Terug
Gepubliceerd op 09/07/2024

Besluit  College van burgemeester en Schepenen

ma 08/07/2024 - 09:00

Tijdelijke politieverordening: Herinrichting Tongerlo fase 5 + fase 6

Aanwezig: Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
Rudi Cober, Michel Theunissen, Schepenen
Katja Verheyen, Voorzitter BCSD
Stefan Goclon, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Knippenberg, Jo Vandersteegen, Schepenen
Regelgeving

Het college van burgemeester en schepenen:

 

Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

 

Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

 

Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

 

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

 

Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

 

Gelet op:

-       Het K.B. van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: de wegcode;

-       Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald: de code van de wegbeheerder;

-       De verkeerswet, K.B. 16/03/1968;

 

Gelet op de aanvraag d.d. 01/07/2024 van Koen Brebels namens APK Wegenbouw met betrekking tot het uitvoeren van wegenwerken in Tongerlo van 05/08/2024 t.e.m. 31/12/2024.

 

Gelet op de adviezen van:

-       De technische dienst;

-       De dienst mobiliteit.

Overwegende

Overwegende dat de veiligheid van wegenwerkers, passanten en voertuigen moet gegarandeerd worden, maar de hinder tot een minimum moet beperkt worden;

 

Overwegende dat de nodige signalisatie wordt aangebracht zoals op de goedgekeurde signalisatieplannen of omschrijving werd aangegeven;

 

Overwegende dat de werken worden uitgevoerd in 6 fasen, dit besluit heeft betrekking op fase 5 en fase 6, die als eerste worden uitgevoerd. 

Besluit

Art. 1: Van 05/08/2024 t.e.m. 31/12/2024 wordt toestemming verleend aan APK Wegenbouw om wegenwerken uit te voeren in Tongerlo:

  • Groenstraat;
  • Schansstraat;
  • Pastorijstraat.
 

Art. 2: Signalisatie dient door de aanvrager zelf voorzien te worden. De vergunninghouder staat in voor het plaatsen, onderhouden en opruimen ervan.   

  • Verantwoordelijke signalisatie: APK Wegenbouw - Lieven Bauwenslaan 6b 3960 Pelt - 011 80 02 05

 

Art. 3: Uitwerking: Zie signalisatieplan in bijlage.

 

Art. 4: Indien parkeerverbod nodig is dient dit minstens 24 u voor de aanvang van de werken of activiteit geplaatst te worden.

 

Art. 5: De aanvrager (aannemer / organisator) zal tijdig (ten laatste 1 maand voor de aanvang van de verkeershinder) contact op nemen met de betreffende maatschappijen en besturen van openbaar vervoer, schoolbusvervoer en fietsroutenetwerk.

 

Art. 6: De aanvrager (aannemer / organisator zal tijdig de bewoners en handelaars SCHRIFTELIJK verwittigen van de voorziene hinder!

 

Art. 7: De overtreders op de verbods- en gebodsbepalingen bevolen door de krachtens onderhavige verordening geplaatste tekens zullen vervolgd en gestraft worden overeenkomstig artikel 29 van het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten op de politie van het wegverkeer.

 

Art. 8: De aanvrager is steeds verantwoordelijk voor de goede orde en netheid op de locatie en problemen die eventueel kunnen ontstaan aan het materiaal of signalisatie door bijvoorbeeld een stormwind. De aanvrager moet in dergelijke gevallen de nodige voorzorgen nemen. De aanvrager is tevens aansprakelijk voor de schade die de signalisatie kan veroorzaken aan derden zoals weggebruikers.

 

Art 9: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.