De voorzitter opent de zitting op 15/04/2024 om 19:30.
Naar aanleiding van het overlijden van de heer Jaak Gabriels, ere-burgemeester van Bree, Minister van staat, voormalig minister, -parlementslid, -provincieraadslid, wordt door elke fractie respectievelijk hulde aan hem gebracht voor zijn inzet voor Bree en Limburg.
Daarna wordt er staande, door raadsleden en publiek, een minuut stilte voor hem in acht genomen.
Er zal, namens de gemeenteraad, een gepast aandenken aan zijn echtgenote overhandigd worden.
De notulen opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat de notulen in chronologische volgorde alle onderwerpen vermelden die de raad besprak, met de beslissingen en het resultaat van de stemming. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: De notulen van de gemeenteraad van 4 maart 2024, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, worden goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het zittingsverslag opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op artikelen 32, 74, 277 en 278 van het Decreet over het Lokaal Bestuur met betrekking tot de verslaggeving en notulen van de gemeenteraad en OCMW-raad;
Overwegende dat volgens de richtlijnen van het Agentschap Binnenlands Bestuur Vlaanderen het schriftelijk zittingsverslag een selectie bevat van wat er is gebeurd tijdens de openbare vergadering. Het vermeldt alle besproken onderwerpen en de essentie van de tussenkomsten en van de mondeling en schriftelijk gestelde vragen. De goedkeuring door de raad en de ondertekening door de voorzitter en de algemeen directeur verleent het stuk authenticiteit;
Overwegende dat de algemeen directeur verantwoordelijk is voor de opmaak en het bewaren van de notulen en van het zittingsverslag, dat laatste mag via audio-en/of visuele drager gebeuren;
Art. 1: Het zittingsverslag van de gemeenteraad van 4 maart 2024, opgesteld volgens de richtlijnen van het DLB, wordt goedgekeurd.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Bree, het OCMW Bree, het AGB Bree en WiL met het oog op het sport- en wooncomplex De Weeg aan de Rode kruislaan wordt goedgekeurd.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de besluiten van de bevoegde organen tot het bouwen van het complex De Weeg aan de Rode kruislaan, bestaande uit een sporthal, zwembad en 36 appartementen;
Overwegende dat het AGB Bree samen met WiL (en met de scholengroep KSOB KOSM waarmee een andere samenwerkingsovereenkomst werd afgesloten) op de site aan de Rode kruislaan een multifunctioneel gebouw wilt (laten) optrekken; Verder zal de omgeving worden aangelegd als park en worden er tevens parkeerplaatsen voorzien;
Dat een deel van de percelen ter plaatse momenteel nog in eigendom van het OCMW zijn, doch zullen worden verkocht (tegen symbolische vergoeding) aan de stad Bree;
Dat partijen van oordeel zijn dat deze werken en de hierna vermelde overheidsopdrachten betreffende deze werken, in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd;
Dat de bestaande gebouwen zijnde het restant van het oude ziekenhuis en de sociale woningen zullen worden gesloopt. Tevens dienen de aanwezige nutsvoorzieningen allen te worden verwijderd;
Dat wat de sloop van het ziekenhuisgebouw betreft, de stad Bree het nodige doen om deze uit te (laten) voeren;
Dat ook de sloop van de sociale woningen als overheidsopdracht worden gegund door stad Bree (doch de kosten worden verdeeld);
Overwegende dat er met betrekking tot de sociale woningen wordt overeengekomen dat deze bewoond zullen blijven tijdens dit project, behoudens de woningen die zullen worden gesloopt met het oog op de realisatie van een aangepaste toegangsweg;
Dat er dan ook een gecoördineerde aanpak zal moeten worden uitgewerkt om een geleidelijke uithuizing en afbraak van de huidige sociale woningen in te plannen in functie van de bouw van de nieuwe sociale appartementen;
Dat de toekomstige 36 appartementen allen huurappartementen zullen betreffen en geen koopappartementen (deze zullen in eigendom van WIL blijven, waartoe aan WIL een zakelijk recht zal worden toegekend);
Dat er wordt overeengekomen dat alle woningen dienen te worden ingericht voor de doelgroep 65+ en zorgbehoevenden, zodoende dat dit past binnen de bestemming voor gemeenschapsvoorzieningen (blauwe zone) en mocht dit om reden van omgevingsvergunning noodzakelijk zijn, zullen de woningen gebouwd worden als assistentiewoningen;
Overwegende dat er voor de buitenaanleg tevens een samenwerkingsovereenkomst tussen de stad Bree, WIL en Fluvius zal worden uitgewerkt;
Overwegende het belang om een samenwerking van deze omvang en inhoud in een rechtsgeldig en duidelijk kader te gieten;
Art. 1: De samenwerkingsovereenkomst die in bijlage van dit besluit wordt gevoegd om er integraal deel van uit te maken wordt goedgekeurd en voorgelegd te ondertekening.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Het jaarverslag en de jaarrekening van de IGS Handhaving RO Midlim voor het werkjaar 2023 wordt respectievelijk goedgekeurd en vastgesteld en de vertegenwoordigers voor Bree in het Beheerscomité van het IGS Handhaving RO Midlim, zoals aangesteld door de gemeenteraad op 06/09/2021, worden opnieuw aangesteld voor het werkjaar 2024.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 06/09/2021 tot toetreding van de stad Bree tot de Interlokale vereniging Handhaving RO Midlim;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 06/09/2021 tot aanstelling van de afgevaardigden van het beheerscomité van de Interlokale vereniging Handhaving RO Midlim;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad van 13/06/2022 tot goedkeuring van het Handhavingsplan RO Intergemeentelijke Samenwerking Handhaving RO Midlim - versie Bree;
Na afloop van elk werkjaar, in dit geval 2023, moet in toepassing van artikel 8 van de oprichtingsovereenkomst (goedgekeurd door de gemeenteraad van Genk op 30/06/2016), een jaarverslag en jaarrekening voor de werking van het IGS Handhaving RO Midlim in dat jaar opgemaakt worden. Dit wordt uitgevoerd door de handhavingscoördinator RO. het Beheerscomité moet vervolgens dit jaarverslag en -rekening respectievelijk goedkeuren en vaststellen.
Het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening werd digitaal voorgelegd aan alle leden van het Beheerscomité op 01/03/2024. Uiterlijk 15/03/2024 werd door de leden digitaal goedkeuring verleend aan dit ontwerp-jaarverslag en vaststelling uitgevoerd voor de ontwerp-jaarrekening.
In toepassing van artikel 15 van de overeenkomst moet de jaarrekening nu samen met het jaarverslag door het college van burgemeester en schepenen ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraden van alle lid-gemeenten.
Bijkomend moet door de gemeenteraad opnieuw de aanstelling van de vertegenwoordigers voor Bree in het Beheerscomité van de IGS worden goedgekeurd en bevestigd.
Overwegende dat de leden van het Beheerscomité hun digitale goedkeuring hebben gegeven op 15/03/2024 op het ontwerp-jaarverslag en de ontwerp-jaarrekening;
Overwegende dat er geen aanleiding is om de vertegenwoordigers voor Bree in het Beheerscomité van de IGS te wijzigen t.o.v. het besluit van de gemeenteraad van 06/09/2021;
Art. 1: Het jaarverslag en de jaarrekening van de IGS Handhaving RO Midlim voor het werkjaar 2023 wordt respectievelijk goedgekeurd en vastgesteld;
Art. 2: De vertegenwoordigers voor Bree in het Beheerscomité van het IGS Handhaving RO Midlim, zoals aangesteld door de gemeenteraad op 06/09/2021, worden opnieuw aangesteld voor het werkjaar 2024;
De gemeenteraad neemt kennis van de jaarlijkse rapportering van de uitvoering van het Klimaatactieplan en het Lokaal Energie en KlimaatPact.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen;
Gelet op de internationale conferentie 'Conference Of the Parties' (COP) die sinds 1995 (COP 1 - Berlijn) jaarlijks in wisselend gastland gehouden wordt en de belangrijkste vergadering is in internationale klimaatonderhandelingen;
Gelet op het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken;
Het stadsbestuur dient jaarlijks te rapporteren over de voortgang van haar genomen acties in het kader van het Lokaal Energie- en KlimaatPact.
