Goclon, Algemeen directeur
          Verontschuldigd: Martijn Geerits, Stefan Daniels, Elke Luyckx, Gemeenteraadsleden

          Tijdens de gemeenteraad van 8 januari 2024 riep Verjonging het stadsbestuur op om met de middenstand rond tafel te zitten over de plannen voor de herinrichting van de kleine ring. Is dit inmiddels gebeurd? Wat is er in bevestigend geval tijdens dit overleg gezegd en wat is de uitkomst van het overleg?

          We herhalen nog kort ons standpunt:

          • Meer ontharding in het stadscentrum zelf (is één betonvlakte);
          • Behoud van meer bovengrondse parkeerplaatsen op de kleine ring;
          • Behoud van meer bestaande hoogstammige bomen.

De voorzitter sluit de zitting op 05/02/2024 om 21:15.

Namens Gemeenteraad,

Stefan Goclon
Algemeen directeur

Rudi Cober
Voorzitter