De voorzitter opent de zitting op 09/10/2023 om 21:30.
De notulen van de OCMW-raad van 4 september 2023, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De OCMW-raad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de OCMW-raad van 4 september 2023, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De OCMW-raad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de OCMW-raad van 4 september 2023, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De raad keurt het rapport van beleidsopvolging van 30 juni 2023 van de Welzijnsregio Noord-Limburg goed.
De OCMW-raad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2009 houdende de uitvoering en inwerkingtreding van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende diverse bepalingen betreffende het personeel, de financiën en de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Overeenkomstig het Decreet over het lokaal bestuur dient jaarlijks voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering van welzijnsvereniging Welzijnsregio Noord-Limburg over het eerste semester van het boekjaar te worden voorgelegd aan de leden van de Algemene Vergadering.
De opvolgingsrapportering geeft een beeld van de stand van zaken van de eerste helft van het boekjaar tot 30 juni 2023. De acties en financiële situatie worden kort toegelicht. Budgettair gezien geeft dit overzicht geen volledig beeld, gezien een aantal inkomsten en uitgaven nog niet geboekt konden worden.
Art. 1: De raad keurt het rapport van beleidsopvolging van 30 juni 2023 van de Welzijnsregio Noord-Limburg goed.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Gelet op de wetgeving ter bescherming van de persoonlijke levenssfeer wordt dit punt niet openbaar gemaakt. Een detaillijst is beschikbaar bij de financieel directeur.
De OCMW-raad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de Wet van 29 juli betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het bestuursdecreet van 07 december 2018;
Conform artikel 103 van het BVR BBC van 30 maart 2018 boekt de financieel directeur de bedragen de bedragen die betaald moeten worden door schuldenaren van wie de solvabiliteit bewezen is door een bewijsstuk als oninvorderbaar. De financieel directeur legt hierover verantwoording af via rapportering over het debiteurenbeheer, die moet worden opgemaakt op basis van artikel 177 van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur;
Samenvatting van de boekingen als oninvorderbaar : 8 debiteuren - € 14.431,21
1. overleden debiteuren : aantal 2 - € 10.577,01
2. verhuisd naar het buitenland of gevangenis : aantal 4 - € 2.652,44
3. Einde collectieve schuldenregeling of afstand collectieve schuldenregeling : aantal 2 - € 1.201,67
Alle bewijsstukken zullen in de boekhouding worden aangehangen aan de desbetreffende kost.
De kredietraming voor deze boeking is MJP001092 - 6420000/0030 Oninbaren met een raming van € 15.000 voor 2023.
Art. 1: De OCMW-Raad neemt kennis van de oninbaarstellingen sociale dienst
Het protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur, het Agentschap Wonen in Vlaanderen, de stad Bree en het OCMW Bree wordt goedgekeurd.