Gelet op het Klimaatactieplan 2020 Bree, goedgekeurd door de gemeenteraad op 31 maart 2014;
Gelet op het Klimaatactieplan 2030 Bree, goedgekeurd door de gemeenteraad op 7 september 2020;
Gelet op het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030;
Gelet op het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 1.0 ondertekende op 04/10/2021;
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.0 ondertekende op 07/11/2022;
Overwegende dat de stad Bree het Lokaal Energie- en KlimaatPact 2.1 ondertekende op 05/06/2023;
Gelet op art. 2 van het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Overwegende dat binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang moet opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden uiterlijk op 1 mei;
Overwegende dat hiervoor gebruik gemaakt wordt van het Pactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt;
Gelet op bijgevoegde presentatie met overzicht van de gerapporteerde gegevens voor zowel het Klimaatactieplan als het LEKP;
Art. 1: Kennis te nemen van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en KlimaatPact.
Art. 2: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking.
De gemeenteraad keurt de toelage voor een bedrag van € 3.500,00 aan de Fietsbieb Bree goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9°, tweede lid;
Overwegende het nieuwe initiatief van een Fietsbieb in Bree, en dit een vrijwilligerswerking is in samenwerking met Beweging.net;
Overwegende de vraag van de vrijwilligers voor het verkrijgen van een startsubsidie van € 3.500,00;
Overwegende dat de gemeenteraad het bedrag moet vaststellen en goedkeuren dat op naam zal toegekend worden;
Gelet op het feit dat hiervoor het nodige krediet voorzien werd in het huidig meerjarenplan 2024 op budgetcode 2024/6493000/DOM 1/0752 (MJP 001669);
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de toelage voor een bedrag van € 3.500,00 aan de Fietsbieb Bree goed voor het dienstjaar 2024 met de kredieten die voorzien zijn op budgetcode 2024/6493000/DOM 1/0752 (MJP001669)
Art. 2: De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de toelage aan te wenden voor de organisatie van de fietsbieb Bree, een vrijwilligerswerking in samenwerking met Beweging.net.
Art. 3: De begunstigde vereniging is vrijgesteld van de verplichtingen opgelegd bij de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de verplichtingen, voorzien onder artikel 3 en 7, eerste lid, 1° en 9° artikel, tweede lid.
Art. 4: Afschrift van dit besluit zal bij het betalingsbevel gevoegd worden. Het bedrag zal gestort worden op het rekeningnummer BE25 0689 5169 1982 van Fietsbieb Bree;
Art. 5: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt volgende uitzonderlijke toelage goed van het dienstjaar 2024:
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de Wet van 14 november 1983 betreffende de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen, inzonderheid op de artikelen 3 en 7, eerste lid, 1° en artikel 9°, tweede lid;
Overwegende de vraag van de heer Jo Vandeberg namens Turnkring KKBT, naar een uitzonderlijke toelage voor de ontvangst van de turnclub Brno uit Tsjechië van 27 t.e.m. 31 maart 2024;
Overwegende dat de gemeenteraad het bedrag moet vaststellen en goedkeuren dat op naam zal toegekend worden;
Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen.
Art. 1: De gemeenteraad keurt de volgende uitzonderlijke toelage goed voor het dienstjaar 2024 met de kredieten die voorzien zullen worden in de budgetwijziging van 2024
Art. 2: De begunstigde is, op straffe van gehele terugbetaling van het ontvangen bedrag, ertoe gehouden de subsidie aan te wenden voor de organisatie van de ontvangst van de turnclub Brno uit Tsjechië van 27 t.e.m. 31 maart 2024;
Art. 3: De begunstigde vereniging is vrijgesteld van de verplichtingen opgelegd bij de wet van 14 november 1983, met uitzondering van de verplichtingen, voorzien onder artikel 3 en 7, eerste lid, 1° en 9° artikel, tweede lid.
Art. 4: Afschrift van dit besluit zal bij het betalingsbevel gevoegd worden. Het bedrag zal gestort worden op het rekeningnummer BE69 0682 0089 2178;
Art. 5: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Er wordt goedkeuring verleend inzake de verkoop door besloten vennootschap “VICS”, met KBO- nummer 0841.483.611 en met zetel te 3670 Oudsbergen, Wijshagerkiezel 97 aan de heer DE BOER Frits.
De betrokken voorwaarden uit de oorspronkelijke verkoopakte en de verdelingsakte dd. 25 juni 1965 voor notaris Marc Fransman, notaris te Bree, alsook deze uit de overige aankoopakten m.b.t. het desbetreffende perceel, dienen overgenomen te worden in de nieuwe akte van verkoop.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het schrijven vanwege Berquin Notarissen, met kantoor te 1000 Brussel, Lloyd Georgelaan 11, dd. 29 februari 2024 met de vraag goedkeuring te verlenen inzake de voorwaarden van de doorverkoop van volgende eigendom, gelegen te Bree, in eigendom van BV VICS met maatschappelijke zetel te 3670 Oudsbergen, Wijshagerkiezel 97, (OR 0841.483.611):
- Stad Bree – tweede afdeling - Gerdingen
Een industriegebouw, op en met grond, gelegen aan de Kluitshofweg, voorheen gekadastreerd als sectie B deel van nummer 650/G/2/P0000, en volgens recent kadastraal uittreksel als sectie B nummer 650/Y/2/P000, groot volgens recent kadastraal uittreksel 9 aren 36 centiaren (9a36ca).
Het verkochte goed betreft lot 5 van het verdelingsplan 72402/10179, opgemaakt door Landmeters- en Vastgoedexperten B.V.B.A. te Bree, op 14 maar 2017, aangepast op 2 mei 2017, en op 17 oktober 2017, geregistreerd in de databank van de afbakeningsplannen onder referentienummer 72402/10179.
Overwegende dat in de verkoopakte van 25 juni 1965 door de gemeente Bree aan de naamloze vennootschap Euro Thermo werd opgenomen dat het betrokken goed onder grotere oppervlakte verkregen van de gemeente Bree. De verkoopakte is verleden voor Marc Fransman, notaris te Bree, op 25 juni 1965, en bevat volgende erfdienstbaarheden of bijzondere voorwaarden:
“Zonder uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van de gemeenteverkoopster zal de vennootschap-verkoopster het bij deze gekochte niet aan derden mogen vervreemden, verhuren of anderszins in gebruik geven.
…
De huidige verkoop geschiedt onder voorbehoud van de goedkeuring door de bestendige deputatie van Limburg.”
Overwegende dat in de eigendomstitel van besloten vennootschap “VICS” en in de verdelingsakte verleden voor notaris Bart Van der Meersch op 9 oktober 2018, onder de bijzondere voorwaarden onder meer het volgende vermeld staat:
"In de titel van de huidige verkoper is bepaald dat de stad Bree haar toestemming heeft gegeven voor voormelde verkoop, en is volgend gemeenteraadsbesluit van 27 juni 2018 opgenomen:
“BESLUIT
Artikel 1 Aan de nv Euro Thermo, industrieterrein Vostert 1103 te 3960 Bree wordt de toelating verleend om volgend perceel te verkopen aan de BVBA Spooren, Haagweg 35 te 3670, Meeuwen-Gruitrode - een perceel met nijverheidsgebouw te Bree, gelegen KMO-zone Vostert 1103 gekadastreerd, 2e afdeling, sectie B, nr.650y2 zijnde lot 5 van het verdelingsplan nr. 10179 van het landmeters- en vastgoedexperten bvba dd. 14.03.2017 en aangepast op 02.05.2017 en 17. 10.2017 met een totale grootte van 09a36ca (ondernemingsnummer 0841.483.611).
Artikel 2 De betrokken voorwaarden zoals vermeld in de voorgaande akten met betrekking tot dit perceel dienen overgenomen te worden in de nieuwe akte van verkoop.
Artikel 3 Dit besluit over te maken aan notaris Cynthia Van Aenrode, Mosselerlaan 135 bus 1 te 3600 Genk.
