Terug
Gepubliceerd op 14/10/2022

Besluit  Gemeenteraad

ma 10/10/2022 - 20:00

Politieverordering betreffende beperkte snelheidsovertredingen ("GAS 5") - goedkeuring

Aanwezig: Rudi Cober, Voorzitter waarnemend
Liesbeth Van der Auwera, Burgemeester
Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Schepenen
Stefan Daniels, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Elke Luyckx, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Gemeenteraadsleden
Stefan Goclon, Algemeen directeur
Verontschuldigd: Jordy Kunnen, Voorzitter
Martijn Geerits, Lode Tijskens, Gemeenteraadsleden
Regelgeving

De gemeenteraad:

 

Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;

 

Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;

 

Gelet op de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en de uitvoeringsbesluiten;

 

Gelet op de Wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming, het ten laste nemen van minderjarigen die een als misdrijf omschreven feit hebben gepleegd en het herstel van de door dit feit veroorzaakte schade;

 

Gelet op het Decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met een titel XVI “ Toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen “;

 

Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;

 

Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;

 

Gelet op het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke sancties;

 

 Gelet op de ministeriële omzendbrief van 22 juli 2014;

 

Gelet op de omzendbrief van het College van Procureurs-Generaal van 3 februari 2014;

 

Gelet op de Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit;

 

Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 16 december 2019 tot goedkeuring van het GAS-reglement, de politieverordening ter beteugeling der overlast en de aanstelling per geheime stemming van de sanctionerende ambtenaar(s);

Voorwerp en motivering

 

Gelet op het feit dat  de mogelijkheid voor gemeenten om een administratieve geldboete op te leggen in het kader van beperkte snelheidsovertredingen reeds langere tijd bestaat;

 

Gelet op het feit dat artikel 29 quater Wegverkeerswet voorschrijft dat er administratieve geldboetes opgelegd kunnen worden ten aanzien van beperkte snelheidsovertredingen mits er cumulatief aan volgende voorwaarden is voldaan:

 1. het betreft een snelheidsovertreding begaan op een plaats waar de snelheid beperkt is tot 30 of 50 kilometer per uur;

 2. het betreft een snelheidsovertreding waarbij de toegelaten maximumsnelheid met niet meer dan 20 kilometer per uur is overschreden (na correctie met de technische tolerantiemarge);

 3. het betreft een snelheidsovertreding vastgesteld volgens de voorwaarden, vermeld in artikel 62 van de wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, met uitzondering van het zesde en achtste lid, met automatisch werkende toestellen, die volledig worden gefinancierd door de lokale overheid;

 4. het betreft een snelheidsovertreding begaan door een meerderjarige natuurlijke persoon of door een rechtspersoon;

 5. het betreft een snelheidsovertreding waarbij niet gelijktijdig een andere overtreding wordt vastgesteld;


Gelet op het feit dat de bedragen van de administratieve geldboetes gelijk zijn aan de bedragen die de Vlaamse Regering bepaalt ter uitvoering van artikel 65, § 1, tweede lid Wegverkeerswet;

Overwegende


Overwegende dat we de verkeersveiligheid in onze stad opmerkelijk wensen te verbeteren;

 

Dat hiertoe trajectcontroles, die een onderdeel zijn van een globaal verkeersveiligheidsplan en de handhaving via G.A.S. aangewezen middelen zijn;


Overwegende dat uit de Veiligheidsmonitor van 2020 blijkt dat het merendeel van de autobestuurders zich ook ergert aan bestuurders die te snel rijden;

 

Overwegende dat het doel echter breder is dan enkel handhaving;

 

Dat er namelijk wordt getracht om een gedragsverandering te bereiken, waarbij de passanten hun snelheid aanpassen tot de maximum toegelaten snelheid en bijgevolg de verkeersveiligheid wordt vergroot;

 

Dat de stad hiervoor voor een integrale aanpak opteert, waarbij preventief wordt opgetreden via een duidelijk communicatieplan en handhavend via trajectcontroles.

 

Dat binnen voormeld communicatieplan sensibilisatie en het creëren van een draagvlak centraal staan als volgt:

- sensibilisatie door de gevolgen van te snel rijden onder de aandacht te brengen;

- het creëren van draagvlak door helder uit te leggen waarom trajectcontroles nuttig zijn en welke positieve impact dit heeft op de verkeersveiligheid;

 

Dat de stad dan ook door middel van deze integrale aanpak hoopt het aantal snelheidsovertredingen tot een minimum te beperken en de verkeersveiligheid te verhogen;

 

Overwegende dat de zogenaamde G.A.S. 5-overtredingen dienen te worden opgenomen in een politieverordening;

 

Dat er geen verplichting is om een protocolakkoord tussen het college van burgemeester en schepenen enerzijds en de bevoegde procureur des Konings anderzijds af te sluiten;


Dat er voor de toepassing van GAS 5 een toegang tot DIV nodig is;

 

Publieke stemming
Aanwezig: Rudi Cober, Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Stefan Daniels, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Elke Luyckx, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers, Stefan Goclon
Voorstanders: Liesbeth Van der Auwera, Mario Knippenberg, Rudi Cober, Michel Theunissen, Jo Vandersteegen, Katja Verheyen, Stefan Daniels, Lien Ceyssens, Jos Drykoningen, Rik Hertogs, Mathieu Kenis, Elly Langens, Elke Luyckx, Dries Tyskens, Edith Vanaken, Mia Weltjens, Sietse Wils, Lambert Neyens, Luc Bloemen, Free Bamps, Jo Leenders, Ingrid Bongers
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.

 

Art. 1: De politieverordening betreffende beperkte snelheidsovertredingen, die integraal deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd. De verordening treedt in werking op 01 november 2022.

 

Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.

 

Art. 3: Overeenkomstig artikel 119 Nieuwe Gemeentewet wordt een afschrift van deze verordening toegezonden aan de bestendige deputatie van de provincieraad binnen 48 uren en aan de heer procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement Limburg, evenals aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg Tongeren en van de politierechtbank Genk. Er wordt ook een elektronisch exemplaar overgemaakt aan de referentiemagistraat.