Terug
Gepubliceerd op 27/04/2023

Besluit  College van burgemeester en Schepenen

ma 24/04/2023 - 09:00

Aanvullend verkeersreglement op de politie van het wegverkeer m.b.t. gemeentewegen houdende algemene beschrijving voor de Oudestraat te Bree

Aanwezig: Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Schepenen
Katja Verheyen, Voorzitter BCSD
Stefan Goclon, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Mario Knippenberg, Rudi Cober, Schepenen
Regelgeving

Het college van burgemeester en schepenen:

 

Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

 

Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

 

Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;

 

Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;

 

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

 

Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

 

Gelet op:

- Het KB 16/03/1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer;

- Het KB van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: de wegcode;

- Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald: de code van de wegbeheerder;

- Hoofdstuk II, art. 2,4°f van besluit van de Vlaamse Regering van 26/3/2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Weken;

- Het decreet van 16/5/2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;

- Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens;

- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3/4/2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;

- Het algemeen politiereglement op gemeentewegen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28/05/2003 en alle latere aanvullingen;

 

Gelet op artikel 3 en 5 van het decreet van 16 mei 2008 dat stelt dat de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer op gemeentewegen vast te stellen kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen; 

 

Gelet op artikel 5 van de gemeenteraad van 3 juni 2019 dat stelt dat de gemeenteraad volgende bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen op de gemeentewegen gelegen op het grondgebied van de stad Bree delegeert aan het college van burgemeester en schepenen;

- Aanvullende reglementen per gemeenteweg met maatregelen (vb. wegmarkeringen en verkeerstekens);

- Aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen (vb. bebouwde kom, snelheidszones, parkeerzones,…).

Voorwerp en motivering

WIJZIGING: Toevoeging lengtebeperking n.a.v. aanhoudende beschadigingen van de steenkorf op Grauwe Torenwal. 

Overwegende

Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen betreffen;

 

Overwegende dat de Oudestraat deels deel uitmaakt van de fietszone Vuurvogel;

 

Overwegende dat de Oudestraat deel uitmaakt van de bebouwde kom Bree;

 

Overwegende dat de Oudestraat deels deel uitmaakt van de zone 30 schoolomgeving Vuurvogel;

 

Overwegende dat de Oudestraat deel uitmaakt van de zone met beperkte parkeertijd - parkeerduur max. 2u.

Besluit

In de Oudestraat geldt de volgende verkeersregeling

 

Art. 1: DE VOORRANGSREGELING

Bij het uitrijden van de Oudestraat aan de kant van de N73 geldt dat gebruikers van de N73 voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B1 en een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

Op alle overige kruispunten in de Oudestraat geldt dat de Oudestraat een hoofdstraat is. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B15.

In de Oudestraat, van de N73 tot aan basisschool De Vuurvogel, geldt dat fietsers voorrang hebben op gemotoriseerd verkeer. Het is gemotoriseerd verkeer niet toegestaan fietsers in te halen.

          

Art. 2: VERBODEN RICHTING EN EENRICHTINGSVERKEER

In de Oudestraat geldt éénrichtingsverkeer richting N73, dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord F19 met onderbord M5 “fietsers en bestuurders van tweewielige motorfietsen klasse A in twee richtingen” en verkeersbord C1 met onderbord M3 “uitgezonderd fietsers en bestuurders van tweewielige motorfietsen klasse A”.

In de Oudestraat geldt een verbod op voertuigen waarvan de lengte, lading inbegrepen, langer is dan 9m. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord C25.

 

Art. 3: VOETGANGERSZONE EN WOONERF

Niet van toepassing.

 

Art. 4: SNELHEIDSBEPERKINGEN

In de Oudestraat geldt een snelheidsregime van 30 km/u, dit wordt in het gedeelte fietszone kenbaar gemaakt door verkeersbord ZC-F111 en ZC-F113 en in het gedeelte zone 30 schoolomgeving door verkeersbord F4a en F4b, aangevuld door verkeersbord A23.

 

Art. 5: STILSTAAN EN PARKEREN

Parkeren is toegestaan op de daarop voorzien parkeervakken.

De Oudestraat maakt deel uit van de zone met beperkte parkeertijd, parkeerduur max. 2u. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord ZE9a en verkeersbord ZE9a/.

 

Art. 6: FIETSPADEN

De Oudestraat maakt deel uit van de fietszone Vuurvogel. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord ZC-F111 en verkeersbord ZC-F113.

De Oudestraat is een aanbevolen reisweg voor fietsers. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord F34b2.

 

Art. 7: GEWICHT VAN VOERTUIGEN

Niet van toepassing

 

Art. 8: WEGMARKERINGEN

Aan de kant van de N73 bevindt zich een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

Aan de kant van de N73 bevindt zich een oversteekplaats voor fietsers, gevormd door twee evenwijdige, onderbroken witte strepen.

Aan de kant van de N73 bevindt zich een oversteekplaats voor voetgangers, gevormd door witte banden.

Aan de kant van de Grauwe Torenwal bevindt zich een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.

Aan de kant van de Grauwe Torenwal bevindt zich een oversteekplaats voor fietsers, gevormd door twee evenwijdige, onderbroken witte strepen.

 

Art. 9: Deze maatregelen gaan in op 28/04/2023.

 

Art. 10: Alle voorgaande besluiten op de Oudestraat worden opgeheven en vervangen door dit besluit.

 

Art. 11: Onderhevig besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid – Departement Mobiliteit en Openbare Werken te Brussel; Politie CARMA; Hulpverleningszone Noord-Limburg.

 

Art. 12: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.