De voorzitter opent de zitting op 07/02/2022 om 19:14.
Raadslid Sietse Wils (Verjonging) is verheugd dat de Vlaamse regering Limburg als één regio blijft zien en behouden. Op verzoek van fractie Verjonging keurde Bree destijds, als één van de eersten, met een meerderheid in de gemeenteraad een motie in die zin goed. Bedankt wie dat ondersteunde. Het heeft, samen met ander Limburgs protest tegen de geplande regiovorming, geholpen.
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 10 januari 2022, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 10 januari 2022, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De raad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur inzake de klachten binnengekomen bij de stad in 2021.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikel 14 van het klachtenreglement goedgekeurd in de gemeenteraad en de OCMW-raad van 11 maart 2019:
Minstens één keer per jaar bezorgt de klachtencoördinator een overzicht van de klachten en van de behandeling ervan aan de algemeen directeur, die dit ter kennisgeving brengt aan het managementteam en aan de gemeenteraad.
Gelet op de kennisname in het managementteam van 31 januari 2022;
Art. 1: De raad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering door de algemeen directeur inzake de klachten binnengekomen bij de stad met betrekking tot het jaar 2021.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Hierdoor wordt de integratie van ziekenhuis ZMK in het groter geheel van ziekenhuis ZOL (Genk) een feit.
Goedkeuring te verlenen aan de verkoop van industriegrond en gebouw, Industrieterrein Kanaal Noord 1460, 3960 Bree, door Renewi Wood Products aan Groen Ergie BV en de verhuur door Groen Ergie BV aan Recypel BV.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de e-mail d.d. 2 januari 2022 van de heer Reinhard Beck, bestuurder van Recypel, waarin hij aangeeft dat ze de toestemming vragen tot verkoop van industriegrond en gebouw, Industrieterrein Kanaal Noord 1460, 3960 Bree, door Renewi Wood Products aan Groen Ergie BV en de verhuur door Groen Ergie BV aan Recypel BV.
Dat ze een afwijking vragen van de voorwaarden opgelegd in de notariële akte van 20 juni 1994 bij de aankoop van deze industriegrond door de eerste eigenaar;
Dat de afwijking van deze voorwaarden in 2022 redelijk is, er tevens van uitgaand dat het bedrijf in expansiefase zit en structurele tewerkstelling een noodzaak is;
Overwegende dat het tot de bevoegdheid van de gemeenteraad behoort om deze verkoop/verhuur goed te keuren;
Art 1: Goedkeuring te verlenen aan de verkoop van industriegrond en gebouw, Industrieterrein Kanaal Noord 1460, 3960 Bree, door Renewi Wood Products aan Groen Ergie BV en de verhuur door Groen Ergie BV aan Recypel BV.
Art. 2: Afwijkend van de voorwaarden uit de notariële akte van 20 juni 1994 wordt vanaf heden een minimale structurele tewerkstelling van 5 personen op dit bedrijfsterrein opgelegd en mag de dakbedekking met metalen platen worden uitgevoerd, op voorwaarde dat dit voldoet aan de voorschriften van de ruimtelijke ordening (R.U.P.) die van toepassing zijn op deze zone van Industrieterrein Kanaal Noord.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De aanleg van de gemeentewegen, waarbij het binnengebied niet wordt overgedragen naar het openbaar domein, zoals vervat in de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend op 14/07/2021 door PROJECT DEVELOPERS BV, voor het bouwen van 14 eengezinswoningen in halfopen en gesloten bebouwing met terrassen en bijhorende terreinaanlegwerken en dit op de percelen gekend onder de kadastrale gegevens 1ste afdeling, sectie B, nrs. 203/Z en 236/S3 (Stift 60), dossier gekend onder OMV_2021115135 (onze referentie : 2021184) wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de wet van 29 maart 1962 houdende organisatie van de Ruimtelijke Ordening en de Stedenbouw, gewijzigd bij de Wetten van 22 april 1970 en 22 december 1970;