Artikel 4 Dit besluit wordt conform de decretale bepalingen ter zake, geregeld in het algemeen bestuurlijk toezicht, artikelen 252 en 253 van het Gemeentedecreet, en in die bepaalde vorm (overzicht van besluitenlijst of kopie van het besluit) ter kennisgeving gebracht aan de Provinciegouverneur.”
Overwegende dat de besloten vennootschap “VICS” nu het voormelde goed wenst door te verkopen aan de heer Frits DE BOER, geboren te Bree op 26 augustus 1981, gehuwd te Bree op 1 oktober 2016, wonende te 3960 Bree, Meeuwerkiezel 71;
Dat de loods zal worden gebruikt als opslag verhuurmateriaal van tenten en dergelijke ;
Dat gelet op de tewerkstelling en de ondernemingszin en het aanmoedigen van bedrijfseconomische activiteit in Bree kan worden ingestemd met de voorgenomen doorverkoop;
Art. 1: Goedkeuring te verlenen inzake de verkoop door besloten vennootschap “VICS”, ingeschreven in het rechtspersonenregister onder het nummer 0841.483.611, met zetel te 3670 Oudsbergen, Wijshagerkiezel 97 aan de heer DE BOER Frits, geboren te Bree op 26 augustus 1981, wonende te 3960 Bree, Meeuwerkiezel 71 van volgend onroerend goed:
- Stad Bree – tweede afdeling - Gerdingen
Een industriegebouw, op en met grond, gelegen aan de Kluitshofweg, voorheen gekadastreerd als sectie B deel van nummer 650/G/2/P0000, en volgens recent kadastraal uittreksel als sectie B nummer 650/Y/2/P000, groot volgens recent kadastraal uittreksel 9 aren 36 centiaren (9a36ca).
Het verkochte goed betreft lot 5 van het verdelingsplan 72402/10179, opgemaakt door Landmeters- en Vastgoedexperten B.V.B.A. te Bree, op 14 maar 2017, aangepast op 2 mei 2017, en op 17 oktober 2017, geregistreerd in de databank van de afbakeningsplannen onder referentienummer 72402/10179
De betrokken voorwaarden uit de oorspronkelijke verkoopakte en de verdelingsakte dd. 25 juni 1965 voor notaris Marc Fransman, notaris te Bree, alsook deze uit de overige aankoopakten m.b.t. het desbetreffende perceel, dienen overgenomen te worden in de nieuwe akte van verkoop.
Art. 2: Dit besluit over te maken aan Berquin Notarissen, met kantoor te 1000 Brussel, Lloyd Georgelaan 11.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Er wordt akkoord gegaan met de verkoop van het lot 12A zoals ingetekend op het verkavelingswijzigingsplan dd. 16/01/2018 en dit tegen minimum de prijs zoals vermeld in het schattingsverslag d.d. 08/05/2023 opgesteld door Landmeters- en vastgoedexperten BVBA, Stationswal 28. Het gemeentelijk reglement voor de verkoop van bouwgronden in gemeentelijke verkavelingen zoals goedgekeurd in gemeenteraad dd. 07 juni 2021 is niet van toepassing op deze verkoop. Het notariskantoor Fransman-Daelemans & Schotmans wordt beopdracht met de verkoop via Biddit.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de besluiten van de gemeenteraad en van de raad van bestuur van het AGB d.d. 05 juni 2023 tot principiële goedkeuring van de verkoop van een perceel bouwgrond gelegen aan de Bremstraat te Bree, kad. gekend als 2e afd., sie A ex. nrs. 132 K en 153 F/8 en voormalig deel van de Bremstraat alsook de desaffectatie uit het openbaar domein van het desbetreffende deel van dat perceel;
Overwegende dat mits bijstelling van de oorspronkelijke verkaveling met nr. 557 B dd. 10/07/2018 ( 20185V) en mits aanpassing van het openbaar domein ter plaatse, er een bouwlot voor open bebouwing werd gecreëerd in de Bremstraat;
Dat het het lot 12A betreft op het verkavelingswijzigingsplan dd. 16/01/2018 opgemaakt door Landmeters- en vastgoedexperten BVBA, Stationwal 28;
Dat het lot deels in eigendom is van de stad Bree aangezien het deel uitmaakte van de Bremstraat (openbaar domein);
Dat het lot echter elk doeleinde van algemeen belang of openbaar nut is verloren en dan ook reeds bij besluit van 05 juni 2023 werd gedesaffecteerd uit het openbaar domein;
Dat het lot voor het overige oorspronkelijk deel uitmaakte van het lot Bree, 2e afd., sie A nr. 132 K dat in eigendom is van het AGB Bree;
Overwegende dat het schattingsverslag dd. 08/05/2023 opgesteld door Landmeters- en vastgoedexperten BVBA, Stationswal 28 de waarde van het volledige perceel schat op € 89.000,-;
Dat deze schattingsprijs minstens moet gehaald worden bij de procedure van openbare verkoop (Biddit) via noatriskantoor Fransman - Daelemans & Schotsmans met adres te 3960 Bree, Nieuwstadstraat 10; Dat de verkoopprijs zal gedeeld worden tussen stad Bree en AGB Bree en dit in verhouding tot de desbetreffende oppervlakte in eigendom;
Overwegende dat de raad van bestuur van het AGB bij besluit van 05 juni 2023 heeft besloten dat het stadsbestuur wordt beopdracht tot verdere opvolging waarna een verkoop en toewijzing dient te worden goedgekeurd door de Raad van Bestuur van het AGB;
Overwegende dat in de raadsbesluiten van 05 juni 2023 werd besloten over te gaan tot openbare verkoop overeenkomstig het gemeentelijk reglement voor de verkoop van bouwgronden in gemeentelijke verkavelingen zoals goedgekeurd in gemeenteraad dd. 07 juni 2021;
Dat dit reglement echter een bouwverplichting binnen bepaalde termijn oplegt terwijl dit niet wenselijk is voor het desbetreffende perceel, dat niet gelegen is in een gemeentelijke verkaveling, zodoende dat dit reglement tevens niet moet worden gevolgd;
Dat de verkoopsvoorwaarden dan ook worden aangepast in die zin dat er alsnog zal worden overgegaan tot openbare verkoop via biddit doch zonder dat de bepalingen van het gemeentelijk reglement voor de verkoop van bouwgronden in gemeentelijke verkavelingen zoals goedgekeurd in gemeenteraad dd. 07 juni 2021 dienen te worden gevolgd,
Dat het perceel bouwgrond aan de hoogst biedende zal worden verkocht, zonder bijkomende voorwaarden;
Art.1. Er wordt akkoord gegaan met de openbare verkoop via Biddit van het lot 12A zoals ingetekend op het verkavelingswijzigingsplan dd. 16/01/2018 en dit tegen minimaal de prijs zoals vermeld in het schattingsverslag d.d. 08/05/2023 opgesteld door Landmeters- en vastgoedexperten BVBA, Stationswal 28. Het gemeentelijk reglement voor de verkoop van bouwgronden in gemeentelijke verkavelingen zoals goedgekeurd in gemeenteraad dd. 07 juni 2021 is niet van toepassing op deze verkoop.
Art. 2. Het notariskantoor Fransman-Daelemans & Schotmans met adres te 3960 Bree, Nieuwstadstraat 10 wordt beopdracht met de verkoop.
Art. 3. De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Er wordt definitief akkoord gegaan met de onderhandse aankoop ten algemene nutte van het perceel grond en de opstaande (te slopen ) gebouwen en aanhorigheden, gelegen te Rode Kruislaan 40, kadastraal gekend als Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 X met een oppervlakte volgens het kadaster van 1ha 71a 95ca, alsook de percelen kadastraal gekend als Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 P en 971 R met een oppervlakte respectievelijk van 61ca en 1a13ca van het OCMW Bree.
