De voorzitter opent de zitting op 19/06/2025 om 20:15.
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 15 mei 2025, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 15 mei 2025, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad neemt kennis van het schrijven van de Provincie Limburg betreffende “Oproep voor een economisch sterk Bree in een ondernemend Limburg en een ambitieus Vlaanderen".
De jaarrekening 2024 van onze stad wordt vastgesteld. Deze jaarrekening wordt samen met dit goedkeuringsbesluit via digitale rapportering ter goedkeuring aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Bree hebben op 19 juni 2025 de jaarrekening 2024 vastgesteld met de volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar: 1.238.988
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.174.603
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge: 8.377.384
Totaal beschikbaar budgettair resultaat-
Gemeente, OCMW, AGB: 16.925.755
Totale gecorrigeerde auto financieringsmarge 8.047.030
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen, betreffende de Beleids- en Beheerscyclus van gemeenten, provincies en ocmw’s;
Overwegende dat de jaarrekening in 2024 afsluit met onderstaande cijfers:
|
|
Overwegende de bepalingen van art. 262 van het decreet over het lokaal bestuur, dat de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld weergeeft van de financiële toestand van de gemeente en van het OCMW. Dit beleidsrapport werd aan de raadsleden bezorgd op 05/06/2024, in digitale vorm, met daarin verwerkt de rapportering/evaluatie m.b.t. de doelstellingenrealisaties (en actieplannen, acties) voor 2024;
Op voordracht van de financieel directeur;
Art. 1: De jaarrekening 2024 voor het gedeelte stad Bree wordt vastgesteld.
Art. 2: Deze jaarrekening wordt via digitale rapportering ter goedkeuring aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening van de gemeente en het OCMW definitief vast.
De gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn van Bree hebben op 19 juni 2025 de jaarrekening 2024 vastgesteld met de volgende saldi:
Budgettair resultaat boekjaar: 1.238.988
Beschikbaar budgettair resultaat: 14.174.603
Gecorrigeerde autofinancieringsmarge: 8.377.384
Totaal beschikbaar budgettair resultaat-
Gemeente, OCMW, AGB: 16.925.755
Totale gecorrigeerde auto financieringsmarge 8.047.030
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 25 juni 2010 en latere wijzigingen, betreffende de Beleids- en Beheerscyclus van gemeenten, provincies en ocmw's;
Overwegende dat de jaarrekening van het OCMW van Bree werd vastgesteld in de OCMW-raad van 19 juni 2025 en door de gemeenteraad moet goedgekeurd worden, de jaarrekening 2024 werd door de financieel directeur en gelet op de inzagetermijn voor de raadsleden op 05/06/2024 in digitale vorm aan de leden van de gemeenteraad bezorgd met daarin verwerkt de rapportering/evaluatie m.b.t. de doelstellingenrealisaties (en actieplannen, acties) voor 2024;
Overwegende dat de jaarrekening in 2024 afsluit met onderstaande cijfers:
|
|
Overwegende de bepalingen van art. 262 van het decreet over het lokaal bestuur, dat de jaarrekening juist en volledig is en een waar en getrouw beeld weergeeft van de financiële toestand van de gemeente, dit beleidsrapport dat aan de raadsleden werd bezorgd stemt overeen met de digitale rapportering die aan de Vlaamse regering zal worden bezorgd, en dat de algemene en budgettaire boekhouding op elkaar aansluiten;
Op voordracht van de financieel directeur
Art. 1: De gemeenteraad keurt het deel van de jaarrekening 2024 zoals vastgesteld door de raad voor maatschappelijk welzijn goed en stelt zo de gezamenlijke jaarrekening 2024 van de gemeente en het OCMW definitief vast
Art. 2: Deze jaarrekening wordt samen met dit goedkeuringsbesluit via digitale rapportering ter goedkeuring aan de toezichthoudende overheid bezorgd.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Aan voetbalclub KOFC Opitter wordt een investeringssubsidie toegekend van € 4.800,00 voor het plaatsen van een afrastering aan het voetbalplein van KOFC Opitter.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat voetbalclub 'KOFC Opitter' onlangs investeerde in een afrastering, om vernielingen door wilde varkens tegen te gaan, rond het voetbalplein;
Gelet op het feit dat hiervoor in 2024 een tussenkomst van € 4.800,00 werd toegezegd aan KOFC Opitter;
Overwegende dat de toelage zal uitbetaald worden aan de hand van facturen die KOFC Opitter voorlegt;
Overwegende dat hiervoor tot op heden geen investeringskrediet werd voorzien in 2025;
Gelet op het feit dat hiervoor bij een eerstvolgende meerjarenplanwijziging een bedrag van € 4.800,00 voorzien zal worden in de investeringsbudgetten 2025 en meer bepaald op budgetcode 2025/6640000/DOM 1/0740/01 (MJP001689);
Art. 1: Aan voetbalclub KOFC Opitter wordt een investeringssubsidie toegekend van € 4.800,00.
Art. 2: De begunstigde vereniging is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de tussenkomst aan te wenden voor het plaatsen van de afrastering aan hun voetbalplein. De vereniging moet het gebruik van de tussenkomst rechtvaardigen met de nodige verantwoordingsstukken.
Art. 3: De begunstigde vereniging is vrijgesteld van de verplichtingen opgelegd bij de Wet van 14 november 1983, met uitzondering van de verplichtingen, voorzien onder artikel 3 en 7, eerste lid 1° en artikel 9, tweede lid.
Art. 4: Afschrift van dit besluit bij het betalingsbevel te voegen.
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening”).
De gemeenteraad:
Gelet op artikel 56 §3 4° en 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 38 §1 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales), artikel 57 en artikel 43 (raamovereenkomsten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op:
Overwegende hetgeen volgt:
Art. 1: De gemeente doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van standaard software aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor de verwerving van licenties, gebruiksrechten, cloud abonnementen, onderhouds- en ondersteuningsprogramma’s m.b.t. standaard software en bijhorende dienstverlening".
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Art.3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeente / het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van backoffice oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor het leveren en implementeren van bepaalde backoffice oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening” .
De gemeenteraad:
Gelet op artikel 56 §3 4° en 5° van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 2, 6° en 7° b (de aanbestedende overheid verricht gecentraliseerde aankoopactiviteiten voor de plaatsing van overheidsopdrachten of raamovereenkomsten die bestemd zijn voor aanbesteders), artikel 38 §1 1° c) (voorafgaande onderhandelingen noodzakelijk wegens specifieke omstandigheden), artikel 47 (gecentraliseerde aankoopactiviteiten en aankoopcentrales), artikel 57 en artikel 43 (raamovereenkomsten);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op:
De wetgeving op de overheidsopdrachten, inzonderheid op de artikelen 2, 6°, 43, § 1, tweede lid en 47 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
De principiële beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 27 april 2023 tot gunning via een openbare procedure van de overheidsopdracht waarvan het voorwerp bestaat uit “Verwerving van licenties, gebruiksrechten, Cloud abonnementen en/of onderhouds- en /of ondersteuningsprogramma’s m.b.t. bepaalde backoffice oplossingen voor financiën en personeel aangevuld met oplossingen voor het aanleveren van beleidsinformatie”.