Gelet op het Decreet betreffende de Ruimtelijke Ordening, gecoördineerd op 22 oktober 1996, gewijzigd bij decreet van 19 december 1998 houdende bepalingen tot begeleiding van de begroting 1999, bij decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, bij decreet van 26 april 2000, 13 juli 2001, 8 maart 2002, 19 juli 2002 en 21 november 2003, en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op het decreet van 18 mei 1999 houdende de organisatie van de ruimtelijke ordening, gewijzigd bij de decreten van 28 september 1999, 22 december 1999, 26 april 2000, 8 december 2000, 13 juli 2001, 1 maart 2002, 8 maart 2002, 19 juli 2002, 4 juni 2003 en 21 november 2003, en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, goedgekeurd door de Vlaamse regering op 27 maart 2009, en in werking getreden op 1 september 2009;
Gelet op het decreet betreffende de omgevingsvergunning dd. 25/04/2014, in werking getreden op 01/01/2018, en gelet op het besluit van de Vlaamse regering dd. 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning;
Gelet in het bijzonder op artikel 31. (Zaak van de wegen) van het decreet betreffende de omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarover de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft en de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, oordeelt dat de omgevingsvergunning kan worden verleend, neemt de gemeenteraad een beslissing over de zaak van de wegen voor de bevoegde overheid een beslissing neemt over de aanvraag. Als dat nodig is, roept de provinciegouverneur op verzoek van de deputatie respectievelijk de Vlaamse Regering of de gewestelijke omgevingsambtenaar, de gemeenteraad samen. De gemeenteraad neemt een beslissing over de zaak van de wegen en deelt die beslissing mee binnen een termijn van zestig dagen vanaf de samenroeping door de provinciegouverneur.”
Gelet in het bijzonder op artikel 47. van het besluit van de Vlaamse regering dd. 27/11/2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende omgevingsvergunning: “Als de vergunningsaanvraag wegenwerken omvat waarvoor de gemeenteraad beslissingsbevoegdheid heeft, neemt de gemeenteraad daarover een besluit. De gemeenteraad neemt daarbij kennis van de standpunten, opmerkingen en bezwaren die zijn ingediend tijdens het openbaar onderzoek. Uiterlijk tien dagen na de gemeenteraadszitting stelt de gemeente de gemeenteraadsbeslissing ter beschikking hetzij van de bevoegde omgevingsvergunningscommissie als die advies moet verlenen, hetzij van het bevoegde bestuur als geen advies van een omgevingsvergunningscommissie vereist is.”
Gelet op de aanvraag tot het bekomen van een omgevingsvergunning ingediend op 14/07/2021 door de heer Pieter Vangeel namens PROJECT DEVELOPERS BV, gevestigd te Grauwmeer 1/15/63 te 3001 Leuven, voor het bouwen van 14 eengezinswoningen in halfopen en gesloten bebouwing met terrassen en bijhorende terreinaanlegwerken en dit op de percelen gekend onder de kadastrale gegevens 1ste afdeling, sectie B, nrs. 203/Z en 236/S3 (Stift 60), dossier gekend onder OMV_2021115135 (onze referentie : 2021184).
1.
Overwegende dat de aanvraag voorziet in het oprichten van 14 grondgebonden eengezinswoningen in halfopen en gesloten bouwvorm met private terrassen binnen een collectieve buitenruimte met bijhorende terreinaanlegwerken;
Overwegende dat aldus na afbraak van de bestaande woning in halfopen bouwvorm aan Stift nr. 60 de mogelijkheid bestaat om het binnengebied te ontsluiten en een woonerf te realiseren met een collectieve buitenruimte;
Overwegende dat hierbij een directe ontsluitingsweg aan de Stift wordt voorzien het projectgebied in, waaraan eveneens het parkeren wordt geconcentreerd; Naast de erfontsluitingsweg wordt een pad voorzien voor het langzaam verkeer;
Overwegende dat de beschrijvende nota omtrent de infrastructuurwerken onder andere het volgende vermeldt :
“4. INTEGRATIE IN DE OMGEVING
Het aanleggen van nieuwe wegen en riolering is ter uitrusting van de nieuwe woningen, waarbij de aanvragen van de stedenbouwkundige handeling van infrastructuurwerken een vereist onderdeel is.
