Het college van burgemeester en schepenen:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op:
- Het K.B. van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: de wegcode;
- Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald: de code van de wegbeheerder;
- De verkeerswet, K.B. 16/03/1968;
Gelet op de aanvraag d.d. 27/10/2022 van Mevr. Ann Peeten met betrekking tot afsluiting van de Augustijnenstraat wegens werken aan huisaansluiting op 7 en 8/11/2022;
Gelet op de adviezen van:
- De technische dienst
- De Politiezone CARMA
- Agentschap Wegen en Verkeer
Overwegende dat de veiligheid van wegenwerkers, passanten en voertuigen moet gegarandeerd worden, maar de hinder tot een minimum moet beperkt worden;
Overwegende dat de nodige signalisatie wordt aangebracht zoals op de goedgekeurde signalisatieplannen of omschrijving werd aangegeven.
Art. 1: Op 7 en 8/11/2022 zal de Augustijnenstraat worden afgesloten voor alle verkeer voor werken aan huisaansluiting.
Art. 2: Signalisatie dient door de aanvrager zelf voorzien te worden. De vergunninghouder staat in voor het plaatsen, onderhouden en opruimen ervan.
Art. 3: Uitwerking: plaatsing van een bok met bord C3 op de aansluiting van de Augustijnenstraat met de Witte Torenwal + plaatsing van bok met bord C3 ter hoogte van de tuinpoort van het stadhuis zodat fietsers en voetgangers hun weg kunnen verderzetten via de tuin. Voor gemotoriseerd verkeer is deze rijrichting permanent verboden.
Art. 4: Indien parkeerverbod nodig is dient dit minstens 24 u voor de aanvang van de werken of activiteit geplaatst te worden.
Art. 5: De aanvrager (aannemer / organisator) zal tijdig (ten laatste 1 maand voor de aanvang van de verkeershinder) contact op nemen met de betreffende maatschappijen en besturen van openbaar vervoer, schoolbusvervoer en fietsroutenetwerk.
Op 7/11 is er ophaling van 3 fracties afval (rest, pmd en textiel). De passage van de ophaalwagen wordt afgewacht vooraleer men de straat openbreekt of de nog niet opgehaalde fracties worden door de aanvrager verzameld aan de bereikbare straateinden (Merisstraat / Hoogstraat of Meinestraat / Hoogstraat).
Art. 6: De aanvrager (aannemer / organisator zal tijdig de bewoners en handelaars SCHRIFTELIJK verwittigen van de voorziene hinder!
Dit gaat om de bewoners van de Augutijnenstraat en Meinestraat en de aangelanden van de Merisstraat incl. particulieren en horeca - uitbaters van het Vrijthof.
Art. 7: De overtreders op de verbods- en gebodsbepalingen bevolen door de krachtens onderhavige verordening geplaatste tekens zullen vervolgd en gestraft worden overeenkomstig artikel 29 van het koninklijk besluit van 16 maart 1968 tot coördinatie van de wetten op de politie van het wegverkeer.
Art. 8: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.