De in uitvoering van deze beslissing door de raad van bestuur van Cipal dv goedgekeurde opdrachtdocumenten, inzonderheid:
De beslissing van de raad van bestuur van Cipal dv van 23 januari 2025 waarbij voornoemde opdracht wordt gegund aan Cipal Schaubroeck nv met zetel te Cipalstraat 3, 2440 Geel.
Overwegende hetgeen volgt:
De voornoemde opdracht van Cipal dv “Raamovereenkomst voor het leveren en implementeren van bepaalde backoffice oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening” (Bestek nr. CSMRTBOS24) is een raamovereenkomst met één leverancier en Cipal dv treedt hierbij op als aankoopcentrale in de zin van artikelen 2,6° en 47 van de wet van 17 juni 2016;
De gemeente kan van de mogelijkheid tot afname van de raamovereenkomst via de aankoopcentrale gebruik maken waardoor zij/het krachtens artikel 47, § 2 van de wet van 17 juni 2017 is vrijgesteld van de verplichting om zelf een gunningsprocedure te organiseren;
Het is aangewezen dat de gemeente gebruik maakt van de aankoopcentrale om volgende redenen:
Art. 1: De gemeente / het OCMW doet een beroep op de aankoopcentrale van Cipal dv voor de aankoop van backoffice oplossingen aangeboden via de raamovereenkomst “Raamovereenkomst voor het leveren en implementeren van bepaalde backoffice oplossingen (financiën en personeel) met dienstverlening”
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de uitvoering.
Art.3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De jeugdraad van Bree wordt erkend als adviesorgaan van de Stad Bree. Zij brengt adviezen uit, op verzoek van het stadsbestuur of uit eigen beweging, aangaande aangelegenheden die verband houden met het jeugdbeleid en het jeugdwelzijnsbeleid van de stad. Het stadsbestuur neemt de adviezen van de jeugdraad in overweging bij beslissingen dienaangaande.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018.
Gelet op het feit dat de jeugdraad als adviesorgaan erkend wordt;
Gelet op het feit dat de jeugdraad aan de gemeenteraad advies uitbrengt of voorstellen doet, op verzoek van het stadsbestuur of uit eigen beweging, aangaande aangelegenheden die verband houden met het jeugdbeleid en het jeugdwelzijnsbeleid van de Stad;
Gelet op het feit dat de gemeenteraad rekening houdt met de adviezen van de jeugdraad;
Gelet op het feit dat de jeugdraad ook als doel heeft: het aanmoedigen, stimuleren en eventueel zelf organiseren van allerlei activiteiten met een opvoedende, sociale of culturele waarde voor jongeren alsook, mits instemming van de groepen, het coördineren van verschillende activiteiten van bestaande jeugdorganisaties;
Gelet op het feit dat de kredieten, welke door de gemeenteraad ter beschikking worden gesteld, volgens bepaalde normen worden verdeeld;
Gelet op het feit dat de jeugdraad ondersteund wordt door de Stad.
Art. 1: De jeugdraad van Bree wordt erkend als adviesorgaan van de Stad Bree. Zij brengt adviezen uit, op verzoek van het stadsbestuur of uit eigen beweging, aangaande aangelegenheden die verband houden met het jeugdbeleid en het jeugdwelzijnsbeleid van de stad. Het stadsbestuur neemt de adviezen van de jeugdraad in overweging bij beslissingen dienaangaande.
Art.2: Het stadsbestuur houdt rekening met de doelstellingen van de jeugdraad en ze ondersteunt de jeugdraad.
Art. 3: Hierbij keurt het stadsbestuur ook de statuten goed van de jeugdraad.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt het omgevingshandhavingsplan IGS handhaving Ruimte MidLIM goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
De InterGemeentelijke Samenwerking (afgekort IGS) handhaving ruimte is sedert 2017 klantvriendelijk, effectief en vooral efficiënt bezig structureel te handhaven aangaande het voldoen aan de betrokken regelgeving en het respecteren van de afgeleverde omgevingsvergunningen stedenbouwkundige handelingen en de daaraan gekoppelde voorwaarden en lasten.
Eén van de belangrijkste redenen voor dit succesverhaal was en is dat de leden destijds (As, Genk, Houthalen-Helchteren, Opglabbeek en Zutendaal) sinds augustus-september 2020, én via die weg ook de burgemeesters, verbalisanten RO en de coördinator, beschikken over een door de gemeenteraad goedgekeurd en aldus maatschappelijk gedragen beleidsplan handhaving inzake de goede ruimtelijke ordening, met als speerpunten:
• pro-actief (sensibiliseren en informeren) en preventief (raadgeving-aanmaning-rappel aanmaning) handhaven van stedenbouwkundige misdrijven en inbreuken is de norm;
• bij gebrek aan resultaat, na volle inzet hierop, opstarten van een hersteltraject;
• naargelang de inhoud van het dossier en de soort overtreding wordt bij die herstelprocedure op basis van het beleidsplan gekozen voor de priorcategorie 1 (voorkeur strafrechtelijke behandeling), 2 (voorkeur bestuurlijke behandeling) of 3 (enkel registratie en dus niet afdwingen herstel en geen bestraffing);
• verder worden de samenwerkingsverbanden, met alle actoren die aan handhaving RO doen, evenals de tools om dit te bewerkstelligen, in dit beleidsplan beschreven én vastgelegd. Na verloop van tijd groeide het aantal gemeenten dat lid werd van de IGS:
• in 2019 werd Meeuwen-Gruitrode na fusie met Opglabbeek (tot Oudsbergen) lid en startte de IGS met haar werking vanaf september 2019. Oudsbergen keurde ook in september 2020 het handhavingsplan RO goed;
• in het najaar van 2021 traden Bree en Kinrooi toe tot de IGS en startte de werking vanaf begin 2022. In mei en juni 2022 keurden ook daar de gemeenteraden het handhavingsplan RO als werkinstrument voor de handhavers RO goed;
• in februari 2025 traden Diepenbeek en Maaseik toe tot de IGS (zie bijgaande gemeenteraadsbesluiten). De werking is daar gestart sedert begin mei dit jaar. Eén van de voorwaarden daarbij was dat de gemeenteraden óók het hier nu voorliggende omgevingshandhavingsplan zal goedkeuren en gebruiken als werkinstrument voor de handhaving. Dat vermelde omgevingshandhavingsplan opmaken en voorleggen aan het Beheerscomité van de IGS, was één van de deelprojecten van het pilootproject "omgevingshandhaving" van het Departement Omgeving, waaraan de IGS deelnam na toelating van de 7 gemeenteraden destijds in september 2022, met als gekozen thema's "biodiversiteit" en "droogteproblematiek". Dit project liep van 2 februari 2023 t.e.m. 31 juli 2024. Het was met name de bedoeling om de bestaande handhavingsplannen RO om te vormen geleidelijk aan naar een omgevingshandhavingsplan waardoor een aantal milieutoezicht-aspecten, te weten het behouden, aanpakken en handhaven rond de thema's biodiversiteit en droogteproblematiek, kunnen opgenomen worden in het beleid rond omgevingshandhaving. Om die redenen werd het aantal rubrieken van soorten overtreding uitgebreid met de 2 nieuwe "biodiversiteit" en "droogteproblematiek" en hierbinnen vermeld ook de 3 gekende hogervemelde priorcategorieën. Meer uitleg over dit deelproject van het pilootproject: zie bijgevoegd eindrapport.