De ontsluiting van de nieuwe aangelegde weg voor gemotoriseerd verkeer is voorzien langsheen “Stift” om als zo het verkeer te leiden naar de aanpalende gewestweg zonder verder overlast te bezorgen aan de aansluitende bebouwing. Hierdoor is de invloed van de bijkomende mobiliteit beperkt in de onmiddellijke omgeving. De zone van de nieuwe wegen is gelegen in een zone 50 waardoor er verder geen vertragende effecten werden toegepast in het ontwerp. De ontworpen weg is enkele voor het plaatselijk verkeer en eventuele bezoekers. Enkel niet-gemotoriseerd verkeer heeft een doorgaande mogelijkheid.
Bij inrichting van het domein evenals het groenplein is er rekening gehouden met een maximale verbindingen te voorzien voor voetgangers en fietsers via de zogenaamde trage verbindingen. De trage verbindingen zorgen voor een vlotte en veilig verbinding van de gebieden naar gemeenschappelijke parkeerplaatsen. Door het aanleggen van de trage verbindingen is de groenzone niet enkel bestemd voor de nieuwe bewoners maar eveneens voor de bestaande bewoners zodoende een positieve invloed te geven aan het bevordering van buurtcontacten.
In de inrichting van het domein is rekening gehouden met het aanleggen van voldoende gemeenschappelijke parkeerplaatsen. De aangelegde parkeerplaatsen zijn bestemd voor bezoekers en voor de toekomstige bewoners.
De gebruikte materialen zijn in functie van de duurzaamheid evenals het minimum aan onderhoud. De materialen zijn benoemd op de dwarsprofielen evenals opgenomen in de legende.”
Overwegende dat de nota ook vermeldt dat de infrastructuur-en rioleringswerken gebeuren conform de code van goed praktijk en de laatste versie van het standaardbestek 250 voor wegenwerken; Overwegende dat bij de stukken een kostenraming en aanvullend bestek werden gevoegd;
Overwegende dat de aanvrager zich ertoe verbindt om alle kosten aangaande de inrichting van het private domein ter voorzieningen van de woningen opgenomen in de vergunningsaanvraag ten laste te nemen;
2.
Overwegende dat er GEEN overdracht naar het openbaar domein gebeurt, maar dat het volledige projectgebied, inclusief de collectieve buitenruimte, in privé-eigendom blijft;
Overwegende dat de gemeenteraad toch bevoegd is om over de aanvraag een beslissing te nemen;
Overwegende dat artikel 31 van het Omgevingsvergunningsdecreet als volgt luidt:
“ 1. Als de aanvraag de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg omvat, roept het college van burgemeester en schepenen, in voorkomend geval op verzoek van de bevoegde overheid, vermeld in artikel 15, de gemeenteraad samen om te beslissen over de aanleg, wijziging, verplaatsing of opheffing van de gemeenteweg.
De gemeenteraad spreekt zich uit over de ligging, de breedte en de uitrusting van de gemeenteweg, en over de eventuele opname in het openbaar domein. Hierbij wordt rekening gehouden met de doelstellingen en principes, vermeld in artikel 3 en 4 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen, en in voorkomend geval met het gemeentelijk beleidskader en afwegingskader, vermeld in artikel 6 van het decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen. De gemeenteraad kan daarbij voorwaarden opleggen en lasten verbinden, die de bevoegde overheid in de eventuele vergunning opneemt.”
De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid voor aangelegenheden die van gemeentelijk belang zijn, waaronder de aanleg van nieuwe gemeentewegen, voor zover deze een openbaar of quasi-openbaar karakter kunnen krijgen.
Bepalend voor de bevoegdheid van de gemeenteraad is de vraag of de wegenis ‘al dan niet openbaar’ gebruikt zal worden. Onder ‘openbaar’ gebruik moet worden verstaan, wegen die voor het publiek verkeer openstaan, terwijl dit niet noodzakelijkerwijze betekent dat deze wegen daarom ingericht worden voor het voertuigenverkeer in het algemeen (Cass. 20 december 1995, P.95.0770.F). Ook het tot stand brengen van fiets- en voetgangersverbindingen met een openbare bestemming, worden begrepen onder de beslissingsbevoegdheid van de gemeenteraad.
De vraag of de in de vergunningsaanvraag voorziene wegenis een openbare of een quasi-openbare bestemming kan krijgen, moet worden beoordeeld aan de hand van de gegevens van het dossier. Het privaat karakter van de eigendom van de wegenis sluit niet uit dat de wegenis alsnog een openbare of quasi-openbare bestemming kan krijgen. Analoog daarmee, sluit het feit dat de wegenis niet aan het openbaar domein wordt overgedragen, niet uit dat de weg alsnog een openbare bestemming kan krijgen.
