Het college van burgemeester en schepenen:
Gelet op de nog geldende bepalingen van de Nieuwe Gemeentewet;
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van de bestuurshandelingen;
Gelet op de Wet van 12 november 1997 betreffende de openbaarheid van bestuur in de gemeenten en de provincies;
Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
Gelet op het Bestuursdecreet van 07 december 2018;
Gelet op:
Gelet op artikel 3 en 5 van het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens dat stelt dat de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer op gemeentewegen vast te stellen kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen;
Gelet op artikel 5 van het besluit van de gemeenteraad van 3 juni 2019 dat stelt dat de gemeenteraad volgende bevoegdheid om aanvullende reglementen op het wegverkeer vast te stellen op de gemeentewegen gelegen op het grondgebied van de stad Bree delegeert aan het college van burgemeester en schepenen;
Overwegende dat de hierna voorziene maatregelen gemeentewegen betreffen.
In de Siemenstraat geldt de volgende verkeersregeling.
Art. 1 DE VOORRANGSREGELING
Bij het uitrijden van de Siemenstraat aan de kant van de Hamonterweg geldt dat de gebruikers van de Hamonterweg voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt door verkeersbord B1 en een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Bij het uitrijden van de Siemenstraat aan de kant van de Gerdingerpoort geldt dat de gebruikers van de Gerdingerpoort voorrang hebben. Dit wordt kenbaar gemaakt door verkeersbord B1 en een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Op alle overige kruispunten in de Siemenstraat geldt voorrang van rechts. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord B17
Art. 2 VERBODEN RICHTING EN EENRICHTINGSVERKEER
Bij het uitrijden van de Siemenstraat aan de kant van de Hamonterweg is het verplicht om rechtsaf te slaan naar de Hamonterweg. Dit wordt kenbaar gemaakt via verkeersbord D1f.
Art. 3 VOETGANGERSZONE EN WOONERF
Niet van toepassing.
Art. 4 SNELHEIDSBEPERKINGEN
De Siemenstraat maakt deel uit van de bebouwde kom van Gerdingen. Dit wordt aangeduid door verkeersbord F1a en verkeersbord F3a.
Art. 5 STILSTAAN EN PARKEREN
Niet van toepassing.
Art. 6 FIETSPADEN
Niet van toepassing.
Art. 7 GEWICHT VAN VOERTUIGEN
Niet van toepassing.
Art. 8 WEGMARKERINGEN
Aan de kant van de Gerdingerpoort bevindt zich een oversteekplaats voor voetgangers, deze wordt aangeduid via witte banden.
Aan de kant van de Gerdingerpoort bevindt zich een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Aan de kant van de Hamonterweg bevindt zich een dwarsstreep gevormd door witte driehoeken.
Art. 9 Deze maatregelen gaan in op 28/10/2025.
Art. 10 Alle voorgaande besluiten op de Siemenstraat worden opgeheven en vervangen door dit besluit.
Art. 11 Onderhevig besluit wordt overgemaakt aan de Vlaamse overheid, Afdeling Beleid, Mobiliteit en Verkeersveiligheid – Departement Mobiliteit en Openbare Werken te Brussel; Politie CARMA; Hulpverleningszone Noord-Limburg.
Art. 12 De bepalingen van Deel 2, Titel 7 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, meer bepaald deze inzake de melding en bekendmaking, zijn op dit besluit van toepassing.