Argumentatie
In de loop van 2023 en begin 2024 werd bijgevolg een ontwerp-omgevingshandhavingsplan opgemaakt en in eerste instantie doorgesproken binnen de Stuurgroep van de IGS en uiteindelijk unaniem goedgekeurd op het Beheerscomité overleg van de IGS van 29 mei 2024 te Bree onder voorbehoud van definitieve goedkeuring door de inmiddels nieuw verkozen gemeenteraden tegen de zomer 2025 (zie ook bijgaande verslag van dit overleg). In de zomer van 2024 stemden ook de colleges van Diepenbeek en Maaseik ermee in dit integraal over te nemen en op hetzelfde moment voor te leggen aan hun gemeenteraden.
Omwille van de toetreding en inwerking van Diepenbeek en Maaseik en gezien de recente wijziging van de verjaring van strafrechtelijke wanbedrijven (van 5 naar 10 jaar), werd het omgevingshandhavingsplan inmiddels opnieuw geactualiseerd en in elke lid-gemeente voorbesproken door het bevoegde Stuurgroeplid van de IGS met de betrokken actoren handhaving RO en milieu.
Gezien:
• de unanieme goedkeuring van het ontwerp-omgevingshandhavingsplan door het voltallige Beheerscomité van de IGS op 29 mei 2024;
• het eerder principieel akkoord van de colleges van Diepenbeek en Maaseik n.a.v. de instap op respectievelijk 17-02-2025 en 24-02-2024 (gemeenteraadsbesluit);
• het akkoord van de Stuurgroep van de IGS; kan het ontwerp-omgevingsplan nu conform de vraag van het Beheerscomité van de IGS op 29 mei 2024 geagendeerd op de gemeenteraad van juni 2025.
Regelgeving: bevoegdheid:
Aangaande de goedkeuring van het beleidsplan op de gemeenteraad:
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art. 1: De gemeenteraad keurt het omgevingshandhavingsplan IGS handhaving Ruimte MidLIM goed.
Art. 2: Er zal een afschrift van het gemeenteraadsbesluit overgemaakt worden aan de overige 8 IGS gemeenten ter kennisgeving.
Art. 3: De uitvoering en toepassing van het omgevingshandhavingsplan IGS wordt daarna toevertrouwd aan de burgemeester, coördinator en verbalisanten RO van de IGS.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze, voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk en gegrond te verklaren en keurt de aanleg van de nieuwe gemeenteweg (voorgestelde tracéwijziging), zoals opgenomen op het bijhorende rooilijnplan dd. 24/09/2024 niet goed; In die zin neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen cfr. de bepalingen van art. 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 285 en 330 betreffende de bekendmaking en het algemeen bestuurlijk toezicht;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het decreet houdende de gemeentewegen dd. 3 mei 2019, meer bepaald artikels 3, 4, 8, 12 en 16;
Gelet op artikel 16, §2 van bovengenoemd decreet, dat bepaalt dat een gemeentelijk rooilijnplan minstens de volgende elementen bevat:
• de actuele en toekomstige rooilijn van de gemeenteweg;
• de kadastrale vermelding van de sectie, de nummers en de oppervlakte van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen;
• de namen van de eigenaars van de getroffen kadastrale percelen en onroerende goederen, volgens kadastrale gegevens of andere gegevens die voor het gemeentebestuur beschikbaar zijn;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 houdende organisatie van de Ruimtelijke Ordening en de Stedenbouw, gewijzigd bij de Wetten van 22 april 1970 en 22 december 1970;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, gewijzigd bij de decreten van 28 september 1999, 22 december 1999, 26 april 2000, 8 december 2000, 13 juli 2001, 1 maart 2002, 8 maart 2002, 19 juli 2002, 4 juni 2003 en 21 november 2003, en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 27 maart 2009, en in werking getreden op 1 september 2009;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, in werking getreden op 01/01/2018, en gelet op het besluit van de Vlaamse regering dd. 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning;
Gelet op het decreet van 5 april 1995, houdende de algemene bepalingen inzake milieubeleid (DABM), en latere wijzigingen; Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 1 juni 1995, houdende de algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II), en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 16 mei 2014, houdende de algemene en sectorale milieuvoorwaarden voor GPBV-installaties (Vlarem III), en latere wijzigingen;
Gelet op het besluit van de Vlaamse Regering van 10 december 2004, houdende de vaststelling van de categorieën van projecten onderworpen aan milieueffectenrapportage, en latere wijzigingen; Gelet op het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu, en latere wijzigingen;
Gelet op het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, meer bepaald artikel 8, en het besluit van de Vlaamse Regering van 20 juli 2006, tot vaststelling van de nadere regels voor de toepassing van de watertoets, en latere wijzigingen;
Gelet in het bijzonder op artikel 31. (Zaak van de wegen) van het decreet betreffende de omgevingsvergunning waarin de procedure voor het behandelen van het onderdeel "de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg" in het kader van een omgevingsvergunning vermeld staat dat hierin als beslissende overheid de gemeenteraad is aangeduid: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag. Als dat nodig is, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie respectievelijk de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”;
Gelet in het bijzonder op artikel 47. van het besluit van de Vlaamse regering dd. 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”;
Gelet op de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend bij de deputatie van de provincie Limburg waarvoor aan de stad Bree een advies werd gevraagd dd. 20/03/2025 voor de ontwikkeling van een woonzorgcentrum en appartementen met inbegrip van een KWO-installatie, betreffende de inrichting gelegen te BREE, ter plaatse Stift 36A, Witte Torenstraat 23, Witte Torenstraat 27, Witte Torenstraat 23A, Witte Torenstraat 25, Witte Torenstraat 27, Stift 36A, Witte Torenstraat 23, Witte Torenstraat 25 en Witte Torenstraat 23A, kadastraal bekend: afdeling 1 sectie B nrs. 238Y10, 238H10, 238R8, 238B9, 238C9, 238F6, 238G10, 238Y6, 238D10, 238Z6, 238F11, 238G11, 238T8, 238E11, 238T9 en 238D11, gekend onder OMV_2024089354 (onze referentie: 202556)
Overwegende dat het project de ontwikkeling van een binnengebied met een woonzorgcentrum voorzien van 111 woongelegenheden en daarbij 4 bouwblokken (appartementen) met respectievelijk 14 (blok A), 7 (blok B), 17 (Blok C1) en 17 (Blok C2) woongelegenheden;
Overwegende dat de aanvraag onder de toepassing valt van voormeld artikel 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning, vermits zij voorziet in de afstand van grond, te voegen bij het openbaar domein;
Overwegende dat er een rooilijnplan werd toegevoegd aan de aanvraag, conform het Gemeentewegendecreet, i.v.m. een overdracht van het gedeelte van het projectgebied;
Overwegende dat voor dit project een 'masterplan' of 'inrichtingsplan' werd opgemaakt met een beplantingsplan waarvan de principes in rekening moeten worden gebracht bij de beoordeling;
Overwegende dat bij de bijlagen alle documenten werden toegevoegd m.b.t. de aanleg van de wegen en het aangepaste openbaar domein en respectievelijke privédomein;
Overwegende dat de volledige aangeduide zone voorzien als nieuwe gemeenteweg, zoals aangeduid op het rooilijnplan, ingericht is als volgt:
Overwegende dat het openbaar onderzoek, volgens artikelen 75, 76 en 77 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, heeft plaatsgevonden van 28 maart 2025 t.e.m. 26 april 2025 en waaruit blijkt dat er 5 bezwaarschriften aanwezig zijn die betrekking hebben op het wegenisdossier of in verband kunnen gebracht worden met de beoordelingsgronden opgesomd in artikel 3 en 4 van het Gemeentewegendecreet van 3 mei 2019. Het komt niet aan de gemeenteraad toe om zich uit te spreken over het al dan niet verenigbaar karakter van de aanvraag met de goede ruimtelijke ordening en de overeenstemming met de planologische bestemmingsvoorschriften. De gemeenteraad kan enkel uitspraak doen over de zaak van wegen, zonder zich over de vergunningsaspecten te mogen buigen.