Er dient te worden besloten dat er sprake is van openbare wegenis en dit op grond van de volgende elementen :
Voorgaande elementen zorgen ervoor dat de toegangswegen openbaar (door niet-bewoners) kunnen worden gebruikt, en er dan ook sprake is van een ‘zaak der wegen’ die een voorafgaande beslissing van de gemeenteraad vereist, alvorens de omgevingsvergunning voor het bouwproject kan worden afgeleverd.
Het gegeven dat de collectieve delen worden opgenomen in een vereniging van mede-eigendom die wordt geregeld door een reglement van mede-eigendom, doet geen afbreuk aan het feit dat het wel degelijk gaat om een ‘openbare’ wegenis.
Ook het feit dat het onderhoud zal gebeuren door de eigenaars van het wooncomplex, en niet door de gemeente, doet evenmin afbreuk aan de hoedanigheid van ‘openbare’ wegenis.
Overwegende dat aldus de gemeenteraad een beslissing dient te nemen over de zaak der wegen;
3.
Overwegende dat er een openbaar onderzoek werd gevoerd van 27 oktober 2021 tot en met 25 november 2021; Overwegende dat hierbij geen bezwaren werden ingediend;
Overwegende dat er een archeologienota bij de aanvraag werd gevoegd waarbij werd geconcludeerd dat er een vervolgonderzoek nodig is; Overwegende dat er door het Agentschap Onroerend Erfgoed akte werd genomen van de archeologienota;
Overwegende dat het concept van doorwaadbaarheid naar de omliggende percelen positief is en een meerwaarde biedt voor de omgeving; Overwegende dat andere projecten op aanpalende percelen hierop kunnen aansluiten waardoor de binnenpit van het bouwblok volledig dooraderd wordt met voetgangersverbindingen, zoals ook door de stedelijke begraafplaats die straks een serene, groene plek wordt;
Overwegende dat om de doorwaadbaarheid van het binnengebied te verzekeren er een publiekrechtelijke recht van doorgang voor voetgangers en fietsers dient te worden verleend en dit gedurende de dageraad, zijnde van zonsopgang tot zonsondergang; Overwegende dat dit publiek recht van doorgang tijdens de dageraad door en op kosten van de vergunninghouder moet worden vastgelegd bij notariële akte;
Overwegende dat de publieke doorgang tevens door en op kosten van de vergunninghouder dient te worden voorzien van straatverlichting volgens de voorwaarden van Fluvius;
Overwegende dat ook in het voorwaardelijk gunstig advies van De Watergroep d.d. 29 november 2021 het volgende werd opgenomen :
“De watergroep plaatst geen hoofdleidingen op privaat domein. Voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein kan wel een verdeelleiding aangelegd worden. Voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding zal steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd moeten worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte. De Watergroep plaatst géén hydranten, spoelpunten of vakafsluiters op private eigendommen.”
