Het college van burgemeester en schepenen:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
Gelet op de nog geldende bepalingen van het Gemeentedecreet van 15 juli 2005;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op:
- Het KB 16/03/1968 tot coördinatie van de wetten betreffende de politie van het wegverkeer;
- Het KB van 01/12/1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg: de wegcode;
- Het ministerieel besluit van 11/10/1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald: de code van de wegbeheerder;
- Hoofdstuk II, art. 2,4°f van besluit van de Vlaamse Regering van 26/3/2006, tot operationalisering van het beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Weken;
- Het decreet van 16/5/2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
- Het besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en de bekostiging van de verkeerstekens;
- De omzendbrief MOB/2009/01 van 3/4/2009 inzake de aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer;
- Het algemeen politiereglement op gemeentewegen, goedgekeurd in de gemeenteraadszitting van 28/05/2003 en alle latere aanvullingen;
Gelet op artikel 3 en 5 van het decreet van 16 mei 2008 dat stelt dat de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer op gemeentewegen vast te stellen kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op artikel 5 van de gemeenteraad van 3 juni 2019 dat stelt dat de gemeenteraad volgende bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen op de gemeentewegen gelegen op het grondgebied van de stad Bree delegeert aan het college van burgemeester en schepenen;
- Aanvullende reglementen per gemeenteweg met maatregelen (vb. wegmarkeringen en verkeerstekens);
- Aanvullende reglementen met gebiedsdekkende maatregelen (vb. bebouwde kom, snelheidszones, parkeerzones,…).
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen betreffen;
Overwegende dat de Kruittorenwal deel uitmaakt van de bebouwde kom Bree;
Overwegende dat de Kruittorenwal deel uitmaakt van de blauwe zone, parkeerduur max 2u;
Overwegende dat Ter Rivierenwal beschikt over enkele vertakkingen die toegang geven tot garages aan de kant met oneven huisnummers;
Overwegende dat Ter Rivierenwal beschikt over een parallel lopende vertakking.
In de Kruittorenwal geldt de volgende verkeersregeling
Art. 1: DE VOORRANGSREGELING
Bij het uitrijden van de Kruittorenwal aan de kant van de Ter Rivierenwal geldt dat gebruikers van de Kruittorenwal voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B15.
Bij het uitrijden van de parallel lopende vertakkingen geldt dat gebruikers van de hoofdweg voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B1 en een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Bij het uitrijden van de vertakkingen die toegang geven tot garages geldt dat gebruikers van de hoofdweg voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B1 en een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Art. 2: VERBODEN RICHTING EN EENRICHTINGSVERKEER
In de Kruittorenwal, zowel op de hoofdweg als op de parallel lopende vertakking, geldt eenrichtingsverkeer richting Ter Rivierenwal. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord F19 en verkeersbord C1.
Bij het uitrijden van de parallel lopende vertakking geldt verplicht afslaan naar rechts. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord D1f.
Bij het uitrijden van de vertakkingen die toegang geven tot garages geldt verplicht afslaan naar links. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord D1e.
Art. 3: VOETGANGERSZONE EN WOONERF
Niet van toepassing.
Art. 4: SNELHEIDSBEPERKINGEN
De Kruittorenwal maakt deel uit van de bebouwde kom Bree. Er geldt een snelheidsregime van 50 km/u.
Art. 5: STILSTAAN EN PARKEREN
Parkeren is toegestaan op de daarvoor voorzien parkeerplaatsen.
In de Kruittorenwal zijn parkeerplaatsen voor personen met een beperking voorbehouden. Deze worden kenbaar gemaakt via verkeersbord E9a met een witte markering die specifiek personen met een beperking weergeeft.
In de Kruittorenwal geldt een verbod op parkeren, ter hoogte van huisnummer 13- huisnummer 17. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord E1.
De Kruittorenwal is gelegen in de blauwe zone, parkeerduur max. 2 uur.
Art. 6: FIETSPADEN
In de Kruittorenwal bevindt zich aan beide zijden van de straat een fietspad.
Art. 7: GEWICHT VAN VOERTUIGEN
Niet van toepassing
Art. 8: WEGMARKERINGEN
Aan de kant van het kruispunt met de Nieuwstadpoort bevindt zich een oversteekplaats voor voetgangers, kenbaar gemaakt door witte banden.
Aan de kant van het kruispunt met de Nieuwstadpoort bevindt zich een oversteekplaats voor fietsers, kenbaar gemaakt door “fietsgeleiding op kruispunten” wegmarkeringen.
Aan de kant van het kruispunt met de Gerdingerpoort bevindt zich een oversteekplaats voor voetgangers, kenbaar gemaakt door witte banden.
Art. 9: Deze maatregelen gaan in op 19/12/2022.
Art. 10: Alle voorgaande besluiten op de Kruittorenwal worden opgeheven en vervangen door dit besluit.
Art. 11: Onderhevig besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid – Departement Mobiliteit en Openbare Werken te Brussel; Politie CARMA; Hulpverleningszone Noord-Limburg.
Art. 12: De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.