Het kantoor Fransman-Daelemans & Schotsmans, geassocieerde notarissen wordt aangesteld als instrumenterend notaris.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 06 maart 2023 tot definitieve goedkeuring van de verkoop van een perceel grond en daaropstaande (te slopen) gebouwen en aanhorigheden aan de Rode Kruislaan 40 aan de stad Bree i.h.k.v. de nieuw aan te leggen sportinfrastructuur (gebiedsontwikkeling);
Overwegende dat de raad in hogervermeld besluit heeft beslist definitief akkoord te gaan met de onderhandse aankoop ten algemene nutten van het perceel grond en de opstaande (te slopen ) gebouwen en aanhorigheden, gelegen te Rode Kruislaan 40, kadastraal gekend als Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 X met een oppervlakte volgens het kadaster van 1ha 71a 95ca, van het OCMW Bree en dit tegen de symbolische aankoopsom van €1,- ;
Dat uit de verdere uitwerking van het project is gebleken dat er nog 2 kleine perceeltjes, te weten Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 P en 971 R met een oppervlakte respectievelijk van 61ca en 1a13ca (loten 8 en 9 op bijgevoegd rooilijnplan opgemaakt door Landmeters - en vastgoedexperten B.V.B.A. aangepast op 04/07/2023), op dezelfde wijze dienen over te gaan van het OCMW Bree naar de stad Bree;
Dat het raadsbesluit van 06 maart 2023 dan ook dient te worden aangevuld, in die zin dat in het beslissend gedeelte tevens de 2 kleine perceeltjes zullen worden opgenomen doch waarbij de overige voorwaarden voor deze transactie behouden worden;
Art. 1. Definitief akkoord te gaan met de onderhandse aankoop ten algemene nutten van het perceel grond en de opstaande (te slopen ) gebouwen en aanhorigheden, gelegen te Rode Kruislaan 40, kadastraal gekend als Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 X met een oppervlakte volgens het kadaster van 1ha 71a 95ca, alsook de percelen kadastraal gekend als Bree, 1e Afd., sie B, nr. 971 P en 971 R met een oppervlakte respectievelijk van 61ca en 1a13ca van het OCMW Bree en dit tegen de symbolische aankoopsom van €1,- .
Art. 2. Het kantoor Fransman-Daelemans & Schotsmans, geassocieerde notarissen aan te stellen als instrumenterend notaris, met de vraag toepassing te willen maken van de wettelijk voorziene mogelijkheid tot vrijstelling van registratierechten.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen wordt aangeduid om het dossier verder uit te werken en het bestuur te vertegenwoordigen voor de administratieve afhandeling van de aankoop.
Art. 4. De burgemeester, mevrouw Liesbeth Van der Auwera, en de algemeen directeur, de heer Stefan Goclon, worden gemachtigd tot ondertekenen van de authentieke akte.
Art. 5. De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van uniforme en uiterste openings - en sluitingstijden aan het afsprakenkader voor de uitbating van pop-up horecazaken op grondgebied Bree.
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit dd. 06/02/2023 tot goedkeuring van een lokaal afsprakenkader voor de uitbating van pop-up horecazaken in Bree.
Gelet op de jaarlijkse evaluatie van pop-up horeca op grondgebied Bree waarbij indien nodig het afsprakenkader bijgestuurd kan worden.
Overwegende het voorstel voor het opleggen van uniforme en uiterste openings - en sluitingstijden voor alle pop-up horecazaken op grondgebied Bree met als doel de eventuele overlast voor omliggende bewoners tot een minimum te herleiden.
De uniforme openings - en sluitingstijden zijn in overleg met het college van burgemeester en schepenen in hun zitting van 25 maart 2024 bepaald op:
Pop-uphorecazaken hebben steeds het recht om op eigen initiatief een later openingsuur of vroeger sluitingsuur te hanteren.
Voor (muziek)activiteiten blijven de afspraken zoals opgenomen in het reglement/afsprakenkader inzake muziekactiviteiten, goedgekeurd door de gemeenteraad op 26/02/2023, behouden.
Overwegende dat er de voorbije jaren meldingen van (geluids)overlast overgemaakt werden aan het lokaal bestuur.
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen steeds het recht heeft om bij inbreuken bijkomende sancties op te leggen of de verleende goedkeuring in te trekken.
De sancties kunnen gaan van een beperking of verbod op het aantal muziekactiviteiten tot een tijdelijke sluiting van de pop-up horecazaak of vernietiging van de verkregen goedkeuring.
In geval van overlast zullen de nodige stappen ondernomen worden om het wooncomfort van de omliggende bewoners van pop-up horecazaken te waarborgen.
Overwegende dat pop-up horecazaken naast het lokaal afsprakenkader ook steeds het geldend GAS-reglement dienen te respecteren tijdens hun periode van uitbating.
Art. 1: De gemeenteraad gaat akkoord met de toevoeging van uniforme en uiterste openings - en sluitingstijden aan het afsprakenkader voor pop-up horecazaken.
Voor alle pop-up horecazaken in Bree zullen toekomstig volgende uiterste openingsuren gelden:
Pop-up horecazaken hebben steeds het recht om op eigen initiatief een later openingsuur of vroeger sluitingsuur te hanteren.
Uitbating buiten de toegelaten tijdspanne is niet toegelaten.
Voor muziekactiviteiten aan pop-up horecazaken blijven de afspraken zoals opgenomen in het reglement/afsprakenkader, goedgekeurd door de gemeenteraad op 06/02/2023, behouden.
De dienst Evenementen zorgt voor de onmiddellijke implementatie van de toegevoegde afspraken in het reglement voor pop-up horeca en zal deze communiceren in de aanvraagprocedure.
Art. 2: De gemeenteraad bevestigt dat onderstaande afspraken m.b.t. pop-up horeca, zoals goedgekeurd in hun zitting van 6 februari 2023, behouden blijven:
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad keurt de borgstelling van het aan te gaan krediet ten bedrage van 13.000.000 euro (opgedeeld in 12.7000.000 euro voor de bouw en 300.000 euro voor het meubilair) in functie van het nieuwbouwproject van vzw Welzijnscampus Gerkenberg goed.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de plannen van vzw Welzijnscampus Gerkenberg om op de site die door de stad in erfpacht werd gegeven aan de vzw Welzijnscampus, een initiatief te nemen met betrekking tot een uitbreiding van het aanbod van kamers (40 nieuwe woongelegenheden) in het woonzorgcentrum;
Gelet op de vraag van vzw Welzijnscampus Gerkenberg voor de toestemming van de stad voor de realisatie van dit project op het aan de vzw in erfpacht verleende terrein;
Gelet op de vraag van kredietinstellingen om in functie van de financiering van dit nieuwbouwproject met een geraamde kostprijs van 13.000.000 euro, een borgstelling door de Stad voor te leggen;
Gelet op de tevens bijgevoegde gedetailleerde toelichtende nota, waarin vzw Welzijnscampus Gerkenberg toelichting geeft op de veel gestelde vraag rond mogelijke opportuniteiten van het ter ziele gegane Triamant, wat een autonoom project blijft los van de plannen van de vzw Welzijnscampus Gerkenberg;
Gelet op het gemeenteraadsbesluit van 5 februari 2024 waarin een principieel akkoord met betrekking tot deze borgstelling verleend werd;
Aangezien Welzijnscampus Gerkenberg vzw, Meeuwerkiezel 90 A te 3960 Bree, RPR Antwerpen, afdeling Tongeren, ondern.nr. 0867.804.659 hierna genoemd "de Kredietnemer", besloten heeft bij Belfius Bank NV, met maatschappelijke zetel Karel Rogierplein 11 -1210 Brussel, RPM Brussel, BTW BE 0403.201.185, FSMA (Autoriteit voor Financiële Diensten en Markten) nr 019649 A, hierna genoemd "Belfius Bank", een kredietopening aan te gaan ten belope van 25 145 160 EUR (vijfentwintig miljoen honderdvijfenveertigduizend honderdzestig euro).