Enkel de aspecten met betrekking tot de aanleg van de wegenis en de impact op mobiliteit maken deel uit van de zaak der wegen. De bezwaren met betrekking tot de verenigbaarheid van de aanvraag met stedenbouwkundige voorschriften en de goede ruimtelijke ordening dienen door de vergunningverlenende overheid te worden behandeld. Alle samengevatte bezwaren zijn toegevoegd aan het dossier. De bezwaren die betrekking hebben tot de aanleg van de wegenis en impact op mobiliteit en worden hier beschreven en geëvalueerd:
De gemeenteraad neemt volgend gemotiveerd standpunt met betrekking tot de bezwaren:
Het beoordelen van de in de MOBER aangegeven parkeerplaatsen en de gehanteerde normen komt toe aan de vergunningverlenende overheid en is afhankelijk van het advies van het Departement Mobiliteit en openbare werken. De gemeenteraad dient vanuit de zorgvuldigheid te oordelen of de aan haar voorgelegde gegevens als deugdelijk en redelijk voorkomen. De te realiseren parkeervraag binnen voorliggende aanvraag, wordt volgens de mobiliteitsstudie volledig voorzien op eigen terrein. Het is dan ook eerder de inrichting van deze nieuwe publieke ruimte, waarbij de volledige afwikkeling van het parkeren en ander logistiek verkeer zal moeten plaatsvinden, dat voor onveilige situaties zal leiden. Zoals eerder omschreven, is de gemeente van oordeel dat de inrichting van het nieuwe openbaar domein, gecombineerd met de verwachtte verkeersafwikkeling van zowel personenvoertuigen als vrachtverkeer (t.g.v. logistiek WZC) hier voor onveilige situaties zal zorgen.
Overwegende dat de bezwaren, omwille van bovenstaande redenen, worden weerhouden als aandachtspunt in het dossier;
Beoordeling:
Overwegende dat enkel voorstellen die zorgen voor de uitbouw van een veilig wegennet op lokaal niveau en de herwaardering en bescherming van een fijnmazig netwerk van trage wegen ondersteunen, gunstig beoordeeld kunnen worden;
Overwegende dat er volgens de gemeenteraad een rechtstreekse maatschappelijke meerwaarde voor de buurt gecreëerd dient te worden in de vorm van een kwaliteitsvolle publieke onverharde verblijfsruimte wanneer deze gratis zou worden afgestaan;
Overwegende dat er slechts één in en uitrit voorzien is voor het gehele project (130 wagens), waar dan ook een parkeerzone is voorzien voor calamiteiten (dokter, ambulance,… ) én de zone werd aangeduid voor de logistieke afwikkeling van vrachtverkeer van het woonzorgcentrum (voeding, afval,was, materiaal,. …).. Het is dan ook vanuit deze observatie dat we kunnen stellen dat het knooppunt aan de Witte Torenstraat snel verzadigd zal zijn en op piekmomenten van de dag ook zeer onveilig zal zijn. Er dient grondig gekeken te worden naar de veiligheid van de verkeersmaneuvers op deze plek. Aan deze toegang aan de Witte Torenstraat is een verharde ‘oprit’ voorzien waarin iemand zich achterwaarts zal moeten manoeuvreren hetgeen voor onveilige situaties zorgt. Achterwaartse maneuvers van vrachtverkeer zijn onveilig ten opzichte van de andere verkeersstromen ter plaatse en de Witte Torenstraat. Daarbij is de afrit naar de ondergrondse parkeergarage en een fietsenstalling eveneens meegenomen ter overdracht naar het openbaar domein. Ook werd het terrein voorzien van verschillende poorten en hekwerk. Er werden tot heden geen overeenkomsten vastgelegd m.b.t het statuut en bijhorende beleid inzake deze inrichting.
Overwegende dat de verschillende insteekwegen (toegangen naar het binnengebied) afsluitbaar zijn ingericht, hetgeen teniet doet aan het openbaar karakter ervan. Het voorzien van een autoluwe voet- en fietsweg die een alternatieve verbinding tussen de ’t Stift en de Witte Torenwal faciliteert voor trage weggebruikers is wel van functioneel als maatschappelijk belang. De materialen voor de verhardingen van de paden zijn zodanig gekozen dat gemotoriseerd ontmoedigd wordt. Deze inrichting dient echter vrij te gebruiken zijn. Ook is het zo dat er toegang is voorzien en moet mogelijk zijn voor hulpdiensten en/of bijvoorbeeld een incidentele verhuiswagen in het binnengebied. Echter gelet op het feit dat langs alle zijden het binnengebied afsluitbaar is, stellen we ons dan ook vragen bij de brandveiligheid en het publiek karakter van de insteekwegen.
