De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;
Gelet op de Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;
Gelet op het Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “ Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen “;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke sancties;
Gelet op de ministeriële omzendbrief van 22 juli 2014;
Gelet op de omzendbrief van het College van Procureurs-Generaal van 3 februari 2014;
Gelet op de Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement, de politieverordening ter beteugeling der overlast en de aanstelling per geheime stemming van de sanctionerende ambtenaar(s);
Overwegende dat we de verkeersveiligheid in onze stad opmerkelijk wensen te verbeteren;
Dat hiertoe trajectcontroles, die een onderdeel zijn van een globaal verkeersveiligheidsplan en de handhaving via G.A.S. aangewezen middelen zijn;
Overwegende dat uit de Veiligheidsmonitor van 2020 blijkt dat het merendeel van de autobestuurders zich ook ergert aan bestuurders die te snel rijden;
Overwegende dat het doel echter breder is dan enkel handhaving;
Dat er namelijk wordt getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij de passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot;
Dat de stad hiervoor voor een integrale aanpak opteert, waarbij preventief wordt opgetreden via een duidelijk communicatieplan en handhavend via trajectcontroles.
Dat binnen voormeld communicatieplan sensibilisatie en het creëren van een draagvlak centraal staan als volgt:
- sensibilisatie door de gevolgen van te snel rijden onder de aandacht te brengen;
- het creëren van draagvlak door helder uit te leggen waarom trajectcontroles nuttig zijn en welke positieve impact dit heeft op de verkeersveiligheid;
Dat de stad dan ook door middel van deze integrale aanpak hoopt het aantal snelheidsovertredingen tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen;
Overwegende dat de procedure die moet gevolgd worden om een geldboete op te leggen n.a.v. van een G.A.S. 5-overtreding verschilt van de klassieke G.A.S-procedure waardoor ook het reglement gemeentelijke administratieve sancties moet aangevuld worden met deze procedure;
Art. 1. Het reglement gemeentelijke administratieve sancties, dat integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd. Onderhavig reglement treedt in werking op 01 november 2022 ter vervanging van het reglement op administratieve sancties zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019.
Art. 2. De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.