Aangezien deze kredietopening zal worden omgezet in een krediet bestemd voor de uitbreiding van het woonzorgcentrum te Meeuwerkiezel 90A, 3960 Bree met een nieuwbouw met 40 woongelegenheden volgens de in het kredietcontract van 27-03-2024 bepaalde modaliteiten;
Aangezien dit krediet met nummer 17 van 12 700 000 EUR (twaalf miljoen zevenhonderdduizend euro) dient gewaarborgd te worden door stad Bree;
Aangezien deze kredietopening zal worden omgezet in een krediet bestemd voor de aankoop van meubilair voor de nieuwbouw te Meeuwerkiezel 90A, 3960 Bree volgens de in het kredietcontract van 27-03-2024 bepaalde modaliteiten;
Aangezien dit krediet met nummer 18 van 300 000 EUR (driehonderdduizend euro) dient gewaarborgd te worden door stad Bree;
Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen op 8 januari 2024 een omgevingsvergunning verleende tot het bouwen van 40 bewonerskamers en een nieuwe aanleg van de parking, op locatie Meeuwerkiezel 90A, kadastraal gekend als afdeling 2 sectie B nr. 577F, aangevraagd door vzw Welzijnscampus Gerkenberg;
Art. 1: Verklaart zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg te stellen voor de terugbetaling van alle bedragen die door de Kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van beide kredieten wat betreft zowel het kapitaal als de interesten ( verwijlinteresten inbegrepen ), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
Art. 2: Machtigt Belfius Bank op het debet van haar rekening, met waarde van hun vervaldag, om het even welke bedragen te boeken, verschuldigd door de Kredietnemer in het kader van dit krediet en die nog mochten onbetaald blijven na een tijdsverloop van 30 dagen, berekend vanaf de vervaldag. Stad Bree zal hiervan op de hoogte gehouden worden door middel van een afschrift van de correspondentie aan de Kredietnemer.
Stad Bree verbindt zich, tot de eindvervaldatum van deze kredieten en haar eigen kredieten bij Belfius Bank alle nodige maatregelen te nemen om de storting te verzekeren op haar rekening geopend bij deze bank, van alle sommen die er op dit ogenblik gecentraliseerd worden, hetzij uit hoofde van de wet (o.a. haar aandeel in het gemeentefonds en in elk ander fonds dat dit zou vervangen of aanvullen, de opbrengst van de gemeentelijke opcentiemen op de rijks-, gewest- en provinciebelastingen, alsmede de opbrengst van gemeentebelastingen geïnd door de Staat of het gewest), hetzij uit hoofde van een overeenkomst, en dit niettegenstaande elke eventuele wijziging in de manier van de inning van deze inkomsten.
Machtigt Belfius Bank ertoe deze inkomsten aan te wenden tot dekking van de bedragen die door de Kredietnemer, uit welke hoofde ook, mochten verschuldigd zijn en die aan stad Bree aangerekend worden.
Deze door de Gemeenteraad gegeven machtiging geldt als onherroepelijke delegatie in het voordeel van Belfius Bank.
Stad Bree kan zich niet beroepen noch op de bepalingen van eventuele overeenkomsten tussen zichzelf en de Kredietnemer, noch op om het even welke beschikking om haar verplichtingen uit hoofde van deze borgstelling niet uit te voeren. Stad Bree ziet af van het voorrecht van uitwinning en van elke indeplaatsstelling in de rechten van Belfius Bank en van elk verhaal tegen de Kredietnemer, tegen elke medeschuldenaar of medeborg, zolang Belfius Bank niet volledig is terugbetaald in kapitaal, interesten, kosten en bijhorigheden. Stad Bree staat aan Belfius Bank het recht toe om aan de Kredietnemer alle uitstel, voordelen en schikkingen toe te kennen die Belfius Bank geschikt acht. Stad Bree verklaart uitdrukkelijk dat de borgstelling gehandhaafd blijft, tot beloop van de hierboven vermelde bedragen, welke wijzigingen Belfius Bank en/of de Kredietnemer ook mogen aanbrengen aan de bedragen en/of modaliteiten van het aan de Kredietnemer toegekende krediet. Belfius Bank wordt uitdrukkelijk ontslagen van de verplichting de stad Bree kennis te geven van de wijzigingen waarvan hierboven sprake. Er wordt ten overvloede bepaald dat de stad Bree eveneens verzaakt aan het principe volgens hetwelk de borg ontslagen is wanneer door toedoen van de schuldeiser, de indeplaatsstelling ten gunste van de borg niet meer tot stand kan komen.
Aangezien de Kredietnemer zich verbonden heeft, o.m. in geval van liquidatie, onmiddellijk het totaal bedrag van zijn schuld, zowel wat kapitaal als interesten, reserveringscommissie, onkosten en bijhorigheden betreft, aan Belfius Bank terug te betalen, bevestigt de Gemeenteraad de hierboven aangegane verbintenissen, in verband met de betaling van de bedragen, die door Belfius Bank uit dien hoofde zullen gevorderd worden.
Indien voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de Verklaart dat stad Bree zich onvoorwaardelijk en onherroepelijk hoofdelijk borg stelt voor de terugbetaling van alle bedragen die door de Kredietnemer verschuldigd zouden zijn ten gevolge van het krediet wat betreft zowel het kapitaal als de interesten ( verwijlinteresten inbegrepen ), de reserveringscommissie, de onkosten en de bijhorigheden.
Mochten voormelde ontvangsten ontoereikend zijn voor de betaling van de verschuldigde bedragen die aan de stad zullen aangerekend worden dan gaat ze de verbintenis aan, bij Belfius Bank het bedrag te storten nodig om de vervallen schuld volledig af te betalen.
Bij gehele of gedeeltelijke laattijdige betaling van de verschuldigde bedragen, zijn de interesten voor laattijdige betaling en de vergoeding voor invorderingskosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling verschuldigd, berekend volgens de wettelijke interestvoet die van toepassing is bij betalingsachterstand bij handelstransacties.
De borg verklaart kennis te hebben genomen van en bijhorend Reglement voor Kredieten aan Ondernemingen – November 2022 en er de bepalingen van te aanvaarden.
Art. 3: Dit besluit is onderworpen aan de toezichthoudende overheid zoals voorzien in de toepasselijke decreten en besluiten.
De stad Bree wenst beroep te doen op de zwerfvuilhandhavers van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM). Deze dienen via een besluit van de gemeenteraad aangesteld te worden.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;
Gelet op de Politieverordening ter beteugeling van overlast, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019;
Gelet op artikel 1 tot en met 3 van het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn voor de vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie;
De stad Bree wenst beroep te doen op de zwerfvuilhandhavers van de Openbare Vlaamse Afvalstoffenmaatschappij (OVAM).
Deze zwerfvuilhandhavers dienen via de gemeenteraad aangesteld te worden alvorens zij in functie kunnen optreden in Bree.
Gelet op de nieuwe GAS-wetgeving die sinds 8 januari 2024 van kracht is, en waaruit voorkomt dat GAS-vaststellers niet meer op naam aangesteld moeten worden.
Overwegende dat er een noodzaak bestaat om na diverse preventieve acties en communicaties strenger toe te zien en te handhaven met betrekking tot zwerfvuil, inclusief handenpoep op openbaar domein;
Gelet op het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 11 maart 2024 waar de goedkeuring om beroep te doen op de zwerfvuilhandhavers van de OVAM werd gegeven;
Gelet op de bij dit besluit bijvoegde brief van Werner Annaert, Administrateur-generaal van de OVAM, aangaande de OVAM-zwerfvuilhandhavers die voldoen aan KB-voorwaarden voor GAS-boetes;
Gelet op de bij dit besluit bijgevoegde lijst van GAS-vaststellers werkzaam bij de OVAM;
Overwegende dat overeenkomstig met artikel 21, §1, eerste lid, 2° van de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties in het aanstellingsbesluit integraal verwezen mag worden naar 'de OVAM' en niet langer de personeelsleden zelf te benoemen;
Art. 1: Conform de procedure zoals bepaald in het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad wordt de OVAM aangesteld als GAS-vaststeller.
Art. 2: De GAS-vaststellers van de OVAM zijn bevoegd voor het handhaven van:
Art. 3: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Met betrekking tot structurele wijzigingen en de overige vaststellingen: de bezorgdheden en vragen vanuit de stad Bree , met betrekking tot de implementatie van het Openbaar Vervoersplan 2021, worden overgemaakt aan De Lijn en de Vervoerregio Limburg.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het decreet van 26 april 2019 betreffende de basisbereikbaarheid;
Gelet op de budgetten die toegewezen zijn aan de vervoerregio voor kernnet, aanvullend net en vervoer op maat;
Gelet op de voorbereiding van het Openbaar Vervoerplan 2021 door de verschillende organen van de vervoerregioraad: de werksessies en de vervoerregioraad van de Vervoerregio Limburg;
Gelet op het besluit van de gemeenteraad d.d. 14/08/2020 "Openbaar Vervoerplan 2021 (korte termijn) vervoerregio Limburg - gunstig advies";
Gelet op het Openbaar Vervoerplan 2021 zoals definitief vastgesteld door de Vervoerregio Limburg d.d. 26/10/2020;
Gelet op de implementatie van het openbaar vervoerplan 2021 in de Vervoerregio Limburg;
Gelet op volgende documenten in bijlage:
- OV-plan 2021 Lijnnetkaart;
- Basisbereikbaarheid Fase 2 - Evaluatie.