Overwegende dat het bijgevolg niet mogelijk is om te spreken van publiek toegankelijke paden, in rechtstreeks en onmiddellijk beheer van de gemeente wanneer deze afsluitbaar zijn door de ontwikkelaar;
Overwegende dat de stad Bree beschikt over een grondaandeel in de projectzone waar nog geen duidelijke engagementen over werden uitgesproken inzake grondoverdracht of compensatie. Deze zone heeft een totale oppervlakte van 957,46m². Op dit perceel is een pand gelegen, waar momenteel de voedselbank in is ondergebracht;
Overwegende dat voorgenoemde grondafstand zou moeten instaan voor openbaar nut aldus in kader van het algemeen belang;
Overwegende dat er niet gesteld kan worden dat de wijzigingen aan het gemeentelijk wegennet ten dienste staan van het algemeen belang noch kan er gesteld worden dat de opstelling voorziet in een kwalitatieve en veilige ontsluiting voor de voorziene activiteiten van het binnengebied noch de omliggende woningen;
Overwegende dat voornoemde grondafstand niet in overeenstemming is met de vooruitzichten van het gemeentebestuur voor wat betreft de toekomstige opvatting van deze projectzone. Hoewel er geen bezwaar is, m.b.t. de invulling van het binnengebied met het voorgestelde woonzorgcentrum en assistentiewoningen, kan de huidige opstelling van de bebouwing, gepaard gaande met de padenstructuur en creatie van nieuw openbaar domein, op voorgestelde wijze, niet akkoord worden gegaan;
Het gemeentebestuur is van mening dat het algemeen belang gediend moet worden door het inrichten van een kwalitatieve ontwikkeling van het binnengebied enerzijds met het oog op het realiseren van voldoende, betaalbare woningen in eigen gemeente, een woonzorgcentrum en anderzijds een invulling van voldoende grote publieke en groene ruimte;
Overwegende dat het dan ook gepast voorkomt om de aangevraagde grondoverdracht niet goed te keuren;
Art.1: De gemeenteraad neemt kennis van de bezwaren en opmerkingen ontvangen tijdens het openbaar onderzoek en besluit deze, voor wat de zaak van de wegen betreft ontvankelijk en gegrond te verklaren;
Art. 2: De gemeenteraad keurt de aanleg van de nieuwe gemeenteweg (voorgestelde tracéwijziging), zoals opgenomen op het bijhorende rooilijnplan dd. 24/09/2024 niet goed; In die zin neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen cfr. de bepalingen van art. 31 van het decreet betreffende de omgevingsvergunning.
Art. 3: De gemeenteraad keurt de kosteloze grondafstand niet goed. Het nieuwe openbaar domein zal niet ingelijfd worden, er zijn daarbij ook geen afspraken gekend m.b.t. eventueel groenonderhoud of het handhaven van venstertijden;
Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn in dit besluit van toepassing;
De jaarrekening 2024 en het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het schrijven van de Provincie Limburg, Directie Ondernemen, Landbouw en Platteland dd. 24 april 2025 met het verzoek om het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland goed te keuren;
Gelet op het besluit van de provincieraad d.d. 23 april 2025 betreffende de goedkeuring van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland:
Gelet op de volgende doelstelling, actieplan en actie van het provinciale beleid 2020-2025:
• beleidsdoelstelling BD000002 ‘Limburg goed om te leven en te werken’
• actieplan AP000008 'Ontwikkelen van een weerbaar platteland’
• actie AC000050 ’lnzetten op een belevingsvol platteland’
Gelet op het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 ingediend door de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland;
Gelet op de artikelen 22 en 24 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland op grond waarvan de provincie Limburg als eerstverantwoordelijke partner ertoe gehouden is om jaarlijks binnen de 6 maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar, de jaarrekening van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg;
Gelet op artikel 25 van de overeenkomst betreffende de oprichting van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland, waarin bepaald staat dat het jaarverslag samen met de rekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring moet worden voorgelegd;
Gelet op artikel 42 van het provinciedecreet;
Art. 1: De jaarrekening 2024 en het jaarverslag 2024 van de Interlokale Vereniging Plaatselijke Groep Kempen en Maasland goed te keuren.
Art. 2: Een afschrift van dit besluit over te maken aan de provincie Limburg.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De jaarrekening 2024 en het jaarverslag 2024 van de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het schrijven van de Provincie Limburg, Directie Ondernemen, Landbouw en Platteland dd. 24 april 2025 met het verzoek om het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen goed te keuren;
Gelet op het besluit van de provincieraad d.d. 23 april 2025 betreffende de goedkeuring van het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 van de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen:
Gelet op de volgende doelstelling, actieplan en actie van het provinciale beleid 2020-2025:
• beleidsdoelstelling BD000002 ‘Limburg goed om te leven en te werken’
• actieplan AP000008 'Ontwikkelen van een weerbaar platteland’
• actie AC000050 ’lnzetten op een belevingsvol platteland’
Gelet op het jaarverslag 2024 en de jaarrekening 2024 ingediend door de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen;
Gelet op de artikelen 17 en 19 van de ‘Overeenkomst betreffende de oprichting van Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen’ op grond waarvan de provincie Limburg als eerstverantwoordelijke partner ertoe gehouden is om jaarlijks binnen de 6 maanden na afsluiting van het voorgaande boekjaar, de jaarrekening van de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg;
Gelet op artikelen 17 en 20 van de ‘Overeenkomst betreffende de oprichting van Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen’, waarin bepaald staat dat het jaarverslag samen met de rekening aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten en aan de provincieraad van de provincie Limburg ter goedkeuring moet worden voorgelegd;
Gelet op artikel 42 van het provinciedecreet;
Art. 1: De jaarrekening 2024 en het jaarverslag 2024 van de Interbestuurlijke Vereniging Lokale Actiegroep Kempen goed te keuren.
Art. 2: Een afschrift van dit besluit over te maken aan de provincie Limburg.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing
De stad Bree gaat over tot de verkoop van een voormalig deel van de Duppelerstraat aan Limburg.net aan de prijs van 3,5€ per m² en verzoekt om in dezelfde notariële akte de verkoop van Lot 3 tot en met 7 van AGB Bree aan Limburg.net op te nemen.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de overeenkomst tussen AGB en Limburg.net tot overname van gronden door Limburg.net (talude I.T. Kanaal Noord), die door Bosplus worden aangeplant;
Overwegende dat Bosplus recent met de notaris contact heeft opgenomen in verband met:
“In opdracht van Limburg.net neem ik met u contact op betreffende onderstaande en bijlage. Limburg.net is bereid om, zoals in de Princiepsovereenkomst overeengekomen, de gronden waarvan sprake over te nemen van het AGB. Onder voorbehoud van volgende voorwaarden:
Aandachtspunt:
Enkel onderstaand in de overeenkomst vermelde gronden kunnen overgenomen worden.
Volgende gronden kunnen (nog) niet overgenomen worden want voldoen niet aan de voorwaarden.
Overwegende dat uit notarieel opzoekingswerk is gebleken dat LOT 1 nog niet formeel werd overgedragen door de stad Bree aan het AGB, ter van het vervolledigen van de verkoop aan Limburg.net.;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 2 september 2013 “Overdracht van de door de stad onteigende percelen grond in de uitbreidingszone (I.I. Kanaal Noord) naar het AGB;
Overwegende dat het voor de eenvoudige gang van zaken gemakkelijker is dat de stad Bree dit Lot 1 rechtstreeks aan Limburg.net verkoopt, aan dezelfde schattingsprijs van 3,5€ per m² waaraan het AGB verkoopt (Lot 3, 4, 5, 6, 7).
Art. 1: Stad Bree, 1e afd, sectie A, Lot 1 (0,0330 ha), voormalig deel van de Duppelerstraat te verkopen aan Limburg.net aan de prijs van 3,5€ per m²;
Art. 2: Notaris Bart van Der Meersch te verzoeken om dit in dezelfde notariële akte van de verkoop van Lot 3 tot en met 7 van AGB Bree aan Limburg.net op te nemen, de voorzitter van de gemeenteraad delegeert de handtekeningbevoegdheid hiervoor aan de burgemeester, tevens voorzitter van de raad van bestuur van het AGB;
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt het protocol voor gegevensuitwisseling tussen Limburg.net en gemeenten goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikel 8,§1 van het decreet van 18 juli 2008 betreffende elektronische bestuurlijke gegevensverkeer zoals vervangen door artikel 16 van het decreet van 18 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (‘Algemene Verordening Gegevensbescherming’ of ‘AVG’), het voorliggende protocol voldoet aan voornoemd artikel 8,§1.
