De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Koninklijk besluit van 28 oktober 2021 houdende de afkondiging van de epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie, zoals gewijzigd;
Gelet op het Koninklijk besluit houdende de nodige maatregelen van bestuurlijke politie teneinde de gevolgen voor de volksgezondheid van de afgekondigde epidemische noodsituatie betreffende de coronavirus COVID-19 pandemie te voorkomen of te beperken, zoals gewijzigd
Ingevolgde de stijgende Coronabesmettingen in Bree, de omliggende gemeenten en België in het algemeen nam de burgemeester op 17 november 2021 het besluit dat alle vergaderingen van bestuursorganen en de eigen diensten enkel maar digitaal mogen plaatsvinden.
Heden zijn de Coronacijfers terug in de gunstige richting aan het evolueren waardoor de noodzaak om dergelijke contacten te vermijden minder aan de orde is.
Overwegende dat de besmettingscijfers van de afgelopen weken te Bree terug aanzienlijk gedaald zijn;
Overwegende dat het Overlegcomité op 11 februari 2022 heeft beslist om over te schakelen naar 'code oranje', hetgeen o.a. impliceert dat telewerken niet langer verplicht is, maar wel sterk blijft aanbevolen, wanneer dat mogelijk is;
Overwegende de noodzaak om gepaste aanvullende maatregelen te nemen die een verdere verspreiding van het Coronavirus kunnen beperken heden terug minder aan de orde is;
Overwegende dat vermeld besluit van de burgemeester in deze zin kan opgeheven worden;
Overwegende dat de federale maatregelen met betrekking tot Covid-19, met name social distancing, de afstandsnorm van 1,5 meter, handhygiëne,... ten alle tijden dienen nageleefd worden en dat telewerken en digitaal vergaderen sterk aanbevolen blijven;
Art. 1: De gemeenteraad bekrachtigt besluit van de Burgemeester van 17 november 2021 houdende de verplichting tot digitaal vergaderen van bestuursorganen en stedelijke diensten in Bree op te heffen. De algemeen geldende Coronamaatregelen dienen onverwijld te blijven nageleefd worden.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.