Deze documenten bevatten een kaart met overzicht van het OV-net, alsook de methode van evaluatie en bijsturing zoals gehanteerd door De Lijn en de Vervoerregio Limburg.
Gelet op volgende documenten in bijlage:
- Petitie - Bediening Beek.
Dit document bevat de vraag van de inwoners van Beek om een reguliere OV-verbinding te voorzien in Beek.
Op 06/01/2024 vond fase 2 van de invoering van het nieuwe openbaar vervoersplan plaats in de Vervoerregio Limburg. Het volledige net werd gewijzigd cfr. het decreet basisbereikbaarheid. Het nieuwe openbaar vervoer is vraaggestuurd i.p.v. aanbodgericht. Combimobiliteit staat centraal, waarbij je verschillende vervoersmiddelen gebruikt om je bestemming te bereiken en frequente, reguliere bussen de drukke trajecten bedienen. De aard van het decreet (een netwerk in lagen), het verhogen van de frequentie en de ambitie om de reistijd te verlagen gaat ten koste van andere verbindingen. Op plaatsen waar er minder vraag is biedt het vervoer op maat een oplossing. Het openbaar vervoer moet duurzamer, betrouwbaarder en meer flexibel zijn.
Na invoering volgt evaluatie, in bijlage is de procedure daarvan uitgebreid terug te vinden:
Er is wel een onderscheid tussen operationele aanpassingen (zaken die de voorziene werking van het vervoersplan hinderen met beslissingsbevoegdheid van De Lijn) en structurele aanpassingen (nieuwe aanpassingen die geen onderdeel zijn van het vervoersplan met beslissingsbevoegdheid van de Vervoerregioraad).
De Stad Bree zal aan De Lijn en de Vervoerregio Limburg bijsturingen vragen aan het Openbaar Vervoersplan, gelet op de feedback van inwoners en eigen vaststellingen sinds de grootschalige implementatie van fase 2 van dit plan op 06/01/2024.
Structurele wijzigingen
We vragen de halte Beek Kerk terug te voorzien van een reguliere verbinding op het kernnet. Ons inziens kan een aanpassing aan het traject van lijn 16 een frequente, reguliere bediening van halte Beek Kerk bewerkstelligen zonder een grote impact te hebben op de reistijd. Dit impliceert wel dat de huidige reguliere verbinding aan halte Bree Kookshofstraat zal wegvallen ten voordele van Beek Kerk. Daar kan Stad Bree mee akkoord gaan, gelet op de reguliere bediening van halte Bree Gerdingerpoort die de deelgemeente Gerdingen blijft bedienen en een bijkomende bediening van halte Bree Sportlaan op het nieuwe traject. We stellen vast dat er veel vraag is naar deze verbinding en we steunen deze oproep.
We vragen een betere verbinding tussen Genk en Bree centrum. We stellen vast dat lijn 80 halte Bree Busstation als eindhalte hanteert en Bree centrum niet bedient. Gebruikers van lijn 80 dienen zich steeds naar Bree Busstation te verplaatsen. We vragen een aanpassing aan het traject van lijn 80, via het centrum van Bree, zodoende een betere bediening van de haltes Bree Kloosterpoort en Bree Opitterpoort te bewerkstellingen. We stellen vast dat er veel vraag is naar deze verbinding en we steunen deze oproep.
We vragen een betere verbinding tussen Hasselt en Bree. We stellen vast dat het Openbaar Vervoersplan de reistijd tussen Bree en Hasselt niet heeft verkort t.o.v. vroeger en dat de gebruiker steeds moet overstappen aan een andere halte, wat ons inziens een drempel is. Ons inziens heeft een reguliere, rechtstreekse verbinding tussen Bree en Hasselt meerwaarde en we vragen De Lijn en de Vervoerregio om het potentieel van zulk een verbinding te onderzoeken.
Overige vaststellingen
We stellen vast dat de haltes in Tongerlo, bediend door functionele verbindingen, niet altijd bediend worden cfr. de voorziene dienstregeling. We vragen de nodige bijsturing om een correcte bediening van deze haltes te garanderen. Tongerlo beschikt niet over alternatieve, reguliere verbindingen en het Vervoer Op Maat biedt geen betrouwbaar alternatief bij het wegvallen van een verbinding.
De scholengemeenschap geeft aan dat de situatie aan halte Bree Busstation erg chaotisch is sinds de invoering van de nieuwe dienstregeling. De voorziene capaciteit lijkt niet toe te komen, wat leidt tot duw- en trekwerk onder leerlingen. De Lijn deed reeds enkele aanpassingen en de scholengemeenschap plant zelf ook een overleg in met De Lijn.
Overwegende dat fase 2 van de invoering van het nieuwe openbaar vervoersplan tot veel negatieve reacties heeft gezorgd, in vele Vlaamse gemeenten en steden;
Overwegende dat grote delen van Limburg nog steeds stiefmoederlijk behandeld worden wat aanbod van openbaar vervoer (trein, tram, bus) betreft, waardoor vooral een optimaal busvervoeraanbod essentieel en onmisbaar is voor vele inwoners;
Overwegende dat het toch ook de bedoeling van de overheid moet zijn om het autogebruik zoveel als mogelijk te ontraden, en dat kan enkel door een voldoende haalbaar en betaalbaar aanbod van openbaar vervoer met up to date infrastructuur;
Overwegende dat het de bedoeling is van De Lijn en van de Vlaamse regering om via het nieuwe vervoersplan over te schakelen van 'basismobiliteit' naar 'basisbereikbaarheid'. Dat betekent dat men de vraag meer volgt en meer middelen op de plaatsen waar de vraag het grootst is inzet, wat in de praktijk betekent dat dat De Lijn meer zal focussen op de bediening van de grote assen en minder in bepaalde wijken zal rondrijden;
Dat deze bedoeling in principe zeker niet verkeerd is, maar in de praktijk ook in Bree aanleiding geeft tot bezorgdheden en klachten van busgebruikers;
Dat de bevoegde Minister en de directeur-generaal van De Lijn aangaven open te staan om bezorgdheden en klachten te ontvangen en daar waar nodig en haalbaar desgevallend bij te sturen.
Gelet op het amendement van fractie Verjonging waarbij tevens ter goedkeuring wordt voorgelegd dat de inwoners-busgebruikers in Bree bijkomend zullen worden geïnformeerd over de openbare vervoersmogelijkheden waarover ze beschikken.
Art. 1: Zie hoger vernoemde structurele wijzigingen en overige vaststellingen: deze bezorgdheden en vragen, vanuit Bree aan De Lijn, met betrekking tot de implementatie van het Openbaar Vervoersplan 2021, worden goedgekeurd ter overmaking aan De Lijn en de Vervoerregio Limburg.
Art. 2: De inwoners-busgebruikers in Bree zullen bijkomend worden geïnformeerd over de openbare vervoersmogelijkheden waarover ze beschikken.
Art. 3: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Er wordt goedkeuring verleend aan het bestek en de raming voor de opdracht “Heraanleg Geussensstraat”
De gemeenteraad:
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet);
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, inzonderheid artikel 90, 1°;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Heraanleg Geussensstraat” een bestek met nr. 2024/246/TD/WP werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 66.356,50 excl. btw of € 80.291,37 incl. 21% btw (€ 13.934,87 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240000/DOM 1/0200 (actie / raming AC000039/MJP001496)
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek met nr. 2024/246/TD/WP en de raming voor de opdracht “Heraanleg Geussensstraat”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 66.356,50 excl. btw of € 80.291,37 incl. 21% btw (€ 13.934,87 btw medecontractant).