Gelet op de recente briefwisseling vanwege Limburg.net met betrekking tot hun vraag tot de goedkeuring, door de gemeenteraad, van het protocol voor gegevensuitwisseling tussen Limburg.net en gemeenten;
Gelet op, na aanpassingen, het positief advies d.d. 5 mei 2025 hierover van de D.P.O. (Functionaris Gegevensbescherming) van de Welzijnsregio Noord Limburg, die voor Bree hiervoor is aangesteld;
Art. 1: Het protocol voor gegevensuitwisseling tussen Limburg.net en gemeenten goed te keuren;
Art. 2: Het protocol wordt samen met dit besluit opgenomen in de notulen van de gemeenteraad van heden;
Art. 3: Dit protocol vervangt de Verwerkersovereenkomst zoals gesloten tussen Limburg.net en de Gemeente(n) in 2018;
Art. 4: Afschrift van dit besluit te bezorgen aan Limburg.net, aan de Functionaris Gegevensbescherming (Welzijnsregio Noord Limburg) en aan de stadsjurist van Bree;
Art. 5: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing
Met ingang van 01/07/2025 toe te treden tot Creat Services dv, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Creat Services dv en volgens het toetredingsdossier.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op het feit dat instellingen die onderhevig zijn aan de wetgeving op overheidsopdrachten steeds worden geconfronteerd met complexere technisch-administratieve vraagstukken en dat er meer en meer eisen worden gesteld op vlak van vakspecifieke kennis;
Gelet op het feit dat samenwerking op het vlak van overheidsopdrachten en/of aanbieden van facilitaire diensten positieve schaaleffecten en synergiën kan genereren;
Gelet op het aanbod van Creat Services dv, een dienstverlenende vereniging opgericht in 2017 en waarvan het toetredingsdossier in bijlage wordt toegevoegd;
Gelet op het feit dat de dienstverlening van Creat Services dv enkel kan aangeboden worden aan deelnemers van Creat Services dv;
Gelet dat uit voornoemd dossier voldoende blijkt dat de autonomie van de deelnemende partners ten volle wordt gerespecteerd;
Gelet op de kapitaalsinbreng én de voorgeschreven betalingsmodaliteiten zoals beschreven in het toetredingsdossier;
Na geheime stemming;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2841000/DOM 1/0119 (actie / raming AC000043/MJP001748);
De toetreding tot de aankoopcentrale Creat Services dv als ook de afvaardiging van schepen Jo Leenders met burgemeester Sietse Wils als plaatsvervanger wordt met unanimiteit van ja-stemmen goedgekeurd.
Art. 1: Met ingang van 01/07/2025 toe te treden tot Creat Services dv, volgens de modaliteiten vastgelegd in de statuten van Creat Services dv en volgens het toetredingsdossier dat als bijlage aan onderhavig besluit wordt toegevoegd.
Art. 2: Schepen Jo Leenders als lid en burgemeester Sietse Wils als plaatsvervangend lid voor te dragen voor de Algemene vergadering van Creat Services dv.
Art. 3: Onderhavige beslissing aan Creat Services dv mee te delen.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Veeweidestraat/Kanaalkom uitbreiding riolering: uitvoering”, opgesteld door de ontwerper, GEOTEC BV, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen-Hoeselt. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat de ontwerpopdracht voor de opdracht “Veeweidestraat/Kanaalkom uitbreiding riolering: uitvoering” werd gegund aan GEOTEC BV, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen-Hoeselt;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de ontwerper, GEOTEC BV, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen-Hoeselt;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 298.864,54 excl. btw of € 335.216,88 incl. btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Stad Bree, Vrijthof 10 te 3960 Bree, en dat dit deel wordt geraamd op € 209.458,72 incl. btw;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Fluvius, en dat dit deel € 46.712,16 bedraagt;
Overwegende dat een deel van de kostprijs geprefinancierd wordt door Fluvius, Tricherheideweg 8 te 3500 Hasselt voor Stad Bree, en dat dit deel wordt geraamd op € 79.046,00;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Fluvius de procedure zal voeren en in naam van Stad Bree bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2240000/DOM 1/0200 (actie / raming AC000043/MJP001735);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Veeweidestraat/Kanaalkom uitbreiding riolering: uitvoering”, opgesteld door de ontwerper, GEOTEC BV, Riemsterweg 117 te 3742 Bilzen-Hoeselt. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 298.864,54 excl. btw of € 335.216,88 incl. btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Fluvius wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Stad Bree bij de gunning en de uitvoering van de opdracht op te treden.
Art. 4: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 5: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 2240000/DOM 1/0200 (actie / raming AC000043/MJP001735).
Art. 6: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest betreffende de terugbetaling van de verlichting van de Meeuwerkiezel N76 goed.
De Gemeenteraad:
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 november 2006 betreffende de inwerkingtreding van sommige bepalingen van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Overwegende dat er enkele jaren geleden infrastructuurwerken hebben plaatsgevonden op de Meeuwerkiezel N76 tussen kilometerpunt 42.710 en kilometerpunt 44.260;
Overwegende dat de nieuwe verlichting die tijdens deze werken geplaatst werden, gefinancierd werden door stad Bree;
Overwegende dat het Vlaamse Gewest deze kosten ten laste zal nemen;
Overwegende dat het bedrag van deze terugbetaling 116.250,00 € bedraagt;
Overwegende dat deze inkomsten voorzien zullen worden in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 15000000/DOM1/0200 (actie / raming AC00031/MJP000510);
Art. 1 De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Vlaamse Gewest betreffende de terugbetaling van de verlichting van de Meeuwerkiezel N76 goed.
Art. 2 Afschrift van dit besluit wordt bij het dossier gevoegd en overgemaakt aan de betrokken partijen
Art. 3 De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Overwegende dat er voor elk van de stakeholders in de binnenstad reële drempels zijn waardoor het resultaat in het straatbeeld vandaag handelsleegstand is (in plaats van ingevulde panden) en dat we die drempels voor 80% concreet in kaart hebben + maatregelen om hierop in te spelen. Bovendien weten we uit marktonderzoek dat ook in onze stad de leegstand eerst nog zal toenemen. Het effect van dit project zal dit op lange termijn hopelijk positief kunnen beïnvloeden.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
"Stadsateliers" zijn panden die we onder de voorwaarden van dit reglement naar voren schuiven als plekken in de binnenstad om laagdrempelig een nieuwe zaak te starten.
Er zijn initiatieven of mogelijkheden om leegstaande panden te vullen die vandaag niet voldoende van de grond komen of niet gestart worden wegens economische drempels. Dankzij vooronderzoek hebben we deze drempels in kaart. De nieuwe centrummanager kan in dit project een coördinerende en verbindende rol opnemen om zo actief oplossingen te faciliteren.