Overwegende dat ook het ondergrondse recht van doorgang van de nutsleidingen zoals voorzien op de plannen, inclusief voor de straatverlichting, bij notariële akte dient te worden vastgelegd door en op kosten van de aanvrager;
Art. 1 : De aanleg van de gemeentewegen zoals aangeduid op de ingediende plannen vervat in de aanvraag tot omgevingsvergunning ingediend door de heer Pieter Vangeel namens PROJECT DEVELOPERS BV, voor het bouwen van 14 eengezinswoningen in halfopen en gesloten bebouwing met terrassen en bijhorende terreinaanlegwerken te Stift 60, op de percelen gekend onder de kadastrale gegevens 1ste afdeling, sectie B, nrs. 203/Z en 236/S3 (onze referentie 2021184) wordt goedgekeurd onder de hierna vermelde voorwaarden:
- Om de doorwaadbaarheid van het binnengebied te verzekeren dient een publiek recht van doorgang tijdens de dageraad door en op kosten van de vergunninghouder bij notariële akte te worden vastgelegd;
- De publieke doorgang dient door en op kosten van de vergunninghouder te worden voorzien van straatverlichting volgens de voorwaarden van Fluvius;
- Indien voor de aansluiting van meerdere woningen op privaat domein een verdeelleiding dient te worden aangelegd, dient voor de aanleg, het onderhoud, de herstelling en vernieuwing van bovenvermelde verdeelleiding steeds een kosteloze erfdienstbaarheid gevestigd te worden samen met een kosteloze erfdienstbaarheid van overgang (permanent en onbelemmerd) voor personeel en/of aannemers, voertuigen en materiaal van De Watergroep. Voormelde te vestigen erfdienstbaarheden dienen eeuwigdurend te zijn en vastgelegd in een notariële akte door en op kosten van de vergunninghouder;
- Er dient een ondergronds recht van doorgang voor de nutsleidingen zoals voorzien op de plannen, inclusief voor de straatverlichting, te worden vastgelegd bij notariële akte door en op kosten van de vergunninghouder;
Art.2 : De kostenraming en bijhorend aanvullend bestek voor de inrichting van het projectgebied dat niet wordt overgedragen naar het openbaar domein wordt goedgekeurd;
Art. 3 : De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met referentie 2022/raamovereenkomst juridische dienstverlening, opgesteld door de juriste van stad Bree. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
De gemeenteraad;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat er zich een ontwikkeling aankondigt van 2 grote gebieden in Bree, waarvoor de gemeenteraad op 10 januari jl. reeds een bestek heeft goedgekeurd voor (technisch) advies en trajectbegeleiding;
Dat deze gebiedsontwikkeling echter tevens belangrijke juridische aspecten bevat zoals bijvoorbeeld BTW-ruling en het opmaken van één of meerdere PPS-constructie(s);
Dat het dan ook gepast voorkomt om minstens voor deze zeer specifieke juridische vraagstukken beroep te doen op (externe) juristen die hierin gespecialiseerd zijn;
Overwegende dat in het kader van deze opdracht een bestek werd opgesteld door de juriste van de stad;
Overwegende dat de overheidsopdracht voor diensten het Europese drempelbedrag ( ad. € 214.000,- excl. BTW) niet zal overschrijden;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022 en de daaropvolgende jaren, op budgetcode 2140000/DOM 1/0740 (actie / raming AC000043/MJP001364);
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met referentie 2022/raamovereenkomst juridische dienstverlening, opgesteld door de juriste van stad Bree. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022 en de daaropvolgende jaren, op budgetcode 2140000/DOM 1/0740 (actie / raming AC000043/MJP001364).
Art 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/006/TD/RM en de raming voor de opdracht “Bibliotheek: Zonnepanelen”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw.
De gemeenteraad,
Gelet op het besluit van de Vlaamse regering van 24 november 2006 betreffende de inwerkingtreding van sommige bepalingen van het gemeentedecreet van 15 juli 2005, gewijzigd bij het decreet van 2 juni 2006 en latere wijzigingen;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bibliotheek: Zonnepanelen” een bestek met nr. 2022/006/TD/RM werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw;
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2210000/DOM 1/0703 (actie / raming AC000023/MJP001208;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2022/006/TD/RM en de raming voor de opdracht “Bibliotheek: Zonnepanelen”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 24.793,39 excl. btw of € 30.000,00 incl. 21% btw.
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2022, op budgetcode 2210000/DOM 1/0703 (actie / raming AC000023/MJP001208).
Art. 4: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De raad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering d.d. 15/02/2022 van DISV Regio Noord-Limburg.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de uitnodiging voor de Algemene Vergadering per mail d.d. 14 januari 2022 van de Welzijnsregio ,
Overwegende dat de volgende agendapunten zullen behandeld worden tijdens de algemene vergadering:
Overwegende dat de voorbereidende documenten in bijlage toegevoegd werd,
Art. 1: De raad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering d.d. 15/02/2022 van DISV Regio Noord-Limburg.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De vergunning voor het containerpark loopt vandaag, 7 februari 2022, af. In het licht van de continuïteit en de toegankelijkheid voor de inwoners van deze dienst hebben we volgende vragen:
Wij ontvangen graag een stand van zaken in het dossier omtrent de herinrichting van Tongerlo.
Wordt uitvoering gegeven aan het gemeenteraadsbesluit van 4 oktober 2021?
De voorzitter sluit de zitting op 07/02/2022 om 20:15.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Jordy Kunnen
Voorzitter