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art. 3: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024, op budgetcode 2240000/DOM 1/0200 (actie / raming AC000039/MJP001496).
Goedkeuring wordt verleend aan het bestek, de plannen en de raming voor de opdracht “Bree centrum en kleine ring - Witte Torenwal - uitvoering wegenis en riolering”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. Deze opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
De Gemeenteraad
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
Gelet op de wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
Gelet op het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
Gelet op het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht;
Gelet op de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen;
Gelet op de wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, inzonderheid artikel 36;
Gelet op het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
Gelet op het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
Overwegende dat in het kader van de opdracht “Bree centrum en kleine ring - Witte Torenwal - uitvoering wegenis en riolering” een bestek met nr. 2024/220/TD/NG werd opgesteld door de Technische dienst;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 4.716.778,65 excl. btw of € 5.274.234,34 incl. btw (€ 557.455,69 btw medecontractant);
Overwegende dat voorgesteld wordt de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt, en dat dit deel wordt geraamd op € 858.942,77;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door V.M.M. Vlaamse Milieumaatschappij, A. Van de Maelestraat 96 te 9320 Erembodegem, en dat dit deel wordt geraamd op € 1.203.284,99;
Overwegende dat een deel van de kostprijs betaald wordt door Autonoom Gemeentebedrijf Bree, Witte Torenwal 23 bus 1 te 3960 Bree, en dat dit deel wordt geraamd op € 492.749,15;
Overwegende dat het saldo van de kostprijs betaald wordt door Stad Bree, en dat dit deel € 2.719.257,43 bedraagt;
Overwegende dat het een gezamenlijke opdracht betreft waarbij het aangewezen is dat Stad Bree de procedure zal voeren en in naam van Fluvius en Autonoom Gemeentebedrijf Bree bij de gunning en de uitvoering van de opdracht zal optreden;
Overwegende dat de uitgave voor deze opdracht voorzien is in het investeringsbudget van 2024 en 2025, op budgetcode 2240007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000029/MJP001001);
Overwegende dat het voorziene krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging;
Art. 1: Goedkeuring wordt verleend aan het bestek, de plannen en de raming voor de opdracht “Bree centrum en kleine ring - Witte Torenwal - uitvoering wegenis en riolering”, opgesteld door de Technische dienst. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten. De raming bedraagt € 4.716.778,65 excl. btw of € 5.274.234,34 incl. btw (€ 557.455,69 btw medecontractant).
Art. 2: Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art. 3: Een bijdrage zal betaald worden door Fluvius, Trichterheideweg 8 te 3500 Hasselt.
Art. 4: Een bijdrage zal betaald worden door V.M.M. Vlaamse Milieumaatschappij, A. Van de Maelestraat 96 te 9320 Erembodegem.
Art. 5: Een bijdrage zal betaald worden door Autonoom Gemeentebedrijf Bree, Witte Torenwal 23 bus 1 te 3960 Bree.
Art. 6: Stad Bree wordt gemandateerd om de procedure te voeren en in naam van Fluvius en Autonoom Gemeentebedrijf Bree bij de gunning en de uitvoering van de opdracht op te treden.
Art. 7: De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art. 8: De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2024 en 2025, op budgetcode 2240007/DOM 1/0200 (actie / raming AC000029/MJP001001).
Art. 9: Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Art. 10: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Verlenging van het reglement 'E-inclusie' voor tussenkomsten laptops, tot de uitputting van de middelen van € 7.500.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het besluit van de Gemeenteraad van 9 oktober 2023 ter goedkeuring van het reglement 'E-inclusie';
Overwegende dat onze maatschappij razendsnel digitaliseert;
Dat deze digitalisering heel wat voordelen heeft maar ook risico’s inhoudt;
Dat 46% van de bevolking digitaal kwetsbaar is en dus risico loopt op digitale uitsluiting;
Overwegende dat lokale besturen heel wat kunnen doen om deze uitsluiting tegen te gaan door aan e-inclusie of digitale inclusie te werken;
Dat E-inclusie alle maatregelen omvat om te vermijden dat mensen uitgesloten raken door de digitalisering van de maatschappij;
Dat de stad Bree van oordeel is dat een financiële tussenkomst voor de bijdrage van de laptop op de schoolfactuur een gepaste manier is om aan e-inclusie te werken;
Dat hiertoe in het meerjarenplan een totaalbedrag van €7.500 werd voorzien;
Dat de tussenkomst per kind op € 300,- wordt geplafonneerd;
Dat het voorziene bedrag in 2023 niet werd uitgeput en volgens de subsidieregels rond E-inclusie een verlenging mogelijk is;
Art. 1: Er wordt tot uitputting van de middelen van € 7.500 voorzien in het meerjarenplan een tussenkomst in schoolfacturen i.v.m. laptops voorzien waarbij volgende voorwaarden dienen te worden nageleefd:
Art. 2: Doel
Onze maatschappij digitaliseert razendsnel. Deze digitalisering heeft heel wat voordelen maar houdt ook risico’s in. Zo is 46% van de bevolking digitaal kwetsbaar, en loopt dus risico op digitale uitsluiting.
Lokale besturen kunnen heel wat doen om deze uitsluiting tegen te gaan door aan e-inclusie of digitale inclusie te werken. E-inclusie omvat alle maatregelen die je kan nemen om te vermijden dat mensen uitgesloten raken door de digitalisering van de maatschappij.
Art. 3: Voorwaarden
§1. De tussenkomst kan toegekend worden aan een ouder of wettelijke voogd van een kind dat school loopt op een middelbare school en dat is ingeschreven in het bevolkingsregister van de stad Bree.
§2. Enkel kosten die ICT/ e-inclusie gerelateerd zijn en/of kosten m.b.t. de aankoop of de huur (en bijhorende herstelling) van een laptop en die gefactureerd worden vanuit een school komen in aanmerking.
§3. De toelage wordt slechts eenmalig per kind toegekend.
§4. De aanvraagprocedure dient correct gevolgd te worden.
Art. 4: Hoogte van de tussenkomst
§1. Er is een totaalbedrag van €7.500 voorzien met een maximumbedrag van € 300,- per kind.
§2. Indien het totaalbedrag van alle aanvragen het totaal in het voorziene budget overstijgt, zal het toekennen van de toelage verlopen in functie van de datum van aanvraag tot uitputting van het totaal in het voorziene budget. Aanvragen worden dus in chronologische volgorde behandeld tot de middelen uitgeput zijn.
§3. De uitgave van €7.500 ter financiering van de subsidie voor tussenkomst op schoolfactuur i.v.m. laptop is voorzien op artikel MJP001570 – 6491000/DOM 1/0814
Art. 5: Aanvraagprocedure
§1. De aanvraag van de toelage gebeurt via het daartoe voorziene aanvraagformulier. Dit formulier dient volledig ingevuld en ondertekend te worden en voorzien van de gevraagde bijlage(s). Het aanvraagformulier dat deel uitmaakt van dit besluit, wordt goedgekeurd.
§2. De aanvraag voor de tussenkomst is slechts ontvankelijk zodra deze volledig is en alle gevraagde stukken toegevoegd zijn. Bevestiging daarvan wordt gegeven aan de aanvrager.
Art. 6: Verantwoordingsmodaliteiten
Aankoopbewijzen of facturen met vermelding van de naam van het kind, dienen toegevoegd te worden bij de aanvraag. De facturen mogen maximaal 6 maanden oud zijn op het moment van de aanvraag. Deze aankoopbewijzen moeten de producten, de prijs én datum van aankoop vermelden.
Art. 7: Betalingsmodaliteiten
§1. Elke aanvraag tot tussenkomst wordt beoordeeld door de stedelijke diensten/ het sociaal huis. Op advies van de stedelijke diensten/ het sociaal huis zal het college van burgemeester en schepenen een beslissing nemen om de toelage al dan niet uit te betalen en over welk bedrag er als tussenkomst zal worden betaald.
§2. Het bedrag van de toegekende tussenkomst wordt overgeschreven op de in het aanvraagformulier vermelde post- of bankrekening.