De grootste investering in dit project is 50% van de personeelstijd van de centrummanager. Er is geen startsubsidie voorzien voor ondernemers in de vorm van een geldbedrag dat zij kunnen besteden naar keuze voor hun zaak. Uit feedback van andere steden blijkt dat dit ondernemers aantrekt die enkel blijven voor de duurtijd dat de subsidie de huur kan dragen. Dit is geen duurzame manier van helpen opstarten.
Er wordt daarom bewust ingezet op actieve begeleiding van het businessplan van startende ondernemers om de levensvatbaarheid van hun concept te vergroten en bij te sturen als nodig. Daarnaast maken we graag breed promotie voor dit project en het kernwinkelgebied in het algemeen. "Stadsateliers zijn bijzondere plekken, waar iets te beleven valt en waar je vernieuwing kan komen beleven."
De werkingsmiddelen voor dit project zijn voorzien in MJP000254 en worden geraamd als volgt:
Na evaluatie wordt beslist om een nieuwe oproep met gelijkaardige ondersteuning (met ruimte voor aanpassingen ifv voortschrijdend inzicht) te willen aanbieden aan een volgende ronde ondernemers op werkingsbudget 2026.
De onkosten voor instapklaar maken van het oudste stadhuis voor startende ondernemers beperken zich in 2025 tot kleine opfrissingswerken (zoals sleutel bijmaken, lamp vervangen,...) en worden gedragen door gebouwbeheer. Wanneer op lange termijn een verregaande verbouwing van panden ikv dit project opportuun zou worden, dan wordt dit begroot via het MJP.
Reglement Stadsateliers
Artikel 1: De organisator
De stad Bree, dienst lokale economie, lanceert het project Stadsateliers als onderdeel van kernversterking en volgens de regels vervat in dit reglement.
Artikel 2: Doel van de campagne
De campagne Stadsateliers wil inzetten op het activeren van beschikbare panden in de binnenstad. Het traject bestaat uit het selecteren en begeleiden van startende ondernemers in het kernwinkelgebied van Bree.
We zijn op zoek naar uitbaters van een publieksgericht en commercieel concept met klemtoon op detailhandel, horeca, ambachten en persoonlijke verzorging. Dit sluit verweving met niche-concepten in een andere branche niet uit, gegeven dat dit een nieuw concept betreft in de Breese binnenstad.
De bedoeling is het potentieel dat aanwezig is bij ondernemers en dat aanwezig is in het vastgoed maximaal met elkaar in verbinding te brengen en te activeren. We zetten in op de start drempelverlagend te maken en om de doorstart op lange termijn te verankeren. Kandidaten die in de context van het project zich aanmelden maar niet als winnaar weerhouden worden, krijgen evenzeer een warme doorverwijzing en begeleiding als ze dit wensen.
Artikel 3: Verloop en timing
De campagne “Win 1 jaar ondernemen in een Stadsatelier aan zachte opstartvoorwaarden” kan jaarlijks herhaald worden tot er voldoende beschikbare panden ingevuld zijn of tot er niet meer genoeg relevante inschrijvingen binnenkomen.
Na evaluatie en succes wordt de volgende editie gelanceerd. De oproep hiervoor vind je steeds tijdig op onze kanalen.
Artikel 4: Rechtmatige deelnemers (voorwaarden tot deelname)
Deelname is voor iedereen die zich geroepen voelt om een eigen zaak te runnen met een duidelijke visie op ondernemerschap en vakmanschap.
Kandidaten die bij een vorige editie niet weerhouden werden, kunnen opnieuw hun kans wagen in een volgende editie.
De kandidaat-ondernemer kan zich kandidaat stellen door zich in te schrijven via www.bree.be/stadsateliers. Meer info en de deadline voor inschrijving zal via de online kanalen gecommuniceerd worden.
De organisator kan ten allen tijde een persoon van deelname aan de campagne uitsluiten in geval van inbreuk op één van de deelnemingsvoorwaarden of in geval van misbruik, misleiding of een deelname ter kwader trouw aan de campagne.
Er worden op basis van de inschrijvingen 15 deelnemers uitgenodigd voor een pitch van hun business idee.
Artikel 5: Jury
De jury beoordeelt de kandidaturen en beslist welke kandidaten kunnen opstarten in een Stadsatelier.
De jury is samengesteld uit experten van de volgende instanties:
De projectbegeleider faciliteert de jury en treedt op als wedstrijdcoördinator, maar heeft geen stem in de jury.
Artikel 6: Begeleiding
Winnaars zullen begeleid worden via de startersbegeleiding van UNIZO ter waarde van € 1.100 incl btw.
Artikel 7: Timing
De timing is onder voorbehoud van:
In de 3 maanden vooraf wordt de wedstrijd kenbaar gemaakt via verschillende stedelijke en andere mediakanalen. Daarenboven kunnen er in verschillende opleidingsinstituten voor volwassenonderwijs of scholen infosessies gegeven worden aan studenten om hen te prikkelen om zich kandidaat te stellen voor deze campagne.
De deelnemers worden na een eerste screening uitgenodigd om zichzelf en hun concept voor te stellen tijdens een pitchmoment. Hierna beslist de jury welke kandidaten kunnen opstarten.
De winnaars volgen het starterstraject van UNIZO en worden vooraf en tijdens de opstartperiode begeleid.
Artikel 8: Toekenning van de prijzen (=starterspakket)
Winnaars ontvangen elk een starterspakket met tal van voordelen:
De 2 meest geschikte projecten voor het Stadsatelier “Oudste Stadhuis” worden door de jury, in samenspraak met de geselecteerde winnaars, bepaald. Het aantal geschikte kandidaten voor andere panden in het kernwinkelgebied hangt af van de samenwerking met pandeigenaars die een huurcontract in lijn willen stellen met de uitgangspunten van dit project.
De organisator draagt geen enkele verantwoordelijkheid ten gevolge van onvolledige, onjuiste of achterhaalde persoonsgegevens van de winnaars.
Prijzen (= starterspakket) kunnen niet worden ingeruild voor geld of voor andere prijzen. De prijzen zijn persoonlijk en niet overdraagbaar.
Artikel 9: Verplichtingen van de winnaars
De winnaars van de actie verbinden zich er verder toe om deel te nemen aan volgende acties en activiteiten ter ondersteuning van een aantrekkelijke handelskern waaronder:
Artikel 10: Vroegtijdig stopzetten
Stadsateliers en bijhorende begeleiding zetten maximaal in op duurzame concepten een laagdrempelige start te geven. De winnaars engageren zich ertoe om minstens 1 jaar hun concept uit te baten. Bij vroegtijdige sluiting dient de resterende huur te worden betaald en dienen er praktische afspraken gemaakt te worden met de eigenaar met betrekking tot het leegmaken van het handelspand.
Artikel 11: Huurcontract
Stadsateliers in eigendom van stad Bree
De winnaar sluit een overeenkomst af met Stad Bree. Dit is een pop-upovereenkomst van 12 maanden waarna deze overeenkomst over gaat in een reguliere handelshuurovereenkomst. Deze handelshuurovereenkomst zal werken met een progressieve huur om de huurder bij op- en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te geven.