De OCMW-raad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Organieke Wet van 8 juli 1976 betreffende de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 3 april 2009 houdende de uitvoering en inwerkingtreding van het decreet van 19 december 2008 betreffende de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn en houdende diverse bepalingen betreffende het personeel, de financiën en de organisatie van de openbare centra voor maatschappelijk welzijn;
Gelet op het schrijven vanwege het Agentschap Binnenlands bestuur dd. 15.09.2023 en het bijhorende Protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur, het Agentschap Wonen in Vlaanderen, de stad Bree en het OCMW Bree;
Overwegende dat op vrijdag 8 april 2022 de Vlaamse Regering haar goedkeuring gaf aan het besluit tot toekenning van een subsidie aan lokale besturen voor de opbouw van opvangcapaciteit voor tijdelijk ontheemden uit Oekraïne, tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering en tot intrekking van het besluit van de Vlaamse Regering van 14 maart 2022;
Overwegende dat om de governance tussen de lokale besturen, de gouverneurs en het Vlaams Gewest op kwaliteitsvolle wijze in te vullen, de oprichting van de Vlaamse Huisvestingstool (hierna: VHT) met centraal beheerde adresgegevens noodzakelijk was;
Dat de inbreng van het aanbod van slaapplekken in de VHT enerzijds door de lokale besturen gebeurt en anderzijds door organisaties, bedrijven en verenigingen;
Dat het Vlaams Gewest ondersteunt via personele omkadering en financiering per voorziene slaapplek;
Dat deze financiering vanuit Vlaanderen wordt gekoppeld aan het ingeven van de adressen in de VHT van de effectief beschikbare collectieve huisvestingsplaatsen;
Overwegende dat het Agentschap Binnenlands Bestuur (hierna: ABB) en Wonen in Vlaanderen (hierna: WiV) als gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken een gegevensbeschermingseffectbeoordeling (“GEB” of data protection impact assessment “DPIA”) hebben laten uitvoeren;
Dat rekening houdend met de persoonsgegevens die verwerkt worden in de VHT, een protocol noodzakelijk is om conform de AVG wetgeving te handelen;
Overwegende dat in het door ABB en WiV voorgestelde protocol de voorwaarden en modaliteiten van de wederzijdse elektronische mededeling van de persoonsgegevens, bestaande uit twee gegevensstromen (Gegevensstroom 1 en 2), tussen de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijken en het lokaal bestuur worden uiteengezet;
Dat gegevensstroom 1 de elektronische mededeling van de persoonsgegevens vanuit de VHT naar het lokaal bestuur betreft; Dat deze gegevens afkomstig zijn van de aanmeldingen op het portaal van de VHT;
Dat gegevensstroom 2 de elektronische mededeling van de persoonsgegevens vanuit het lokaal bestuur naar de VHT betreft;
Overwegende dat algemeen genomen dit de adresgegevens van de locaties waar tijdelijk ontheemden kunnen opgevangen worden, alsook de contactgegevens van de aanbieder van de locaties betreft;
Dat daarnaast de contactgegevens van de gebruikers van de tool ook worden opgenomen in de VHT;
Dat dit voor het lokaal bestuur over de gemeentelijk coördinator en de lokale subsidiebeheerder gaat;
Dat dit verder wordt gespecifieerd in het protocol;
Overwegende dat om te komen tot een gedragen (ontwerp)protocol, dit protocol op 8/5/2023 werd toegelicht aan de DPO’s van de lokale besturen die aanwezig waren op de VVSG werkgroep “Informatie- en cyberveiligheid”;
Dat nadien de vraag tot feedback op dit ontwerpprotocol werd verspreid via de verslaggeving aan de lokale besturen van deze werkgroep;
Dat de feedback op het protocol werd verzameld en verwerkt, en de laatste versie van het protocol wordt bezorgd via het (digitaal) Loket voor lokale besturen;
Overwegende dat de (de DPO van de) Welzijnsregio normaliter de taken van de DPO voor de stad en het OCMW Bree op zich neemt;
Dat er momenteel echter geen DPO meer werkzaam blijkt te zijn bij de Welzijnsregio, zodoende dat deze geen advies kan uitbrengen over het Protocol;
Overwegende dat het echter alsnog gepast voorkomt om het protocol goed te keuren en te ondertekenen aangezien het werd opgesteld door ABB en voorgelegd aan verschillende DPO's van lokale besturen en dus een gedragen protocol betreft;
Art.1. Het protocol voor de wederzijdse elektronische mededeling van persoonsgegeven tussen het Agentschap Binnenlands Bestuur, het Agentschap Wonen in Vlaanderen, de stad Bree en het OCMW Bree, dat integraal en onlosmakelijk deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd.
Art. 2. De voorzitter van het BCSD, mevr. Katja Verheyen en de algemeen directeur, dhr. Stefan Goclon worden gemachtigd tot ondertekening van het Protocol, dat nadien wordt bezorgd aan ABB via de geijkte weg.
Art. 3. De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De voorzitter sluit de zitting op 09/10/2023 om 21:35.
Namens OCMW raad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Rudi Cober
Voorzitter