§3. Wanneer de aanvrager één of meerdere voorwaarden niet naleeft, en/of onjuiste of onvolledige gegevens meedeelt kan het college van burgemeester en schepenen de toelage geheel of gedeeltelijk terugvorderen.
Art. 8: Betwistingen
Bij betwisting over de vastlegging van de tussenkomst of de betaling ervan, kan de aanvrager een bezwaar indienen bij het college van burgemeester en schepenen.
Art. 9: Verwerking persoonsgegevens
De persoonsgegevens die worden ingevuld op het aanvraagformulier zullen niet worden gedeeld maar worden door de stedelijke diensten/ het sociaal huis wel verwerkt. Er zullen gegevens worden bewaard i.v.m. aantal aanvragen, hoeveel per school, welke bedragen,...
Art. 10: Bekendmaking en Inwerkingtreding
De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Dit reglement treedt in werking vanaf 5 dagen na de bekendmaking ervan overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur.
De gemeenteraad keurt het reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten goed.
De gemeenteraad;
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het Algemeen Kieswetboek van 12 april 1894;
Gelet op de politieverordening ter beteugeling van overlast, goedgekeurd door de gemeenteraad van 16 december 2019;
Gelet op het Politiebesluit van 31 januari 2024 door gouverneur Jos Lantmeeters betreffende de aanplakking en de algemene maatregelen die genomen dienen te worden om een efficiënte ordehandhaving te verzekeren;
Overwegende dat:
Op 9 juni 2024 vinden de verkiezingen plaats voor het Europees, het Federaal en het Vlaams Parlement. Op 13 oktober 2024 worden de Lokale en Provinciale verkiezingen georganiseerd. In de aanloop naar de verkiezingen maken de politieke partijen propaganda.
Op 2 april 2024 keurde het college van burgemeester en schepenen het reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten principieel goed.
De gemeenteraad is bevoegd voor de goedkeuring van reglementen;
Bijkomende maatregelen zijn noodzakelijk in de periode voorafgaand aan de verkiezingen om de netheid van de straten, de veiligheid van het verkeer of de openbare rust te garanderen.
In het verleden stelde het stadsbestuur op acht plaatsen aanplakborden ter beschikking voor de politieke partijen die lijsten en kandidaten voordragen voor de verkiezingen.
Het plaatsen van de aanplakborden brengt veel werk met zich mee voor de Technische Dienst. Er moeten twee werknemers zorgen voor het vervoer en plaatsen van de werfhekken. Twee andere collega's brengen vervolgens de houten platen aan. Tevens zijn de traditionele verkiezingsborden achterhaald in een meer digitale wereld waarin ook sociale media een grotere rol speelt. Borden kunnen ook hinderlijk zijn voor het verkeer en een slordige indruk nalaten.
Men weet nooit lang op voorhand hoeveel partijen er zullen opkomen. Op 29 april 2024 vindt de definitieve afsluiting plaats van de kandidatenlijsten van de Europese, Federale en Vlaamse verkiezingen en zal de loting doorgaan ter aanwijzing van de volgnummers van de lijsten die geen beschermde lijstnaam hebben. Pas op 30 april 2024 weet men dus hoeveel borden zouden moeten geplaatst worden op de verschillende locaties. Voor de Lokale en Provinciale verkiezingen weet men dit pas op 19 september 2024. Rekening houdende met de tijd om eventueel extra materiaal aan te kopen en de tijd om de borden te zetten, zouden de aanplakborden maar 3 à 4 weken vóór de verkiezingen kunnen gezet worden.
De gemeenteraad keurt het reglement op het aanplakken van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten goed als volgt:
Artikel 1
Het is verboden om verkiezingsdrukwerk en andere propaganda aan te brengen:
Op het uitdelen geldt geen beperking.
Artikel 2
Het stadsbestuur verwijdert de onwettige aanplakbrieven en geschilderde teksten. De kosten van het verwijderen zijn voor rekening van de overtreder. Er wordt een gerechtelijke vervolging tegen de inbreuk ingesteld.
Artikel 3
Het is verboden:
Artikel 4
Deze reglementering geldt, behalve ten opzichte van een reglementering uitgevaardigd door een hogere overheid, die meer strengere regels zou voorzien.
Artikel 5
De inbreuken op de beschikkingen van deze verordening/reglementering, met betrekking tot verkiezingen, kunnen bestraft worden, tevens via de wet of via provinciale verordeningen.
Artikel 6
De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Mevrouw Katja Verheyen wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in de Algemene Vergadering van Wonen in Limburg bv
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de stad Bree aangesloten is bij Wonen in Limburg bv (WIL);
Gelet op het feit dat er een gemeentelijke afgevaardigde moet worden aangeduid;
Gelet op hun brief dd. 6 maart 2024 waarin ze vragen voor om een afgevaardigde aan te stellen, die de Stad vanaf heden en tot 31/12/2024 zal vertegenwoordigen op de (bijzondere) algemene vergadering(en);
Art. 1: Mevrouw Katja Verheyen, Meeuwerkiezel 61A, 3960 Bree wordt aangeduid als vertegenwoordiger van de stad in de Algemene Vergadering van Wonen in Limburg bv;
Art. 2: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
De gemeenteraad neemt kennis van de uitnodiging van de Algemene vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius OV d.d. 5 juni 2024 en geeft goedkeuring van de agenda en vaststelling van het mandaat.
De gemeenteraad:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad aangesloten is bij Fluvius Opdrachthoudende Vereniging;
Gelet op het feit dat de gemeente/stad per aangetekend schrijven van 28 maart 2024 werd opgeroepen om op digitale wijze deel te nemen aan de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024;
Gelet op het feit dat een dossier met documentatiestukken aan de gemeente/stad per brief van 28 maart 2024 overgemaakt werd;
Gelet op het artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur, waarbij bepaald wordt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering;
Art. 1: Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging d.d. 5 juni 2024 met als agendapunten:
Art. 2: De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van Fluvius Opdrachthoudende Vereniging op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art. 3: Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Art. 4: De bepalingen van Deel 2 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.
Wij stellen vast dat de mensen niet, minstens onvoldoende op de hoogte zijn van het systeem van de De Lijn Flex-bussen. Nochtans vangt het systeem van De Lijn Flex een groot deel van de bekommernissen op die naar aanleiding van de petitie zijn geuit.
Bovendien betaamt het, volgens de principes van goed bestuur, dat de stad haar inwoners op correcte en volledige wijze informeert. Om die reden keurt de gemeenteraad, op voorstel van Verjonging goed, dat stad Bree in elke deelkern informatiesessies voor de inwoners zal organiseren waarop het gebruik van de Flexbussen (en bijhorende app) wordt uitgelegd en praktisch geoefend.
Het oudste Stadhuis aan de Markt is één van de historische parels van ons stadscentrum en verdient daartoe alle erkenning. Merkwaardig genoeg is dit historisch gebouw enkel als vastgesteld onroerend erfgoed (bouwkundig element) geregistreerd. Dit is slechts een beperkte vorm van bescherming waarbij geen enkele garantie bestaat op definitief behoud. In Bree zijn immers al meerdere “vastgestelde monumenten” afgebroken en definitief verdwenen.
Uit twee recente studies, een studie van leerlingen van het Sint-Augustinusinstituut en het project Naar de Kern, is gebleken dat Historisch-Gezellig in het DNA van Bree verankerd zit.
Het oudste stadhuis is zo een sterk historisch beeld- en sfeerbepalend gebouw in onze stadskern. Om die reden stelt Verjonging voor dat stad Bree bij de bevoegde diensten een aanvraag indient om het oudste Stadhuis aan de Markt als onroerend erfgoed te laten beschermen zodat het een beschermd monument wordt in plaats van (enkel) een vastgesteld monument.
Graag ontvangen wij een overzicht van (i) alle borgstellingen die de stad Bree heeft gedaan, (ii) de hoofdschuldenaren, (iii) de saldi en (iv) de nog openstaande termijnen.
Zie agendapunt 12.
De voorzitter sluit de zitting op 15/04/2024 om 20:45.
Namens Gemeenteraad,
Stefan Goclon
Algemeen directeur
Rudi Cober
Voorzitter