De winnaar sluit een overeenkomst af met de eigenaar van het te bezetten onroerend goed. Dit betreft eveneens een pop-up overeenkomst van 12 maanden waarna deze overeenkomst overgaat in een reguliere handelshuurovereenkomst. Deze overeenkomst wordt opgesteld tussen de verhurende en de hurende partij, al dan niet na bemiddeling door een erkend makelaar maar wel in overleg met de coördinator van dit project. De stad komt in de onderhandelingen niet tussen. Wel kan de centrummanager bemiddelen tussen verhuurder en huurder op basis van eigen verworven inzichten en kennis van de huurmarkt.
Het verstrekt aanbeveling om ook te werken met een progressieve huur of met omzethuur om de huurder bij opstart en doorstart enige zuurstof en flexibiliteit te bieden.
Artikel 12: Algemene bepalingen over het verloop van de campagne
Het indienen van het inschrijvingsformulier houdt de volledige en onvoorwaardelijke aanvaarding in van de bepalingen van dit reglement. Dit wordt gepubliceerd op www.bree.be/stadsateliers.
Voor alles wat niet in dit reglement is geregeld, mag de organisator de nodige maatregelen nemen om het project goed te laten verlopen. In geval van bijzondere omstandigheden mag de organisator tevens dit document aanpassen waar nodig.
Artikel 13: Aansprakelijkheid
De organisator van deze campagne kan niet aansprakelijk worden gesteld in geval de campagne door bijzondere omstandigheden of overmacht gewijzigd of geannuleerd wordt.
Artikel 14: Privacy en recht
Deelnemers aan deze campagne gaan ermee akkoord dat hun persoonsgegevens, verstrekt aan de organisatie in het kader van hun deelname aan deze campagne, zullen worden verwerkt overeenkomstig de algemene verordening gegevensbescherming (GDPR).
Wie aan de wedstrijd deelneemt en een prijs wint, stemt er mee in dat zijn gegevens en beeldmateriaal voor promotiedoeleinden kunnen gebruikt worden door de organisator.
Artikel 15: Toepasselijk recht en bevoegde rechtbanken
Het huidige reglement en de wedstrijd zijn onderworpen aan Belgisch recht. In geval van consumentengeschillen is de rechtbank voor kanton Bree bevoegd. In het geval van ondernemingsgeschillen is de ondernemingsrechtbank van Antwerpen bevoegd.
Art. 1: Het stadsbestuur wil leegstand in het kernwinkelgebied projectmatig aanpakken. We lanceren hiervoor een concept waarbij panden, zogenaamde Stadsateliers, in de markt gezet worden voor startende ondernemers aan aantrekkelijke voorwaarden en begeleiding.
Art. 2: Het reglement bepaalt welke voorwaarden we aan pandeigenaars opleggen om deel te kunnen nemen aan het project enerzijds en op welke manier ondernemers met een vernieuwend concept zich kunnen kandidaat stellen voor deze begeleiding anderzijds. Op die manier wordt er voor leegstaande panden door de centrummanager, geflankeerd door een jury op maat van dit project, actief een nieuwe invulling gezocht.
Art. 3: De leegstaande kantoorruimte op het gelijkvloers van het oudste stadhuis op Markt z/n en een eerste selectie van privé-panden worden in 2025 naar voren geschoven om de start van de Stadsateliers te maken. Na evaluatie wordt deze oproep en begeleiding jaarlijks herhaald.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 (“DLB”) en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad;
Gelet op het feit dat de gemeente deelnemer is van de dienstverlenende vereniging Cipal (“Cipal”);
Gelet op de statuten van Cipal;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 20/02/2025 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
Gelet op de oproeping tot de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 met de volgende agendapunten:
Gelet op de documenten en de toelichtende nota van Cipal betreffende de agendapunten van deze algemene vergadering;
Gelet op de voorstellen van de raad van bestuur van Cipal;
Overwegende dat geen redenen voorhanden zijn om goedkeuring van de agendapunten te weigeren;
Na beraadslaging en stemming;
Art. 1: Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 goedgekeurd.
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
Art.4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Het College van Burgemeester en Schepenen:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat Limburg.net een intergemeentelijk samenwerkingsverband met rechtspersoonlijkheid is, en meer bepaald een Opdrachthoudende Vereniging zoals bedoeld in artikel 398, §2, 3° van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur (verder ‘DLB’).
Gelet op het lidmaatschap van de gemeente bij Limburg.net.
Gelet op de statuten van Limburg.net (verder ‘de Statuten’).
Gelet op de beslissing van de raad van bestuur van Limburg.net van 30 april 2025 tot goedkeuring van de agenda van de algemene vergadering van Limburg.net van woensdag 25 juni 2025 om 18u30.
Gelet dat de volgende agendapunten werden vastgesteld:
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de agenda te weigeren.
Art. 1: De agendapunten van de algemene vergadering van 25 juni 2025 van de Opdrachthoudende Vereniging Limburg.net worden goedgekeurd.
Art. 2: Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan de Opdrachthoudende Vereniging middels het bezorgen van een afschrift aan Limburg.net.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Schepen Jo Leenders wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in de Algemene Vergadering van Toerisme Limburg;
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij Toerisme Limburg;
Gelet op het feit dat bij het begin van elke nieuwe gemeentelijke legislatuur een nieuwe gemeentelijke afgevaardigde en één plaatsvervanger moet worden aangeduid;
Gelet op hun brief dd.10 juni 2025 waarin ze vragen voor om een afgevaardigde aan te stellen, die de Stad vanaf heden zal vertegenwoordigen op de (bijzondere) algemene vergadering(en);
Na geheime stemming;
Dit agendapunt wordt goedgekeurd met 23 stemmen voor, 0 stemmen tegen, 0 stemmen onthouden.
Art. 1: Schepen Jo Leenders, Luytenstraat 33, 3960 Bree wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in de Algemene Vergadering van Toerisme Limburg;
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Raadslid Lambert Neyens (Verjonging). Isabelle Casters en Joris Bomans zullen op 20 juni 2025 in het huwelijk treden te Bree. Gemeenteraadslid Sofie Nouwkens heeft een goede band met het koppel en het koppel heeft verzocht om hun huwelijk te laten voltrekken door gemeenteraadslid Nouwkens.
Artikel 7, derde lid, (oud) BW bepaalt dat bij verhindering van de ambtenaar van de burgerlijke stand, deze tijdelijk wordt vervangen door de burgemeester, een schepen of een raadslid in de volgorde van hun benoemingen. De burgemeester wordt vervangen door de schepen eerste in rang, tenzij de burgemeester een andere schepen in het college heeft aangeduid. Het laatst benoemde raadslid kan maar geroepen worden om de taak van ambtenaar van de burgerlijke stand te vervullen als de aangewezen schepen, de burgemeester, de schepenen en alle voor hem benoemde gemeenteraadsleden verhinderd zijn.
voorstel tot beslissing
De burgemeester, schepenen en gemeenteraadsleden die gemeenteraadslid Sofie Nouwkens voorgaan, zijn verhinderd om het huwelijk van Isabelle Casters en Joris Bomans op 20 juni 2025 te voltrekken.
Dit agendapunt wordt goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De voorzitter sluit de zitting op 19/06/2025 om 21:30.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Marie-Jeanne Savelkoul
Voorzitter